خبر ازدواج من ساخته ذهن شایعه پردازان است

خاطرات فوتبالی نرگس محمدی از سفر برزیل

قرار نیست همه از «ستایش 2» راضی باشند

نرگس محمدی: زیر باران استرس بازی کردم

نرگس محمدی بازیگر نقش «ستایش» گفت: قرار نیست 70 میلیون نفر از ما راضی باشند، ما برای تماشاگرانی کار می‌کنیم که مخاطب سری اول سریال ستایش هم بوده‌اند.
کد خبر: ۶۷۵۱۴۰
نرگس محمدی: زیر باران استرس بازی کردم

سال‌های زیادی از پخش سری اول سریال ستایش نمی‌گذرد. این سریال روایتگر زندگی دختر جوانی بود که داستان پر ماجرایی داشت و در هر قسمت مخاطب را درگیر می‌کرد. حالا سری دوم این سریال روی آنتن شبکه سه است. علی رغم این‌که قسمت‌هایی از آن پخش شده اما بسیاری معتقد هستند که در جذب مخاطب به اندازه سری اول موفق نبوده است.
یک عصر بهاری در لوکیشن کار جدید نرگس محمدی (تله فیلم ارثیه پرماجرا) او برایمان از سختی‌های نقش ستایش و دنیای بازیگری‌اش گفت.

فصل اول سریال ستایش با استقبال مخاطب روبه‌رو شد اما به نظر می‌رسد فصل دوم به اندازه فصل اول جذاب نیست. نظرتان در این مورد چیست؟
در خارج از ایران هم در مورد بسیاری از سریال‌ها این اتفاق می‌افتد که یک فصل خیلی خوب است و فصل‌های بعدی خیلی خوب نیستند و به آن موفقیت نمی‌رسند. در مورد ستایش هم ممکن است این اتفاق افتاده باشد. در سری اول بار درام سریال خیلی بیشتر بود و در فصل دوم بار درام کمتر شده و به همین دلیل است که معتقد هستید شاهد سریال جذابی نیستید. الان هم یک قصه‌ای داریم که پیش می‌رود کما این‌که ما 45 قسمت از سریال را در فصل اول دیده‌ایم و می‌دانیم که چه اتفاقاتی افتاده است.چون ادامه همان داستان است، نمی‌شود انتظار غافلگیری‌ها و گره‌افکنی‌های فصل اول را داشت.
نکات دیگری هم هست که باعث کم شدن جذابیت داستان می‌شود. در کار نمایش یکسری زیبایی‌های بصری وجود دارد که به جذابیت اثر کمک می‌کند. متأسفانه در ستایش ما با این مشکل مواجه بودیم مثلاً لباس خوب نداشتیم، صحنه خوب نداشتیم و...
تمام بار کار روی دوش آقای سلطانی و آقای مطلبی بود و این دو نفر مگر چقدر می‌توانستند داستان را جلو ببرند؟

می‌گویند به ترکیب تیم برنده نباید دست زد و برای ادامه موفقیت تیم برنده، باید امکانات را در اختیارشان گذاشت. چرا این اتفاق برای سریال شما افتاد؟
فکر می‌کنم یکی از دلایلش این باشد که تلویزیون دچار بحران مالی شده و مشکل بودجه به سطح کیفی آثار لطمه می‌زند. اگر درست برای ساخت یک سریال هزینه شود قطعاً اتفاق خوبی می‌افتد اما چون این موضوع لحاظ نمی‌شود ناچاریم از امکانات پایین‌تر استفاده کنیم.

کار سینما و تلویزیون پرخرج و پر هزینه است و باید در این زمینه هزینه کنیم تا آثار خوبی ساخته شود.
به نظر می‌رسد برای ایفای این نقش‌ فشار روحی زیادی تحمل کردید، درست است؟
بله، فشار و استرس خود نقش زیاد بود چون که نمی‌دانستم مردم مرا با این گریم دوست دارند؟ من را می‌پذیرند یا خیر.
گذشته از این، فشار کاری سریال هم زیاد بود. به همین دلیل خیلی خسته شدم. در مجموع کار سختی بود. این‌که بخواهید نقشی را بازی کنید که تجربه نکرده‌اید، خیلی سخت است.

/Media/Image/1393/01/28/635333435960535916.jpg
و چقدر این نقش به تجربیات شما اضافه کرد؟
بسیار زیاد. از این نظر خیلی خوشحالم چون دو تجربه متفاوت داشتم خصوصاً ستایش 1، گمان می‌کنم اگر می‌خواستم دکترای این رشته را هم بگیرم باز هم به اندازه تجربه‌ای که در کنار آقای سلطانی و آقای مطلبی پیدا کردم، نمی‌رسید.
البته از یک نظر هم خوب نیست چون الان طوری شده که هر نقشی را نمی‌توانم بازی کنم. می‌بینم که نقش مادر است یا زنی که شوهرش فوت شده است و... که من همه را به بهترین شکلش بازی کردم.

یکی از نکات بحث برانگیز ستایش گریم این نقش بود که نظرات موافق و مخالف زیادی به همراه داشت. نظرتان چیست؟
اگر فقط اجازه می‌دادند گریمور کار خودش را انجام بدهد شاید کار خوب پیش می‌رفت اما متأسفانه آنقدر همه دخالت کردند که کار خراب شد.
البته گذشته از این‌ها باید بگویم همه انتظار عجیب و غریبی داشتند، در حالی که در واقعیت هم این اتفاق نمی‌افتد که یک فرد با 20 سال بالا رفتن سنش چهره‌اش پر از چین و چروک شود، هر چند که اگر مدت زمان کار کمتر بود مثلاً تله فیلم بود و... می‌شد بیش از این‌ها روی گریم مانور داد.
حرف اصلی ما این بود که قرار است 10 ماه کار کنیم و در این مدت تمام آسیب‌ها به من می‌رسید، می‌شد از لاتکس، قطعه و... استفاده کرد که واقعاً فکر نمی‌کنم جواب می‌داد.
من کمی روی این‌که چهره ستایش بور شده مشکل دارم. نظر گریمور این بود که این بوری چهره ستایش را یک تغییر اساسی بدهد اما حالا نمی‌دانم درست بوده است یا خیر.


از تجربه مادر بودن در ستایش بگویید. در سری اول نرگس محمدی جوان باید مادر دو فرزند کوچک می‌شد و در سری دوم فرزندانش 20 سال بزرگتر شده‌اند. برای این نقش و احساسات مادرانه از چه فاکتورهایی استفاده کردید. چه چیزهایی به وجهه مادرانه ستایش کمک کرد؟
به هر بازیگری در درجه اول فقط و فقط فیلمنامه است که کمکش می‌کند.هر چقدر هم بگوید من آدم‌های شبیه نقشم را دیده‌ام آن چیزی که در فیلمنامه می‌خواند بیش از هر چیز دیگری به او کمک می‌کند.
در ستایش، نویسنده، متن خوبی نوشته است اما خودم هم برای این شخصیت کارهایی کرده‌ام، مثلاً سعی کرده‌ام با آقای سلوکی و خانم میرامینی به عنوان نقش فرزندان ستایش ارتباط خوبی داشته باشم و واقعاً باور کرده بودم این‌ها فرزندان من هستند.


برای تولید ستایش 2 نام بازیگران دیگری مطرح شد و قرار بود که اگر تست گریم شما جواب بدهد نقش را خودتان بازی کنید و حتی حضور بازیگر دیگری قطعی شد و در لحظه آخر دوباره قرعه به نام شما افتاد. احساس خودتان چه بود؟
هر چند اتفاقاتی پیش آمد که قرار شد بازیگر دیگری این نقش را ایفا کند اما دلم می‌خواست خودم بازی کنم. به هر حال ستایش کاراکتری است که در شکل‌گیری آن نقش داشتم. من هم یک چیزهایی را به این شخصیت اضافه کردم اما از نظر تولید وقتی به نتیجه نرسیدیم قرار شد بازیگر دیگری بازی کند که بعداً دوباره بنا بر این شد که خودم بازی کنم.
قبل از ستایش، تئاتر کار کرده بودید و در برخی کارهای تصویری نقش‌های کوتاهی داشتید اما ستایش نقطه عطف کارنامه کاری شما محسوب می‌شود. می‌خواهم نگاه‌تان را نسبت به ستاره‌سازی در تلویزیون بدانم.
تلویزیون بیشتر از هر رسانه دیگری می‌تواند کمک کند به ستاره شدن اما به شرطی که همه چیز درست و اصولی پیش برود. مثلاً در عرصه سریال آنقدر اثر خوب تولید شود و مردم آن قصه و شخصیت را دوست داشته باشند که کاملاً باورپذیر و تأثیرگذار باشد.متأسفانه در چند سال اخیر حتی فیلمنامه‌های خوبی هم نداریم، فیلمنامه نویس‌هایی نداریم که خوب فکر کنند و کاراکتر‌سازی درستی داشته باشند. همه چیز شتابزده شده است. اگر این‌گونه پیش برود در سال‌ها بعد هم اتفاق خاصی در تلویزیون نمی‌افتد و هیچ ستاره‌ای وارد نخواهد شد.
ستاره‌سازی به اصولی بستگی دارد که باید رعایت شود. یکسری زیبایی‌ شناسی می‌خواهد. وقتی قرار باشد در همه کارها به عنوان بازیگر لباس خودت را بپوشی یا یک مدل گریم شوی، همه چیز تکراری می‌شود و مردم این را دوست ندارند. وقتی برای لباس کاراکتر درست هزینه نمی‌شود خوب چه انتظاری داریم که مردم سریال هایمان را ببینند. یکی از دلایل موفقیت سریال‌های خارجی لباس و صحنه خوب است که ما چندان توجه نمی‌کنیم.


اشاره کردید که به دلیل بازی در نقش ستایش دیگر نمی‌توانید هر نقشی را بازی کنید. آیا به همین خاطر است که در دو سال اخیر بازیگر پرکاری نبودید؟
دلم نمی‌خواهد هر کاری را انجام بدهم. بسیاری از کارها بوده که در این دو یا سه سال اخیر انجام دادم که دوست نداشتم، اما بنا به دلایلی پذیرفتم مثلاً گروه خوبی داشتند که مایل بودم با آن‌ها همکاری کنم یا مثلاً دوستانم در آن تیم بودند و پیشنهاد را قبول کردم.
در واقع نمی‌خواهم فقط در یک اثری بازی کرده باشم، می‌خواهم در کارهای خوب بازی کنم اما چون آن کار خوب را پیدا نمی‌کنم از روش‌های دیگری که می‌توانم چیزهایی یاد بگیرم پیش می‌روم. البته تا زمانی که فیلمنامه‌های خیلی خوب به دستم نرسد به همین شیوه کار می‌کنم.

/Media/Image/1392/06/22/635146732509176215.jpg
شما الان مشغول کار در یک تله فیلم برای شبکه نمایش خانگی هستید و یک کار دیگر هم با بازی شما در حال توزیع است. آیا در این عرصه پیشنهادهای خوبی داشته‌اید؟
نمی‌توانم بگویم فیلمنامه‌های خیلی خوبی بوده اما حتماً یک چیزی داشته که پذیرفتم. بدون دلیل نبوده است. ما در حرفه‌ای کار می‌کنیم که رابطه در آن بسیار مهم است. همه مانند یک خانواده هستیم و همه با هم دوست هستیم و کمک می‌کنیم برای کار فرهنگی.


در برابر این نظر که سری دوم ستایش به اندازه سری اول جذاب نیست برخی معتقد هستند باید صبر کرد. اگر مخاطبان صبر کردند و باز هم سریال خوب نبود، پاسخ نرگس محمدی چیست؟
این حرف‌ها قبل از شروع فیلمبرداری هم شنیده می‌شد که می‌گفتند سری دوم هیچگاه به سری اول نمی‌رسد و...اما واقعیت این است که قرار نیست 70 میلیون نفر از ما راضی باشند، ما برای تماشاگرانی کار می‌کنیم که مخاطب سری اول سریال هم بوده‌اند.
برنامه شما در ادامه راه بازیگری چیست؟
من مدیون تلویزیون هستم و قطعاً در این رسانه هر نقش خوبی پیشنهاد شود، می‌پذیرم. در تئاتر و سینما به دنبال متن خوب هستم. بر خلاف کسانی که گمان می‌کنند اگر دیده شوند دیگر تمام است و تمام پله‌ها را رفته‌اند، فکر می‌کنم پس از شناخته شدن بدبختی اصلی شروع می‌شود، این‌که چه کار کنی تا آن شهرت و دیده شدن را حفظ کنی. من هم تمام سعی و تلاشم را می‌کنم که آن را نگه دارم. (مریم رضازاده/ روزنامه ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
اعظم
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
۰
۰
این خانوم كه اصلن بازیگرنیست

نیازمندی ها