از چندی پیش پخش سری دوم سریال تلویزیونی ستایش از شبکه سه شروع شده است که سیما تیرانداز در ادامه سری اول این سریال نقش انیس را بازی می‌کند.
کد خبر: ۶۷۴۷۲۵
معلولیت «انیس» با اجرای سیما تیرانداز

او در سری اول، نقش عروسی را بازی می‌کرد که برای به دست آوردن پول حشمت فردوس (داریوش ارجمند) هر کاری که از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد و مرتب درصدد طراحی نقشه‌های مختلف بود و حتی با نقشه‌های شومش باعث مرگ طاهر (مهدی پاکدل) شد.

بینندگان در پایان سری اول این مجموعه شاهد سکته انیس بودند که به فلج کامل بدنش منجر شد و تنها می‌توانست سرش را تکان بدهد، اما دیگر قادر به تکلم نبود و فقط می‌شنید.

/Media/Image/1392/03/21/635065600762190047.jpg

حالا سیما تیرانداز در سری دوم این سریال ایفاگر ادامه زندگی انیس، یک زن معلول است که نمی‌تواند حرف بزند و فقط با پلک زدن و درآوردن صداهای نامفهوم می‌خواهد منظورش را به دیگران بفهماند. شاید در نگاه سطحی مخاطب با خودش بگوید که انیس در سری دوم ستایش دیالوگی ندارد و مرتب با کمک اطرافیانش مجبور است از یک اتاق به اتاق دیگر یا حیاط برده شود، اما ایفای نقش یک زن معلول کار راحتی نیست و حتی می‌توان گفت سخت‌تر از کار بازیگری است که می‌تواند به واسطه دیالوگ، میمیک صورت و ... نقش خود را بازی کند، به همین دلیل معمولا بازیگران کمتر می‌پذیرند نقش معلول را بازی کنند، چرا که بازیگر در چنین موقعیتی روی ‌لبه پرتگاه قرار دارد.

یک اشتباه کوچک در بازی‌اش باعث می‌شود با انتقادهای مختلفی رو به رو شود و همه به او بگویند که نتوانسته نقش یک معلول را بدرستی دربیاورد، اما سیما تیرانداز این خطر را به جان خریده است و به زیبایی نقش یک زن معلول را در سری دوم سریال ستایش بازی کرده است. ضمن این‌که سعید مطلبی، نویسنده سریال از قسمت اول با یک شخصیت‌پردازی درست انیس را در میان دیگر شخصیت‌های اصلی این سریال جا داده است. او بعد از دیدن عکس ستایش روی گوشی محمد (مهدی سلوکی) که کارگر جدید حشمت فردوس است، مرتب قصد دارد با واژه‌های نامفهومی که از خودش درمی‌آورد به حشمت بگوید که او فرزند ستایش است.

وقتی سیما تیرانداز به خودش فشار می‌آورد تا بتواند یک واژه را درست ادا‌کند، دیدنی است و از همه زیباتر صحنه‌هایی است که او موفق نمی‌شود حرفش را به اطرافیانش بگوید و آنها کلمات او را به اشتباه برداشت می‌کنند. در این صحنه‌ها صورت پر از التماس تیرانداز دیدنی است که حسرت این را می‌خورد فقط کلمه‌ای حرف بزند و این در واقع قدرت بازیگری سیما تیرانداز را می‌رساند که به زیبایی و درستی توانسته نقش یک زن معلول را بازی کند.

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به کارنامه تلویزیونی تیرانداز داشته باشیم باید گفت که او در سال‌های اخیر در سریال‌های دودکش، در چشم باد، ستایش، سی‌امین روز، حلقه سبز، خانه‌ای در تاریکی و... نقشه‌ای متنوعی را تجربه کرده است. گرچه او حضور همیشگی در تلویزیون ندارد، اما هر بار با یک بازی متفاوت مخاطبانش را پای آثارش می‌نشاند و می‌توان گفت کار او در سریال ستایش قابل ‌تحسین است. (فاطمه عودباشی‌ / روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها