بالاخره مذاکرات میان مسئولان المپیک مارسی و مارسلو بیلسا نتیجه داد تا این مربی باتجربه آرژانتینی به طور رسمی سرمربی این باشگاه قدیمی و پرطرفدار فرانسوی شود. بیلسا تاکید زیادی داشت که خبر سرمربی شدن او در مارسی تا زمانی که به توافقات نهایی با مدیران نرسیده، رسمی نشود اما سرانجام او قراردادی دو ساله با مارسی امضا کرد تا هدایت این تیم را در فصل آینده به عهده بگیرد.
کد خبر: ۶۷۲۷۰۹

این خبر، بهترین خبر برای هوادارانی بود که فصلی ناامیدکننده را سپری کردند. استادیوم ولودروم این فصل شاهد روزهای تلخی بود. دیدارهای اخیر مقابل آژاکسیو و لیل مملو از اعتراض‌های هواداران بود. گرچه پیروزی شیرین 4ـ2 این تیم در برابر لیون امیدهای آنان را برای حضور در رقابت‌های اروپایی افزایش داده، اما در هر صورت فصل جاری به‌ هیچ وجه دلخواه هواداران متعصب مارسی نبوده است.

تابستان سال گذشته نوید فصل خوبی را می‌داد؛ زیرا مارسی فعالیت خوبی در فصل نقل و انتقالات داشت. مهاجمانی همچون ​فلورین تاوین​ و ​دیمیتری پایت​ خرید‌های خوبی محسوب می‌شدند. مارسی نزدیک به 40 میلیون یورو در تابستان صرف خرید بازیکن کرد، اما اوضاع اصلا آن‌طور که تصور می‌شد، پیش نرفت.

در پاییز 2013 نتایج ضعیف مارسی بویژه در لیگ قهرمانان به اوج خودش رسید. آنها با شش شکست متوالی یکی از بدترین نتایج تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را به نام خود ثبت کردند، بدون حتی یک تساوی در گروهی که آرسنال، بوروسیا دورتموند و ناپولی حضور داشتند؛ تیم‌هایی که گرچه در سطحی بالاتر از مارسی قرار داشتند، اما آنقدر بزرگ‌تر از این تیم نبودند که نتوان در دیدارهای خانگی هم یک تساوی از آنها گرفت.

سرانجام مدیران تیم تصمیم گرفتند دروازه‌بان اسبق تیم یعنی ​الی باوپ​ را برکنار کنند تا ژوره آنیگو هدایت تیم را عهده‌دار شود.

نتایج اما بهبود چندانی پیدا نکرد. باوپ در 17 بازی امتیازهای بیشتری را به نسبت آنیگو در 18 بازی کسب کرده بود که همین مساله اعتراض هواداران را تشدید کرد. اعتراض هواداران به آنیگو به حدی بود که این سرمربی پس از پیروزی 3ـ1 تیمش مقابل آژاکسیو گفت: چیزی که من می‌بینم فوتبال نیست بلکه سراسر نفرت است.

موج اعتراض‌ها به حدی بود که مدیران مارسی در پی یافتن راه حلی برای خروج از این وضع افتادند. زمانی که بیلسا بازی مارسی در برابر مونت پولیه را از روی سکوها در ماه آوریل تماشا کرد شایعات حضور او در مارسی به اوج خود رسید.

آنیگو از خانواده مارسی بود. او در سال 1975 به عنوان یک دفاع مستحکم راهی مارسی شد و هشت سال را در این تیم سپری کرد. او پس از پایان دوران بازی اش راهی آکادمی جوانان باشگاه شد و چهار سال را صرف آموزش جوانان کرد. آنیگو سپس مدیر ورزشی باشگاه شد و از آنجا بود که در نهایت به سرمربیگری مارسی رسید.

در دوران حضور دیدیه دشان به‌عنوان سرمربی تیم، آنیگو بارها با وی اختلاف نظر پیدا کرد و در چند مورد نیز کار به درگیری لفظی رسید. در دوران سرمربیگری آنیگو تیم حاشیه‌های زیادی نیز داشت. زمانی که ماریو لامینا فهمید در ترکیب آنیگو جایی ندارد به در رختکن تیم حمله‌ور شد و عصبانیت خود را به این سبک بروز داد. درگیری متئو والبوئنا با جوردن آیف در تمرینات تیم، از دیگر حاشیه‌های زمان آنیگو محسوب می‌شود.

مشخص و واضح بود که مارسی با ادامه این روند نمی‌تواند در فصل بعد نیز موفق شود به همین علت لزوم ایجاد تغییر کاملا احساس می‌شد. مارسلو بیلسا جرقه این تغییرات بود و مطمئنا در تابستان امسال نیز تغییرات زیادی در ترکیب تیم ایجاد خواهد شد. مانند اتفاقاتی که در چند سال اخیر در اردوی تیم ملی فرانسه رخ داده و بازیکنان آشکارا عملکرد و تصمیمات کادر فنی را زیر سوال برده‌اند، در مارسی نیز این اتفاقات تکرار شده است. مانند درگیری‌هایی که والبوئنا، آیف و آندره پیر ژینیاک با آلبر ایمون، کمک مربی تیم داشتند و از خجالت او درآمدند. هرچند باشگاه سعی کرد با شوخی جلوه دادن این اتفاقات، آن را رفع و رجوع کند اما این اتفاق احساس بدی در بین هواداران به وجود آورد.

بیلسا مطمئنا با خود هوای تازه را به همراه خواهد آورد و با استفاده از تجربیات و دانش خود می‌تواند مارسی را آماده رقابت با غول‌هایی همچون پی‌اس‌جی و موناکو کند. او در آخرین تجربه‌اش در اتلتیکو بیلبائو نشان داد که می‌تواند در باشگاهی متوسط هم تیمی یکدست و مدعی بسازد، ضمن این‌که توانایی کم کردن حواشی و به دست آوردن احترام همزمان بازیکنان و هواداران را هم دارد.

مارسی نمی‌تواند مانند پاری سن ژرمن و موناکو هزینه‌های عجیب و غریبی در بازار نقل و انتقالات داشته باشد، اما تجربه بیلسا در فصل پیش‌رو می‌تواند برگ برنده آنها باشد؛ مردی که باشگاه‌های بزرگی به‌دنبال به خدمت گرفتنش هستند، اما معمولا ترجیح می‌دهد هدایت تیم‌هایی را به عهده بگیرد که بتواند نشانی از خود در آنها به جا بگذارد.

سایت گل / مترجم: بهنام جعفرزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها