زنگنه: زمانی که از آلودگی بنزین پتروشیمی مطمئن شدم دستور قطع تولید آن را صادر کردم

توزیع بنزین پاک در سراسر کشور از سال ‌آینده

با وجود تمام ابهامات مطرح‌شده درباره آلایندگی و بیماری‌زا بودن بنزین تولید پتروشیمی‌ها و بنزین‌های وارداتی، وزیر نفت دیروز تضمین داد که از سال آینده در سراسر کشور بنزین پاک تولید شده و پرونده آلودگی بنزین بسته شود.
کد خبر: ۶۷۲۴۲۹

به گزارش شانا، وزیر نفت با اشاره به موضوع آلودگی بنزین گفت: مساله‌ای که بتازگی کشور را دچار مشکل کرده، بنزین تولیدشده در واحدهای پتروشیمی (عمدتا پتروشیمی برزویه) بوده است، اساسا محصول مصرف شده این واحد در کشور بنزین نبوده است، زیرا این محصول حاوی یک سری مواد هیدروکربوری بوده که با بنزین مخلوط و در شرایط اضطرار در کشور مصرف می‌شده است، اما برای شرایط عادی این کار برای سلامت مردم و محیط‌زیست درست نیست. بیژن زنگنه تصریح کرد: از زمانی که مطمئن شدم این بنزین دارای بنزن و آروماتیک بالاتر از حد مجاز و با اشکال همراه است، دستور قطع تولید آن را صادر کردم و به همان میزان واردات بنزین را شروع کردیم.

وی افزود: واردات بنزین نسبت به تولید در واحدهای پتروشیمی برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود، ضمن آن‌که محصول تولید شده در واحدهای پتروشیمی به عنوان بنزین صرف تکمیل زنجیره پتروشیمی شد چون این محصول از وسط زنجیره تولید برداشته شده بود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بنزین تولید شده و وارداتی به کشور از نظر کیفیت مناسب است، از طرف دیگر از پایان شهریورماه در هشت شهر بزرگ کشور بنزین و گازوئیل پاک با گوگرد در حد استاندارد تولید و توزیع شده و از سال آینده در همه کشور این توزیع انجام می‌شود.

زنگنه گفت: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس سال آینده وارد مدار تولید می‌شود و براحتی روزانه ٣٤ میلیون لیتر تولید بنزین با کیفیت عالی در کشور افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر کاهش مصرف سوخت نیز گفت: در ایران هم‌اکنون ٢٠ میلیون بخاری گازی در بخش مسکونی وجود دارد که براساس برآوردهای انجام شده سالانه هر کدام 1200 متر مکعب گاز مصرف می‌کنند، در حالی که اگر بخاری با راندمان کاری بالاتر استفاده شود، این مصرف در هر بخاری به ٦٠٠ متر مکعب کاهش می‌یابد.

وی اضافه کرد: حتی اگر ما بخاری با راندمان بالاتر را رایگان به مردم بدهیم، کمتر از یک سال سرمایه‌گذاری دولت بازمی‌گردد و از آن به بعد مصرف گاز در بخش خانگی کاهش شدیدی خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها