رایزن بازرگانی ایران در هند تشریح کرد

پشت پرده واردات برنج‌های آلوده هندی

رایزن بازرگانی ایران در هند با بیان اینکه برخی بازرگانان ایرانی فقط دنبال منفعت‌طلبی هستند، گفت: واردات برنج بی‌کیفیت هندی به خاطر سفارش تجار سودجو است.
کد خبر: ۶۷۰۹۰۹
پشت پرده واردات برنج‌های آلوده هندی

جام جم سرا:
محمد مداح در گفت‌وگو با فارس، از مسائل پشت پرده واردات برنج‌های هندی که گاهی شنیده می‌شود، آلوده به موادی مانند فلز سنگین و سمی آرسنیک هستند، پرده برداشت و گفت: در پی بحث‌هایی که درباره آلودگی برنج‌های هندی به فلزات سنگین و آرسنیک وجود داشت، هیات ایرانی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، بازدیدی از کارخانه‌های تولیدکننده برنج هندی داشتند.
وی افزود: وزارت بهداشت ایران یکسری استاندارد برای واردات برنج از هند مشخص کرده که معمولا شرکت‌های درجه یک هندی این استانداردها را دارند و جالب اینجاست که همان برنج هندی که به ایران صادر می‌شود، به آمریکا و اروپا هم صادر می‌شود، اما آنها هرگز شکایتی از میزان آلودگی برنج ندارند. ‌
رایزن بازرگانی ایران در هند با اشاره به اینکه یکی از مواردی که مدنظر هیات ایرانی در بازدید از مزارع برنج هند بود، آب مصرفی در مزارع برنج بود، افزود: مشخص شد تمام آب مصرفی برای کاشت برنج سیستم تصفیه‌ای دارد. همچنین مقدار باقیمانده سموم در برنج‌های معتبر و استاندارد در پایین‌ترین حد بود.
رایزن بازرگانی ایران در هند با تاکید بر اینکه استانداردهای مواد غذایی ایران در برخی بخش‌ها بسیار بالاست، افزود: برای مواردی مانند خرید گوشت، کشورهایی مثل ویتنام و چین خریدشان را بر اساس استانداردهای ایران انجام می‌دهند که نشان می‌دهد کشورمان در زمینه کنترل موادغذایی و استاندارد آن خوب عمل می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه ‌آیا شما وجود فلزات سنگین و آرسنیک را در برنج‌های هندی رد می‌کنید؟ گفت: مشکل اینجاست که شرکت‌های خریدار ایرانی برنج را از شرکت‌های واسطه یا شرکت‌های درجه دو هندی می‌خرند و مشکل برنج هندی نیست، بلکه خریدار ایرانی است که برای منافع خود برنج نامرغوب، آلوده یا غیراستاندارد وارد می‌کند و سلامت مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، برنج‌های فله‌ای هندی در بازار مشاهده شده که آلوده به سموم هستند، آیا چنین چیزی واقعیت دارد، عنوان​کرد: این محصولات از طریق قاچاق و غیررسمی وارد بازار می‌شود که معمولا در دوبی و عمان این کار را انجام می‌دهند، ولی شرکت‌های معتبر و درجه یک برنج هندی، برای حفظ اعتبارشان هرگز چنین کاری نمی‌کنند.(کسب و کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها