گفت‌وگو با دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه

شکست پوکی استخوان با تغذیه مناسب

تغذیه نامناسب ریشه بسیاری از بیماری‌ها‌ست. با توسعه شهر‌ها و تغییر سبک زندگی، انسان‌ها با بیماری‌های نوظهوری مواجه هستند که یکی از دلایل اصلی این بیماری‌ها تغذیه نامناسب است. پوکی استخوان در نوزادان یکی از بیماری‌هایی است که اگرچه ژنتیک علت اصلی بروز آن است، اما نمی‌توان از تاثیر نوع تغذیه بر بروز این بیماری و تغییر ژن افراد غافل شد. دکتر کورش جعفریان، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوالات ما در این زمینه پاسخ می‌دهد.
کد خبر: ۶۶۹۲۲۵

تغذیه به چه میزان در پوکی استخوان نقش دارد؟

به طور کلی دو عامل جدی کمبود ویتامین D و کلسیم در پوکی استخوان نقش دارند. البته بسیاری از ویتامین‌های دیگر مانند ویتامین K، اسیدفولیک و منیزیم به سلامت استخوان کمک می‌کنند. این موارد عواملی هستند که با سلامت استخوان‌ها ارتباط دارند و کمبود آنها خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین دارودرمانی در ایجاد پوکی استخوان نوزادان و کودکان موثر است.

تغذیه دوران بارداری چه تاثیری در استحکام استخوان ‌جنین دارد؟

تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری عاملی برای ایجاد پوکی استخوان در نوزادان است. مادرانی که در این دوران قهوه و مواد کافئین‌دار زیاد مصرف می‌کنند، جنین را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهند. علم امروز نیز بر این موضوع تاکید دارد که زمینه بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله پوکی استخوان ممکن است از دوران جنینی یا نوزادی ایجاد شده باشد. اگر مادری بخصوص از سه ماه آخر بارداری تغذیه نامناسب داشته باشد و کلسیم و ویتامین D کمی دریافت کند، خطر پوکی استخوان در نوزاد و جنین افزایش می‌یابد.

چه توصیه‌ای به مادران باردار برای جلوگیری از این بیماری در نوزاد‌شان دارید؟

توصیه ما به مادران این است که در دوران بارداری، بخصوص سه ماه آخر کاملا مراقب تغذیه خود باشند. انواع عفونت‌ها و اختلالات ژنتیکی ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای یا هر عامل مضری مانند دارو و مواد شیمیایی به وجود آید.

چرا سه ماه آخر بارداری اینقدر مهم است؟

به صورت جدی در سه ماه آخر بارداری بیشترین انتقال کلسیم از جفت به جنین صورت می‌گیرد. البته تغذیه مناسب در دوران نوزادی نیز اهمیت بسیار دارد. اگر در این دوران وضع تغذیه نوزاد نامناسب باشد، ممکن است خطر پوکی استخوان در آینده را برای فرد به دنبال داشته باشد.

شما به عنوان متخصص تغذیه، چه اقداماتی برای نوزادانی که با این مشکل مواجه شده‌اند، انجام می‌دهید؟

اولین اقدامی که برای این گروه انجام می‌دهیم، این است که دلیل اصلی بیماری را پیدا کنیم. در واقع، پوکی استخوان مساله ثانویه است. باید دید چه عاملی باعث ایجاد این مشکل در نوزاد شده و اول باید آن را رفع کنیم.

بعد از شناسایی و رفع علت بیماری، چه تغذیه‌ای را به این بیماران توصیه می‌کنید؟

این قضیه بیشتر جنبه پزشکی دارد تا تغذیه‌ای، با این حال نباید از اهمیت تغذیه غافل شد. در این بیماران علاوه بر تجویز دارو و مکمل، بر افزایش مصرف لبنیات نیز تاکید ویژه‌ای می‌شود. اگر شیرخوار زیر شش ماه باشد، برنامه غذایی بجز مصرف شیر و شیرخشک مکمل‌دار ندارد ولی اگر شش ماه به بالا باشد، متناسب با سن برنامه‌ای غنی از کلسیم و ویتامینD برای کودک در نظر گرفته می‌شود. در کل میزان نیاز کلسیم بسیار مهم است تا شیرخوار به وسیله شیر مادر و شیرخشک این مقدار را دریافت کند. البته گاهی مجبوریم به وسیله مکمل دریافت کلسیم را جبران کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها