قیمت خودرو بال درآورد: پراید ۲۲ میلیون و ۲۰۰

بازار خودرو طی روزهای گذشته با آشفتگی بسیاری مواجه بود به نحوی که نه تنها قیمت‌ها بالا رفت بلکه بازار باز هم با کاهش عرضه برخی مدل‌های خودرو مواجه است. این در حالی است که همه ساله پیک تقاضا برای خودرو در ماه‌های پایانی سال قرار می‌گیرد، اما امسال در ماه‌های ابتدایی، افزایش تقاضا رقم خورده است.
کد خبر: ۶۶۸۷۹۹
قیمت خودرو بال درآورد: پراید ۲۲ میلیون و ۲۰۰

جام جم سرا:

بازار این روزهای خودرو در پایتخت، حال و روز خوشی ندارد و نه تنها قیمتها بالا رفته است، بلکه محدودیت عرضه نیز برای برخی مدل های خودرو در بازار وجود دارد که همین امر، خود عاملی برای بر هم خوردن بازار شده است. قیمت ها نیز به شدت در این فضا بالا رفته و دلالان نیز طبق معمول وارد عمل شده و مردم را وادار به خرید با قیمت های بسیار بالا می کنند.

پیک تقاضا به اوایل سال 93 منتقل شد

شاید این اولین سالی باشد که بعد از تعطیلات نوروزی، تقاضا برای افزایش قیمت خودرو بالا رفته و مردم سال خود را با خرید خودرو شروع کرده اند، چراکه همواره اوج تقاضا برای خرید خودرو در ماههای پایانی سال رقم می خورده ولی امسال، روزهای پایانی سال، حال و هوای رونق خرید خودرو در سالهای گذشته را نداشته است، و خریدها به آغاز سال جدید موکول شده است.

بررسی های میدانی در بازار نشانگر این است که قیمت انواع خودروها بین 2 تا 5 میلیون تومان افزایش داشته است، به نحوی که پراید که یکی از پرتقاضا ترین خودروها از سوی مردم است، با افزایش قیمت بیش از 2 میلیون تومانی و خودروهای دیگر همچون 206 و پژو پارس نیز با افزایش بیش از 4 میلیونی و گاه تا 5 میلیون تومان مواجه بوده اند.

در این میان، برخی فعالان بازار خودرو معتقدند که بالا رفتن قیمت خودرو طی روزهای گذشته، به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها و حامل های انرژی و به تبع آن، نگرانی مردم از گران شدن خودرو دارند و همین امر، تقاضا را برای خرید در بازار افزایش داده است، برخی دیگر نیز معتقدند که جو روانی در بازار است که باعث افزایش تقاضا شده و قیمت ها را به دلیل بر هم خوردن عرضه و تقاضا بالا برده است.

فعالان بازار چه می گویند

فعالان بازار خودرو می گویند که در روزهای گذشته عرضه برخی انواع خودرو نیز در بازار کم شده است و همین امر، با توجه به افزایش تقاضا، باعث بالا رفتن قیمت شده است. نمونه آن نیز پژو پارس و 206 است. در مورد پراید نیز البته داستان برعکس است و بعد از کاهش چند میلیون تومانی پراید ظرف ماههای گذشته، این بار دوباره قیمت رکورد زده است و هم اکنون به 22 میلیون تومان رسیده است.

برخی نیز فکر سوداگری در بازار خودرو را در سر دارند تا شاید با بالا رفتن قیمت ها و آغاز رونق خرید بتوانند قیمت بالاتری را در بازار اعمال کنند و همین جو روانی، هم مردم را به خریداران و فروشندگان خودرو در بازار تبدیل کند. همانند سال 91 که بیشتر اتفاقات قیمتی که منجر به بروز قیمت های بسیار بالا در بازار شد، دلالان، فعالان بازار و حتی مردم کوچه و بازار نیز خود به فروشندگان و خریداران عمده خودرو تبدیل شده بودند.

افزایش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت انواع خودرو

به هرحال اکنون بیشتر خودروها با افزایش قیمت در بازار مواجه بوده اند. به عنوان مثال، پراید 111 به قیمت 22 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است، قیمت پراید 132 مدل 93 نیز معادل 21 میلیون تومان در بازار است.

قیمت 206 نیز 40 تومان است؛ این در حالی است که 206 تیپ 5، در شب عید به قیمت 35 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می شد ک اکنون به قیمت 40 میلیون تومانی رسیده است.

قیمت پژو پارس نیز که در ایام پایانی سال، 37 میلیون تومان بود، اکنون به 40 میلیون تومان رسیده است. قیمت 405 نیز که در ایام پایانی سال معادل 28 میلیون تومان بوده است هم اکنون ب 30 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

به هرحال، چند روزی است که خودرو در بازار کم و مشتری زیاد شده است، بنابراین قیمت ها سر به فلک گذاشته است. البته به موازات آن، چند هفته ای است که دولت قیمت خودرو را تثبیت کرده است و همین امر، ممکن است منجر به کاهش رغبت خودروسازان برای عرض محصولاتشان باشد تا اینکه شورای رقابت شاید بر تقاضای افزایش قیمت تولیداتشان، صحه گذارد و آنها بتوانند با سود بهترین خودروی خود را به فروش برسانند.

معاون نعمت زاده:خودروسازان کاهش عرض ندادند

البته این موضوع، اگرچه به واقعیت نزدیک است اما غلامرضا شافعی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را رد می کند و می گوید: هم اکنون تولید خودرو با نرخ رشد خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به 1800 دستگاه در روز رسیده است.

وی می افزاید: عدم عرضه از سوی خودروسازان هیچگاه صحت نداشت است و تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده خواهد شد و تمامی افرادی که ثبت نام خودرو و پیش خرید کرده اند، می توانند خودروی خود را تحویل بگیرند.

به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودروی این خودروساز به 2500 دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد.

فروش نقدی خودروسازان نیز التهاب بازار را کم نکرد

این در شرایطی است که حتی فروش نقدی که از سوی ایران خودرو در روزهای گذشته صورت گرفت نیز نتوانست تقاضای بازار را پاسخ دهد و البته بسیاری از مردم پشت درهای بسته خرید خودرو از این گروه خودروسازی ماندند. در حالیکه مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد است که سایت برای فروش های نقدی، به صورت دوره ای باز خواهد شد و مردم می توانند بنا بر نیاز خود از آن خرید کنند.

هاشم یکه زارع، البته این وعده را نیز داده است که تولید ایران خودرو افزایش می یابد و امسال، سال خوبی برای مشتریان خواهد بود.

سازمان حمایت مصرف کننده در اغما

در این میان نکته حائز اهمیت، سکوت و عدم دخالت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است که این روزها در کما به سر می برد و هیچ عکس العمل سازنده ای از آن دیده نمی شود. در حالیکه این سازمان اکنون باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند.

البته چند ماهی است که این سازمان، هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی دهد و مردم متضرران اصلی حضور دلالان در تمامی بازارها هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به طور کلی، از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲۸
امیر
Canada
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
مردم نگران قیمتها نباشند اینها همه الكی میگن
امیر
Canada
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
مردم نگران قیمتها نباشند اینها همه الكی میگن
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
ایرادی ندارد شیب شیب ملایم است
رحیم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
این جنگ زرگری مافیای تولید خودرو است كه در تمام مراكز قدرت و نفوذ آدم دارند
مردم هم كه گوشت قربانی.
به هر روشی كه بشود این مردم نگون بخت را تیغ زد همصدا می شوند
و در پایان باید دنبال پرتغال فروش رفت
علی
Canada
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
نمردیم و چه چیزهایی دیدیدم عجب بدبخت هایی بودیم ما متولدین 59!!! تراژدی زندگیمون در بدو تولد آژیر وضعیت قرمز بود و حالا پراید 22 میلیونی،ما معنی شیب 90 درجه را كاملا فهمیدیم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
مهم شیب تورمه كه كه یكی دو درجه بیشتر نیست.خیالتون راحت باشه دولت امید هوای قیمتها رو داره.هوای شماها رو هم داره.حتی شما رو دوست عزیز.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
خودرو های گرون و بی كیفیت داخلی..........تورو خدا بزارید خودرو های خارجی بیان تو بازار ایران
كیوان
United States
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
آقای روحانی همون راه آقای احمدی نژاد رو رفت .همین اتفاقات رو برای دولت قبلی بی تدبیری توصیف كرد ولی خودش با خنده و شیب ملایم بیچاره تر كردمون
اشكان
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
مقصر اصلی دولت و صنایع خودرو سازی ما وسؤ مدیریت مدیران ان كه برای خودكیسه دوختند همین قبل از عید توسط تفحص مجلس یك سری مسائل مشخص شد و عدم كنترل توسط دولت یا بهتر بگویم حمایت دولت از ین شرایط وبازار انحصاری كه دولت برای انها درست كرده باند بازی وخرج اتینا كردن وعدم تنبیه مدیران مقصر اصولا در ایران من ندیدم یك مقام دولتی یا مدیران صنایع قصور كرده باشند قبل از رسانه ای شدن دولت كاری كرده باشد دركشور های پیشرفته حتی اگر ریس جمهور هم خطایی كرده باشد بعد دوران ریاستش محاكمه میشوند اما اینجا نه پس همه همه مقصر دولت است
بی ماشین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
22000000ادم بده جا چیزی كه حلبی باشه.4 سال پیش با این قیمت می شد 3 تا پراید خرید.خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخجالبه.كسیم نیست به اینا بگه رو چه حسابی 22000000
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
مسؤلین خوش خیال حرفو كم كنیدو عمل را بسیار....
فرید
Canada
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
دقیقا با آقای علی ش موافقم. مردم همت ندارند . در كشورهای پیشرفته وقتی كالایی كمی گران شود هیچكس انرا نمیخرد تا قیمت پایین بیاید اما اینجا برعكسه. چون اكثر مردم دلال و بازاری هستند عمدا معركه را میندازند تا سود ببرن.
ای وای بر ما
كارمند بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
پراید رسید به زانتیا مهدی بیا مهدی بیا...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
من خودم شخصا نمیتونم بخرم چون پولشو ندارم.ولی آخه اون كشورایی كه مثلا یه كالا گرون میشه و نمیخرن فقط همون یه كالاست نه مثل ایران كه همه چی با هم گرون میشه .ماشینو میگیم میشه مردم نخرن ولی مواد غذایی رو كه نمیشه نخریم.اگه بخواییم این كارو بكنیم باید تو این مملكت خرید همه چیز رو تحریم كنیم چون همه چی تو این كشور بیخودی گرونه مثل ماشین.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
این هم عاقبت تدبیر وامید وشیب ملایم 90 درصد ، روحانی خیلی مچكریم!!
جناب
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
اقای وزیر حنما باید یك سری سر قشر ضغیف كلاهبزارند پس كی درست میشه شما هم مثل كفاشیان بخند به حال مردم
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
تقصیر خودروساز و دلال نیست تقصیر مردم هست كه هر چی گران می شود به جای اینكه نخرند برعكس بیشتر می خرند و تا وقتی این فرهنگ غلط خود را اصلاح نكنند تمامی افراد فرصت طلب از آن بهره برداری خواهند كرد !!!!!!!!
خود كرده را تدبیر نیست !!!!!!!!!!
اول از خداوند كریم وبعد روحانی عزیز
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
اول از خداوند كریم وبعد روحانی عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
اینا همش تقصیر خودمنه،یاروده ساله داره بیاده میره همجین كه میبینه كرون شده بدو بدو میره ماشین میخره.تو كه این همه بیاده بودی الانم روش
ناشناس
Ireland
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
من كه راضی نیستم از مالیات من بدن به این فوتبالیستایی كه هیج كاری برا این كشور نمیكنن بعد با قرارداد بالای یه میلیارد میكه:عمر حرفه ای من ده ساله بعد این ده سال جی بخورم. بجه های نظامی و انتظامی ما با كمترین حقوق خودشون وخانوادشونو میبرن دور ترین نقاط كشور وخطرناكترین مناطق با كمترین امكانات كه حتی اتفاقات روزمره هم براشون ارزوه بعدشم هر موقع میره سر كار با زن بجه اش خداحافظی اخرشو میكنه كه شاید زنده بر نكرده
ً.حتما تو اخبار شنیدید، الان كه دارم اینو مینویسم به خدا اشك تو جشمام جمع شده.
جواد
Ireland
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
انشاالله اقا صاحب زمون میاد حقمونو میگیره. یه ماشین عالی تو اروپا 15 هزار دلار اونوقت یه قوطی 22میلیون
مسخره س به خدا.زندگی حروم شده
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۱
۰
۰
واقعا مسخره است .بترسید از روزی كه به شما بگویند وقوفوهم انهم مسوولون
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
۰
۰
خیلی غم انگیزه كه كارمند و كارگر و قشر متوسط جامعه دیگه نتونن یه چهار چرخ برا زن و بچه شون فراهم كنند و خودروسازان و مسئولان فقط فكر سود بیشتر باشند . واقعا این حداقل امكانات حق هر ایرانی نیست ؟
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
۰
۰
حالا هی تبلیغ كنید.....با یه گل بهار نمیشه!
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
۰
۰
فقط نخرید. دوای این درد فقط نخریدن است.
فامیل دور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
۰
۰
همه ش تقصیر جیگره كه پراید هارو پلاك نكرد اخر سر قیمت زانتییا رسید ...
معلم چند شغله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
۰
۰
همه چی گرونه الان من یه پژو 405 مدل 85 دارم برای یه ایراد شاید جزئی 1 مالیون باید خرج كنم. از اول مهر تا الان 3 ملیون خرج ماشین كردم. میگن ماشینت كهنه شده باید عوض كنی، خواستم تندر 90 بگیرم میگن مدل 90 ش 35 ملیونه اخه من چه خاكی بسر بریزم
هومن
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
۰
۰
بابا نخرید تا كی آخه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا مردم ما فرهنگشون بالا نمیره؟؟؟؟؟؟؟
چرا باید انقدر ذلیل باشیم ك پراید پنج ملیونی رو 22 ملیون بخریم؟؟؟؟؟؟؟؟

نیازمندی ها