تصویر زندگی: پخت نان در سیستان و بلوچستان

زنانی که نان از تنور زحمت خویش می‌خورند [مجموعه عکس]

با اینکه انتصاب زنان در سمت‌های مدیریتی سیستان‌وبلوچستان خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده اما «معصومه پرندوار»، زن ۳۵ساله شیعه و فوق‌لیسانس برنامه‌ریزی شهری که حالا دومین زن فرماندار سیستان‌وبلوچستان در دولت محسوب می‌شود، در گفت‌وگویی بر این باور است که صحبت از مردسالاری در این استان به ۸۰سال پیش بازمی‌گردد و مردم سیستان خیلی سال است که اندیشه متفاوتی درباره زنان پیدا کرده‌اند. او می‌گوید: برای این مردم دیگر تنها خدمت مهم است نه جنسیت. گفت‌وگویی کوتاه با او را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۶۶۷۸۵۵
دومین فرماندار زن: مردم به خدمت چشم دارند نه جنسیت

جام جم سرا:
این روزها سیستان‌وبلوچستان شاهد اتفاقات خوبی در زمینه مدیریتی زنان است، دیروز معارفه شما چطور بود؟ آیا این استقبال شما را به آینده فعالیت‌هایتان در سمت فرمانداری هامون امیدوار کرد؟
دیروز استقبال خوبی از من در مصلای شهر شد و صمیمانه از حضور گرم این مردم تشکر می‌کنم. امیدوارم که بتوانم خدمت بیشتری به مردم شهر هامون داشته باشم چراکه واقعا به چشمان خود دیدم که مردم در این شهر خدمت برایشان مهم است، نه جنسیت.


شما از چه زمانی وارد فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی شدید؟
من 14سال پیش کارمند استانداری شدم و تاکنون در سمت‌های مختلف در زمینه‌های عمرانی و اجتماعی فعالیت کردم.


چقدر نقش دولت یازدهم را در انتخاب‌شدن خودتان به‌عنوان یک فرماندار زن موثر می‌دانید؟
واقعا این است که این دولت، دولت امید بود و با خود امید آورد. این را نه به‌خاطر اینکه فرماندار شده‌ام می‌گویم، به‌خاطر اینکه این امید را در مردم می‌بینم. زمانی شرایط بسیار سخت بود. خوشبختانه با یک تدبیر ما از شرایط سخت عبور کردیم که یک بخش آن مربوط به فعالیت زنان می‌شود. خوشبختانه می‌بینیم که در سیستان‌وبلوچستان انتصابات بدون درنظرگرفتن مسایل جنسیتی انجام شده است و استان ما در این زمینه پیشتاز هم بوده است. به نظر من انتصابات زنان به‌خصوص در زمینه معاون استاندار در طول تاریخ انقلاب بی‌سابقه بوده است. البته نقش و نگاه استاندار هم در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. ما در دوران آقای خاتمی هم دو فرماندار زن داشتیم. با این وجود انتخاب‌های جدید نشان از ایمان قلبی استاندار به زنان دارد.


چقدر انتخاب شما به‌عنوان یک زن در سمت فعلی با مشکلات و موانع روبه‌رو بوده و چرا؟
یک زمانی است که در جایی یک اتفاقاتی می‌افتد و یک زمانی هست کسانی که دور از جایی هستند، احساس می‌کنند که دارد این اتفاقات در آنجا می‌افتد. به نظر من همه‌جا وقتی پستی تغییر می‌کند، چه زن باشد و چه مرد یک‌سری افراد راضی هستند و یک‌سری ناراضی. اما در مورد اینکه اینجا برای زنان مشکلات بیشتری نسبت به شهرهای دیگر وجود دارد به نظر من واقعیت ندارد. همانطور که می‌دانید، ما یک نماینده زن در مجلس از این استان داریم که انتخاب مردم بوده است. همچنین شهردار زن داریم که برخاسته از مردم است. خیلی‌ها هستند که فقط روی مردسالاری در این استان مانور داده‌اند. در حالی‌که واقعیت این‌طور نیست. من در همین استان به دنیا آمده و رشد کرده‌ام. هیچ‌وقت این تعصبات را احساس نکردم. به نظر من هرجایی ضریبی از تعصبات کورکورانه دارد اما خیلی از اینها در این استان واقعیت ندارد.


به رغم گفته‌های شما هنوز هم در مورد مسایل حوزه زنان گزارش‌های ناخوشایندی منتشر می‌شود.
ببینید، به نظر من شما در مورد 80سال پیش صحبت می‌کنید. در حال حاضر ما درباره استان دانشگاهی بحث می‌کنیم. در هر شهر ما دانشگاه آزاد وجود دارد و دختران سیستان‌‌وبلوچستانی در این استان درس می‌خوانند. اندیشه مردم امروز خیلی بالاتر از تعصباتی است که مطرح می‌شود.


زنان در سیستان‌وبلوچستان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟
برای اینکه شما مشکلات زنان این استان را بهتر بشناسید، به نظرم باید با مسوول امور بانوان صحبت کنید.


پس در مورد مشکلاتی که در حال حاضر «هامون» با آن درگیر است، بگویید.
به هرحال هر شهری برای خودش مشکلاتی دارد. اولین کاری که می‌خواهم بکنم این است که با سران طایفه و همچنین با جوانان و مردم این شهر صحبت کنم و اقدامات مشارکتی انجام دهم. من می‌خواهم از فکر و اندیشه خود مردم برای رفع مشکلات هامون استفاده کنم.


هامون یک شهر مرزی است و این روزها با توجه به مساله‌ای که در مورد مرزبانان ایران به وجود آمده، بحث امنیت مرزها مطرح است. این وظیفه شما را سنگین‌تر نمی‌کند؟
به نظر من مرزها بیشتر از آنکه تهدید باشند، یک فرصت محسوب می‌شوند. ما در مرزهای خود کشور افغانستان را داریم. بسیاری از افغان‌ها به ایران آمدند، از مدرسه و فضاهای بهداشتی ما استفاده کردند. بنابراین مرز یک فرصت محسوب شد نه یک تهدید. به نظر من با استفاده از تعامل و تدبیر از مرز می‌توان به‌عنوان ظرفیت خوب برای مبادلات مرزی استفاده کرد. مرز یک فرصت است.


و آرزوی قلبی شما؟
به نظر من، پست‌گرفتن در نظام جمهوری‌اسلامی چند مزیت دارد؛ اول اینکه می‌توانیم به مردم خدمت کنیم و دوم اینکه یک امتحان الهی است. من از خدا می‌خواهم من و همچنین خواهرم خانم ریگی که در حال حاضر پرچم‌دار مدیریت زنان در این استان هستیم، از این امتحان سربلند بیرون بیاییم تا آبرویی برای جامعه زنان باشیم.
(فاطمه علی اصغر/شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها