صف‌آرایی نیروهای روسیه و اوکراین در مرزها

در حالی که از روز جمعه نیروهای روسیه رزمایش نظامی خود را در مرزهای اوکراین آغاز کرده بودند، خبرهای تازه حاکی از تهدید‌های جدید و صف‌آرایی بیشتر نیروهای نظامی اوکراین در مرز با روسیه است.
کد خبر: ۶۶۷۶۹۳
صف‌آرایی نیروهای روسیه و اوکراین در مرزها

این امر نشان می‌دهد که با توجه به اعمال تحریم‌های جدید از سوی غرب علیه روسیه تنش‌های نظامی در مناطق شرقی این کشور همچنان ادامه دارد و هر لحظه ممکن است به یک درگیری نظامی منجر شود.

به گزارش فارس، یک مقام آگاه در وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت دولت اوکراین بیش از 15 هزار نیروی ارتش این کشور را در مناطق مرزی با روسیه مستقر کرده است. به گفته وی، تمرکز نیروها و تجهیزات نظامی اوکراینی در حومه شهر اسلاویانسک، غیرقابل مقایسه با نیروهای معترض در این شهر است و این اقدامات هیچ شباهتی به عملیات پلیسی نداشته، بلکه بیشتر شبیه بسیج یک ارتش واقعی با هدف «از بین بردن کامل شهر» است.

براساس این اطلاعات، در مناطق همجوار با مرز روسیه گروه‌های نظامی متشکل از 150 هزار نیروی نظامی ارتش و گارد ملی اوکراین، حدود 150 تانک، 230 خودروی نظامی و زره‌پوش و همچنین بیش از 150 سامانه موشک‌انداز و تعدادی هم توپخانه متحرک حضور دارند. این مقام وزارت دفاع روسیه همچنین یادآور شد که نیروهای نظامی ناتو در کشورهای استونی و لهستان و همچنین در دریای سیاه مستقر شده و خود را برای برگزاری مانورهای دریایی این سازمان در منطقه آماده می‌کنند. به گفته وی، حال این سوال پیش می‌آید چرا سازمانی که خود را دوست روسیه می‌داند، چنین اقدام غیردوستانه‌ای را در نزدیکی مرزهای آبی و خاکی این کشور به راه انداخته است.

در همین حال اخبار رسانه‌های روسی از دونتسک حاکی از تلاش شبه‌نظامیان مخالف حکومت اوکراین برای انسجام صفوف خود به منظور مقابله بهتر و موثرتر با نیروهای اوکراینی است. براساس تصمیم رهبری شبه‌نظامیان، تمام گروه‌ها در استان دونتسک، تحت فرماندهی واحد اسلاویانسک درمی‌آید. گزارش دیگری به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی روسیه می‌گوید استاندار دونتسک خواستار اعزام نیروهای کمکی شبه‌نظامیان به شهر محاصره شده اسلاویانسک شده است.

تهدید اوکراین علیه روسیه

در این میان، میهایلو کوال، وزیر دفاع موقت اوکراین گفته است اگر روسیه تحت عنوان عملیات حافظ صلح، نیرو به اوکراین اعزام کند، ارتش اوکراین واکنش نشان خواهد داد. به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که سازمان ملل چنین حقی به روس‌ها نداده است، اظهار کرد: همه از بازی‌های روسیه به بهانه حفظ صلح خسته شده‌اند. کوال تاکید کرد اگر روسیه به این بهانه وارد اوکراین شود، ارتش اوکراین دست به عملیات جنگی خواهد زد.

وی همچنین در ادامه گفت هیچ نیرو یا هواپیمای روسی در رزمایش‌های اخیر این کشور وارد مرز اوکراین نشده است. کوال تاکید کرد با وجود تلاش روسیه برای جلوگیری از اجرای عملیات ضدتروریستی در شرق اوکراین، این عملیات ادامه خواهد داشت. وی با بیان این‌که نیروهای روس تا دو سه کیلومتری مرز اوکراین آمده‌اند، گفت که جدایی‌طلبان طرفدار روس‌ در برخی موارد از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاع انسانی استفاده می‌کنند.

احتمال مبادله گروگان‌ها

ربودن 13 نفر از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا توسط جدایی‌طلبان در شرق این کشور، از دیگر موضوعاتی است که بحران اوکراین را پیچیده‌تر می‌کند.

در تازه‌ترین اخبار در این زمینه، ویاچسلاو پونوماروف، شهردار طرفدار روسیه شهر اسلاویانسک در استان دونتسک از احتمال تبادل این افراد با زندانیانشان سخن گفت. وی ناظران نظامی بازداشت شده سازمان امنیت و همکاری اروپا را جاسوس و اسرای جنگی خواند و افزود: آنها افسران کشورهای عضو ناتو و نظامیان اوکراینی هستند که لباس فرم نظامی نپوشیده‌اند.

پونوماروف گفت: شهر ما در وضعیت جنگ قرار دارد و هر نظامی‌ای که مجوز تردد نداشته باشد، اسیر جنگی است. وی افزود: این افراد که در ساختمان شهرداری دستگیر شده‌اند، تنها در ازای آزادی نظامیان طرفدار روسیه که توسط مقامات اوکراینی بازداشت شده‌اند، آزاد خواهند شد. وی همچنین عنوان داشت نیروهای جدایی‌طلب روز گذشته سه افسر اوکراینی را بازداشت کردند که این افراد اکنون در اسلاویانسک زندانی هستند. وی گفت: «این سه افسر شامل یک سرهنگ، یک سرگرد و یک سروان است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه از اسلاویانسک، وی گفت: «گروه آنان در مجموع شامل هفت افسر بود و ما سه نفر از آنان را بازداشت کردیم. ما بسرعت چهار افسر دیگر را نیز دستگیر خواهیم کرد.»

در همین حال، تاتیانا بی‌وا، سخنگوی سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: گروهی به منظور مذاکره برای آزادی ناظران این سازمان به شرق اوکراین اعزام شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
۰
۰
حالاشما خودتو زیاد ناراحت نكن آمریكاهم طبل توخالی

نیازمندی ها