جام جم آنلاین: از فردا تهران به نقطه اتصال دیدگاههائی تبدیل می شود که در ژنو 2003 متولد شد (wsis-1) و قرار است در تونس 2005 (wsis-2) به صورت نهائی خود دست یابد.
کد خبر: ۶۶۶۱۵

تهران با کنفرانس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه که در راستای مرحله دوم اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (wsis-2) برگزار می شود از10 خرداد با سخنرانی سید محمد خاتمی رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه ، به مدت سه روز در کانون توجه علاقمندان جهانی به مفهوم جامعه اطلاعاتی قرار می گیرد.
مکان وقوع این رویداد بزرگ که برجسته ترین کارشناسان و بلند پایه ترین مقام های ارتباطی حوزه آسیا و اقیانوسیه در آن حضور دارند، مرکز همایشهای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران در تهران خواهد بود.
کنفرانس تهران در واقع آخرین کنفرانس منطقه ای است که تا اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (تونس  نوامبر 2005) برگزار می شود.
دولت ایران میزبان کنفرانس است و این میزبانی با همکاری کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در منطقه آسیا و اقیانوسیه (اسکپ) (UNESCAP)، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امورخارجه و شورای عالیاطلاعرسانی صورت می گیرد.
هدف کنفرانس تهران تصویب اعلامیه تهران و یک برنامه عمل است که بر اسناد نهایی مرحله دوم اجلاس WSIS نیز می تواند تاثیرگذار باشد. اجلاس تهران را می توان نقطه جمع بندی نظرات آسیا و اقیانوسیه درباره مفهوم جامعه اطلاعاتی دانست.
اسنادی که در این اجلاس تهیه میشود در تدوین اسناد نهایی اجلاس جامعه اطلاعاتی در تونس تاثیرگذار خواهد بود.
در این کنفرانس پیشرفتهای انجام شده در فاصله wsis-1 و wsis-2 ، و نیز مسائل مهم دیگر مربوط به مفهوم جامعه اطلاعاتی نظیر مساله حاکمیت اینترنت، مکانیسمهای مالی برای دستیابی به توسعه از طریق تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
افزون بر این، کنفرانس تهران برای سه کارگاه آموزشی حاکمیت اینترنت ، جامعه اطلاعاتی و ICT برای توسعه روستائی. برنامه ریزی کرده است که در این کارگاه ها چهره های برجسته خارجی و ایرانی به ارائه دیدگاههای خود خواهند پرداخت.
در همین حال از جمله چهره های برجسته حاضر در کنفرانس تهران می توان به این افراد اشاره کرد:

چارلز گیگر مدیر اجرائی دبیرخانه اجرایی اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS).
کیم هاک سو معاون کوفی عنان و مدیر اجرائی کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه.
نیتین دسائی معاون سابق کوفی عنان در امور اقتصادی و اجتماعی و مشاور ویژه دبیرکل اجلاس جهانی سران درباره جامعهی اطلاعاتی و رییس گروه کاری راهبری اینترنت.
یانیس کارکلینز سفیر و نمایندهی دائم لاتویا در سازمان ملل و رییس کمیته مقدماتی مرحله تونس اجلاس WSIS کنفرانس تهران در پایان مباحث سه روزه خود یک برنامه عمل (Action Plan) و نیز اعلامیه تهران را در باره ماهیت جامعه اطلاعاتی و نحوهی پیگیری و اجرای راهبردها و فعالیتهای مرتبط با مصوبات جهانی در این زمینه به تصویب خواهد رساند.
گفته می شود یک نمایشگاه جانبی نیز باعنوان توانمندیهای IT ایران همزمان با این کنفرانس گشایش خواهد یافت که در حدود 30 شرکت در حوزه IT در آن حضور دارند.
جهان معاصر که اکنون رسیدن به جامعه اطلاعاتی را در دستور کار دولت ها، سازمان های مدنی و بخش خصوصی قرارداده تا کنون اجلاسهای منطقهای متعددی را پس از اجلاس ژنو 2003برگزار کرده است که در حوزه اسیائی آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

11 و 12 اکتبر 2004 - تایلند (بانکوک)
16 تا 18 نوامبر 2004- کنفرانس بیشکک درباره جامعه اطلاعاتی و همکاریهای منطقه ای در رابطه با فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی برای توسعه
6 تا 9 دسامبر 2004 - سمپوزیوم زیرمنطقه ای در مورد ICT برای توسعه در کشورهای در حال توسعه جزیره ای اقیانوسیه در شهر سوا (فیجی)
1 تا 3 فوریه 2005 - کنفرانس جنوب شرقی و شرق آسیا در مورد پیگیری مرحله اول اجلاس و تهیه مقدمات مرحله دوم اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در شهر بالی (اندونزی)
1 تا 3 مارس 2005 - کنفرانس جنوب و جنوب غربی آسیا در مورد پیگیری مرحله اول اجلاس و تهیه مقدمات مرحله دوم اجلاس جهانی سران درباره جامعهی اطلاعاتی در شهر کاتماندو (نپال)

برنامه های کنفرانس منطقهای آسیا و اقیانوسیه درباره جامعه اطلاعاتی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها