ورود آمریکا به پرونده انتخابات پارلمانی عراق

سفیر آمریکا در بغداد، پرونده انتخابات پارلمانی آینده عراق را با رئیس پارلمان این کشور بررسی و خواستار نظارت بین‌المللی بر آن شد.
کد خبر: ۶۶۵۹۱۱

به گزارش مهر و به نقل از رسانه‌های عراق، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در دیدار با رابرت استفان بیکرافت سفیر آمریکا در بغداد، درباره انتخابات پارلمانی آینده عراق بحث و تبادل‌نظر کرد.

براساس بیانیه دفتر رئیس پارلمان عراق، آخرین تحولات عراق بویژه پرونده انتخابات پارلمانی در این دیدار بررسی شده و طرفین بر اهمیت برگزاری انتخابات در موعد مقرر و فراهم شدن تمام شرایط لازم برای برگزاری سالم و شفاف آن و تسهیل ورود رای‌دهندگان به حوزه‌های اخذ رای تاکید کردند. دو طرف همچنین بر ضرورت نظارت بر انتخابات از سوی جامعه بین‌المللی به منظور تضمین شفاف برگزار شدن آن تاکید کردند.

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد حوادث وحشیانه تروریستی که در اغلب مناطق عراق رخ می‌دهد، تلاشی برای هدف قرار دادن روند سیاسی و به شکست کشاندن آن و قرار دادن کشور در مسیر ناشناخته است. النجیفی از همه عراقی‌ها خواست با شرکت در انتخابات با قدرت با این طرح شوم که خواسته‌های ملت را هدف قرار داده، مقابله کنند و این رویداد قانونی را نادیده نگیرند.

از سوی دیگر، کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق از تکمیل آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات خبر داد. خضیر الخزاعی، معاون رئیس‌جمهور عراق هم بر ضرورت تلاش‌های بیشتر برای موفق برگزار شدن انتخابات پارلمانی سی‌ام آوریل(دهم اردیبهشت) تاکید کرد.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، ائتلاف المواطن به رهبری سیدعمار حکیم، ائتلاف متحدون به رهبری اسامه النجیفی و ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی از جمله ائتلاف‌های مهم سیاسی شرکت‌کننده در انتخابات پارلمانی عراق به شمار می‌رود و تعداد ائتلاف‌های شرکت‌کننده به 36 ائتلاف می‌رسد.

کمیساریای انتخابات عراق تعداد نامزدهای انتخابات پارلمانی در این کشور را 9032 نفر اعلام کرد. این تعداد برای دست یافتن به 328 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. گفته می‌شود در مجموع 142 حزب عراقی در این عرصه حضور دارند. روز گذشته ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه با بیان این‌که نوری المالکی برای سومین بار به عنوان نخست‌وزیر عراق تعیین نخواهد شد، اظهار کرد: مردم عراق با تعیین مجدد المالکی برای پست نخست‌وزیری مخالف هستند.

وی افزود: توفان طایفه‌گرایی در عراق با انتخابات آینده پایان می‌یابد و مردم برای سرنوشت خود تصمیم خواهند گرفت تا خونریزی‌ها در کشور پایان یابد. ایاد علاوی همچنین اعلام کرد هیچ مانعی برای داشتن روابط با ایران وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها