قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر:

4 درصد دانش‌آموزان مصرف شیشه را تجربه ‌کرده‌اند

پیش از این به میان کشیدن موضوع اعتیاد دانش‌آموزان و دانشجویان به این علت که نه آماری در دست بود و نه پذیرشی از سوی مسئولان، برای رسانه کار سختی بود، اما حرف‌ها اگر مستند باشد، دیگر نمی‌شود زیرش زد و به گفته‌ها خرده گرفت.
کد خبر: ۶۶۵۵۹۵

دیروز قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با خبرنگاران نشستی خبری داشت، او از عملکرد این ستاد در سالی که گذشت و برنامه‌هایی که ستاد در سال پیش رو دارد، سخن گفت، اما جان کلام او خطری بود که نوجوانان و جوانان را نرم نرمک تهدید می‌کند و هر روز رو به فزونی است.

مصرف مواد مخدر میان دانش‌آموزان و دانشجویان که مدت‌هاست به چشم مردم کوچه و بازار می‌آید، ولی نه آموزش و پرورش و نه وزارت علوم حاضر به پذیرش آن نبودند، موضوع گفته‌های روز گذشته علیرضا جزینی بود، دومین مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر که نتایج طرح شیوع‌شناسی سال 90، گفته‌های او را محکم و قابل‌استناد می‌کرد.

او در جمع خبرنگاران چند آمار ناخوشایند داد، این که 1.1 درصد دانش‌آموزان (در زمان اجرای طرح شیوع‌شناسی) قرص اکستازی مصرف کرده‌اند و 4دهم‌درصد دانش‌آموزان یک‌بار تجربه مصرف شیشه داشته‌اند.

جزینی، میزان مصرف سیگار و قلیان میان دانش‌آموزان را نیز در حد هشدار دانست با این که آماری دقیق از آن ارائه نداد، اما به این دلیل که مصرف سیگار و قلیان را مقدمه‌ای برای گرایش افراد به مواد مخدر توصیف کرد، می‌شود پیش‌بینی کرد تعداد دانش‌آموزان آلوده به این مواد دخانی قابل ملاحظه است، بویژه این که قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان خطرپذیری دانش‌آموزان از نیم درصد به یک درصد را تائید کرد.

خانه‌های مجردی، تهدیدی برای دانشجویان

دانش‌آموزان بیشتر طالب شیشه‌اند و دانشجویان طالب شیشه و اکستازی، علیرضا جزینی در ادامه می‌گوید: مصرف مواد محرک میان دانشجویان شیوع دارد و دختران در مقایسه با پسران بیشتر به سمت قرص‌های روانگردان می‌روند که علت این گرایش نیز که دختران بر آن اذعان کرده‌اند، ناامیدی نسبت به آینده، پایین بودن اعتماد به نفس و فقدان برنامه برای اوقات فراغت است.

البته شیشه و قرص‌های روانگردان تنها مواد شایع مصرفی میان دانشجویان نیست بلکه جزینی می‌گوید حشیش، تریاک، هروئین و ال اس دی نیز از سوی آنها مصرف می‌شود و پاتوق مصرف نیز در خانه‌های مجردی است.

گرایش دانشجویان به مواد مخدر که هر روز دامنه آن وسیع‌تر می‌شود، موضوعی نیست که غلو شده تصور شود چون نتایج طرح شیوع‌شناسی سال 90 نشان می‌دهد که یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور وجود دارد که 53 درصد از آنها شاغل، 63 درصدشان متأهل و 21 درصد از آنها دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، یعنی آمارهایی که نشان می‌دهد داشتن شغل، تشکیل خانواده و راهیابی به دانشگاه، مانعی بر سر راه گرایش به مخدرها و محرک‌ها نیست.

مرگ روزانه 10 معتاد در کشور

هر روز ده نفر در ایران قربانی مواد مخدر می‌شوند، یعنی عمرشان به واسطه اعتیاد به مواد سنتی و صنعتی تمام می‌شود و این جدا از کسانی است که هر روز در دام اعتیاد می‌افتند و شمارش معکوس مرگشان به واسطه مصرف مواد آغاز می‌شود.

بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر دیروز در خراسان جنوبی در کمیته تخصصی پیشگیری این استان، مرگ بر اثر مصرف مواد را دومین عامل مرگ و میر ایرانیان اعلام کرد، آماری که معادلات قبلی را بر هم می‌زند و مرگ ناشی از این عامل را بالاتر از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان می‌نشاند.

آماری که قائم‌مقام این ستاد نیز اعلام می‌کند دست‌کمی از یک بحران ندارد، چون طبق آمار او، سال گذشته 2858 نفر بر اثر مصرف مواد فوت کرده‌اند که گرچه نسبت به سال 91 کاهش داشته ولی موجب ثبت مرگ روزانه ده نفر در کشور شده است.

این آمارها نشان می‌دهد بحث کاهش تقاضا در حوزه مواد مخدر تا چه اندازه مهم است، چون اگر تقاضا کم شود عرضه نیز به تبع آن کم می‌شود و در نتیجه مرگ و میرهای ناشی از سوء مصرف مواد نیز کاهش می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها