برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح شنبه

سپاه و ارتش - سیاست و اقتصاد

بسیج، نیروی مقاوم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

با شدت گرفتن تحریم‌های یک جانبه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران که با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران،صورت گرفت واژه‌ «اقتصاد مقاومتی» رفته رفته به فرهنگ کشورکه با تحریم ها ومحدودیت ها آشنا بود جای خود را باز کرد.
کد خبر: ۶۶۵۳۴۳
بسیج، نیروی مقاوم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شد تأکید کردند که پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد و همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید ، توانمندسازی نیروی کار ، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد ، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور نشان از آن دارد که درفضای اقتصاد مقاومتی باید باور توانستن را درخود تقویت کرد و به واقعیات پیش چشم اهمیت داد.

بر این اساس تکیه بر توان داخلی و نقش بسیج در اقتصاد مقاومتی بهره‌مندی از نیروی عظیم انسانی و تلاش برای تربیت افراد متعهد و تأثیرگذار در مدیریت کشور و عزم مدیرت جهادی می تواند موجب ارتقای جامعه در عرصه اقتصاد و فرهنگ شود و هر چقدر تفکر بسیجی در جامعه حاکم شود پیروزی در این بخش نزدیک است.

اخیرا سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه با اشاره به توانمندی سپاه و بسیج اعلام کرده که علیرغم پیشنهاد این ارگان به دولت متاسفانه قوه مجریه از پیشنهادها و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبال نکرده و این در حالی است که این فرماندهی با عشق به ولایت وتکیه بر سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و علم و دانش می تواند تجربیات خود را در زمینه های مختلف در اختیار دولت قرار دهد. این سخنان در شرایطی گفته شده که دولت نیز بارها تاکید کرده که خواستار بهره مندی از همه نیروهای متخصص است ودست خود را برای آنان باز می گذارد.

حال با انتقاد فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رویکرد دولت روحانی در قبال اقتصاد مقاومتی و در نظر گرفتن توان سپاه و بسیج در شکل گیری اقتصاد مقاومتی این امید می رود که دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه‌ها استفاده کند تا بر مبنای تجربیات سالهای گذشته بسیاری از موضوعات با هشیاری حل و فصل شود.

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده ایلام با اشاره به ظرفیت های بالای بسیج و سپاه در عرصه های مختلف گفت:در سالی که رهبری نامگذاری کردند هجمه دشمنان و تحریم های موجود علیه کشور وجود دارد بنظر می رسد که دولتها باید از همه ظرفیت های انسانی از جمله بسیج بهره ببرند.

وی با بیان اینکه بسیج مربوط به یک قشر خاص نیست وهمه کشور به نوعی بسیجی هستند گفت:بعید است که دولت گفته باشد که از توان بسیج وسپاه استفاده نمی کند اما با توجه به درگیریهای زیادی که تا الان متوجه دولت بوده ،قطعا از توان سپاه وبسیج در به سرانجام رساندن اقتصاد مقاوتی استقبال خواهد شد.

عباسعلی منصوری آرانی دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ونماینده کاشان نیز با بیان اینکه شرایط انجام اقتصاد مقاومتی تصمیمات مشترک سه قوه و هماهنگی لازم دراین بخش را می طلبد گفت: بنظر می آید که دولت در حال جمع بندی کارهای خود است تا بتواند از ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

وی در خصوص انتقادات اخیر نسبت به بکار نگرفتن ظرفیت بسیج وسپاه درسیاست های اقتصاد مقاومتی افزود:آقای روحانی اشاره کرده که دولت از همه ظرفیت ها از جمله بسیج استفاده می‌کند بنابراین باید اجازه دهیم تا قوه مجریه با کار کارشناسی هدایت امور را به دست بگیردو بعد براین مبنا قضاوت کنیم.

نماینده کاشان افزود:موضوع اقتصاد مقاومتی راهبردی است که نمی توان در کوتاه مدت در مورد آن صحبت کرد البته دولت هم می داند که بدون استفاده از ظرفیتهایی مثل بسیج وسپاه نمی تواند کار کند بنابراین بهتراست که به دولت فرصت بدهیم.

محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس ونماینده چناران و طرقبه نیز گفت:اگرکشور بخواهد مقاوم سازی در امور اقتصادی داشته باشد باید از انسانهای مقاوم بهره بگیرد.

وی با اشاره به حضور سپاه وبسیج در هشت سال دفاع مقدس گفت: این نیروها عملکرد خود را در دفاع مقدس وعرصه های گوناگون نظام نشان دادند ودر ابعاد فرهنگی واقتصادی هم ید طولایی دارند لذا توان این نیروها به گونه ای است که نمی توان آنان را در سیاستهای اقتصاد مقاومتی نادیده گرفت.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار امیدواری کرد که نظامی که پایه خود را با مقاومت گذاشته از نیروهای مقاوم خود بهره کافی را درراستای تحقق سیاست ها اقتصاد مقاومتی ببرد.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها