وزارت ورزش به دنبال پرسپولیس فهرست قراردادهای مالی باشگاه استقلال را هم منتشر کرد

استقبال از شفاف‌سازی مالی باشگاه‌ها

پس از انتشار فهرست قرارداد بازیکنان پرسپولیس، وزارت ورزش و جوانان دیروز در ادامه جریانی که آن را شفاف‌سازی مالی نام نهاده، فهرست قرارداد استقلالی‌ها را نیز منتشر کرد.
کد خبر: ۶۶۵۲۱۴

عزم وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس جدی‌تر از آن چیزی است که همگان هنگام مطرح کردن این بحث تصور می‌کردند. ظاهرا در شرایط انبوه مشکلات اقتصادی کشور، دولت به این نتیجه رسیده که در بخش ورزش حساب و کتابی برقرار کرده و به قولی مو را از ماست بکشد.

کاری که در بخش فوتبال حرفه‌ای با استدلال شفاف‌سازی مالی همراه شده است. عبارتی که شرط لازم و ضروری خصوصی‌سازی هر شرکتی برای ورود به بازار سرمایه (بورس) است. در این باره پس از آن‌که وزارتخانه فهرست قرارداد‌های پرسپولیسی‌ها را منتشر کرد و سرخ‌ها انواع و اقسام موضعگیری‌ها را در این رابطه داشتند، دیروز سایت وزارت ورزش قرارداد مالی استقلالی‌ها را نیز منتشر کرد.

در این فهرست، امیر قلعه‌نویی و مهدی رحمتی با یک میلیارد و 300 میلیون تومان، امیرحسین صادقی و پژمان نوری با یک میلیارد و صد میلیون تومان رقم قراردادشان میلیاردی بوده است.

اما در شرایطی که مجموع قرارداد کادر فنی 21 نفره استقلال بیش از سه میلیارد تومان بوده است از این جمع بعد از قلعه‌نویی، مجید صالح با 330 میلیون تومان بیشترین مبلغ قرارداد را داشته ‌است.

فتح‌الله‌زاده: سرمان بالاست، چون شفاف قرارداد بستیم

در واکنش به انتشار این ارقام علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل باشگاه استقلال، با بیان این‌که رقم پرداختی باشگاه با رقمی که در قرارداد آنها در هیات فوتبال ثبت شده یکی بوده است، نسبت به این موضوع احساس افتخار کرد و گفت: فهرست منتشر شده در حالی می‌گوید هزینه‌مان چیزی حدود 20 میلیارد تومان بوده که این رقم کمی بالاتر از رقم ماست.

کل قراردادهای ما حدود 18 میلیارد تومان است. ما شفافیت داشتیم و آن را درست نوشته‌ایم. سر خودمان و ملت را کلاه نگذاشته‌ایم و عین چیزی که داشته‌ایم را نوشته‌ و پرداخت کرده‌ایم، اما برخی‌ مثلا به بازیکن سه، چهار میلیارد تومان داده‌اند، ولی قرارداد ثبت شده‌شان 800 میلیون تومان است.

فتح‌الله‌زاده درباره این‌که پنج میلیارد بیشتر از پرسپولیس هزینه کرده ‌است، اظهار کرد: از نظر من فهرستی که درباره باشگاه پرسپولیس منتشر شد، واقعی نبود. دوست ندارم رویانیان و دوستان پرسپولیسی‌ام را ناراحت کنم، اما در آن فهرست مبلغ قرارداد خلعتبری 750 میلیون درج شده بود در حالی که 2.5 میلیارد تومان بابت رضایت‌نامه‌اش به باشگاه عجمان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی قبول دارم، اما ما و پرسپولیس چه کار می‌توانیم کنیم؟ وقتی برخی از تیم‌های شهرستانی بالای 30، 40 میلیارد تومان هزینه می‌کنند ما نمی‌توانیم کمتر از این رقم هزینه کنیم، چرا که هوادار از ما انتظار دارد. ما خودمان خواهان کاهش قیمت بازیکنان هستیم. حالا که فهرست دریافتی استقلال و پرسپولیس اعلام شده باید تیم‌های بزرگ دیگر مانند سپاهان و تراکتورسازی هم ارقام دریافتی اعضای خود را منتشر کنند. نباید به انتشار فهرست تیم‌های فجرسپاسی، داماش و... اکتفا کرد باید همه تیم‌های مدعی فهرست قراردادشان را منتشر کنند. من با مدرک و سند ثابت می‌کنم که دو، سه تیم شهرستانی بیش از استقلال و پرسپولیس خرج کرده‌اند و بودجه داشتند.

وی درباره میزان بدهی‌های استقلال گفت: چیزی حدود 23 یا 24 میلیارد تومان استقلال بدهی انباشته در طول تاریخ باشگاه دارد. الان این رقم 40 میلیارد تومان شده است.

واعظی آشتیانی: نباید هیچ کس قانون را دور بزند

برای بررسی کارشناسی رویکرد اخیر وزارت ورزش، سراغ امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال رفتیم. او با بیان این‌که شفاف‌سازی‌ مالی پیش‌نیاز خصوصی‌سازی و ورود به بورس است به جام‌جم گفت: این امر در فوتبال حرفه‌ای یک موضوع پذیرفته شده بوده و نباید از آن واهمه‌ای داشت، چرا که این حق خریدار سهام یک شرکت یا باشگاه است که از وضع مالی باشگاه اطلاع کاملی داشته باشد و با هدف کسب سود اقدام به خرید سهام کند.

وی با بیان این‌که اقدام اخیر وزارت ورزش دو حسن بسیار بارز برای فوتبال کشور داشت، افزود: این موضوع نشان داد بر خلاف آنچه عده‌ای از بازیکنان و مربیان مدعی بودند بازی و تلاششان به خاطر عشق مردم است، این ادعایی بیش نبوده و هدف فقط درآمدهای چند صد میلیونی و میلیاردی بوده است. از طرف دیگر این شفاف‌سازی یک نوع تمرین برای گام برداشتن در راه حرفه‌ای شدن فوتبال بود.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، در ادامه این بحث ژپیشنهادی هم خطاب به وزارت ورزش مطرح کرد و گفت: وزارتخانه نباید به انتشار این فهرست اکتفا کند، بلکه باید شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌ها را هم بجد پیگیری کند. به عنوان مثال استقلال و پرسپولیس با توجه به این‌که باشگاه نیستند و به صورت دو تیم فوتبال فعالیت دارند، چرا باید مدیرعامل آنها مثلا هشت معاون داشته و کادر اداری باشگاه بیش از 80 نفر باشد. اینها همه باید اصولی تعریف شود تا جلوی هدررفت سرمایه‌ها گرفته شود.چنانچه شفاف‌سازی مالی برخی باشگاه‌های متمول را دربرنگیرد، آیا این رویه وزارتخانه به استقلال و پرسپولیس آسیبی وارد نمی‌کند که آشتیانی در پاسخ گفت: به هر حال در فوتبال حرفه‌ای، رقابت یک امر پذیرفته شده بوده و در مقاطعی چون فصل نقل و انتقالات، می‌توان با رعایت قانون بهترین عملکرد را داشت. با وجود این چنانچه بخواهیم این شفاف‌سازی فراگیر شده و مانع شکل‌گیری رقابت نابرابر شویم، وزارت ورزش و جوانان باید با باشگاه‌های صنعتی وارد تعامل شده و فدراسیون فوتبال نیز با تعریف قوانین و مقررات دقیق و اجرای دقیق قوانین در این جهت گام بردارد.

وی با تاکید بر اهمیت قانونمداری در این بحث گفت: فدراسیون فوتبال باید روند اجرای قانون را هم با دقت دنبال کرده و اجازه ندهد هیچ باشگاهی قانون را دور زده و عده‌ای با رابطه بازی اجرای قانون را گزینشی کنند. بنابراین فدراسیون هم در وضع و هم در اجرای قانون باید نهایت دقت و قاطعیت را داشته باشد. در این صورت شفافیت مالی اصولی شکل گرفته و دیگر شاهد این هزینه‌های بی‌حساب و کتاب میلیاردی نخواهیم بود.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در ادامه استفاده از نیروی انسانی و مدیران کار آمد را مؤلفه دیگری در جهت حرفه‌ای شدن واقعی فوتبال کشور برشمرد و گفت: در این رابطه باید بسترسازی فرهنگی لازم صورت گیرد و اجازه نداد مدیران به اظهارنظرهای سخیف و زرد در مطبوعات روی آورده و فضای فوتبال را را به این سمت سوق دهند. امری که بسیار با اهمیت است چرا که وجود مدیران کارآمد در مدیریت فوتبال نیازی بسیار ضروری است بنابراین در کنار همه مباحث باید به نوسازی و بازسازی مدیریتی باشگاه‌ها نیز اهتمام جدی داشت.

قرارداد 93-92 بازیکنان و مربیان استقلال

بازیکنان: مهدی رحمتی(یک میلیارد و 300 میلیون)، پژمان نوری (یک میلیارد و 100 میلیون)، حنیف عمران‌زاده (950 میلیون)، پژمان منتظری، محمد قاضی و آرش برهانی (900 میلیون)، سیاوش اکبرپور (750 میلیون)، محمدمهدی نظری و احمد جمشیدیان (700 میلیون)، فرهاد مجیدی (585 میلیون)، واحدی نیکبخت (350 میلیون)، مهرداد اولادی (350 میلیون)، مجید غلام‌نژاد (150 میلیون)، ایمان مبعلی (123 میلیون)، سیدحسین حسینی (110 میلیون)، مهران قاسمی (100 میلیون)، ایمان باصفا (60 میلیون)، احسان پیرهادی (30 میلیون)، میثم جودکی(23 میلیون و500 هزار)، بابک جباری (20 میلیون تومان)

مربیان: اردشیر(امیر) قلعه‌نویی (یک میلیارد و 300 میلیون)، مجید صالح (330 میلیون)، حمید بابازاده (220 میلیون)، امین نوروزی و حیدر بوستانی (150 میلیون)، میرشاد ماجدی (140 میلیون)، ستار همدانی، ایمان عالمی و امیر حاج‌قاسم (80 میلیون)، کاوه ستوده (65 میلیون)، عباس مهریزی (46 میلیون)، اکبر رضایی (45 میلیون)، شهرام فرج‌زاده و نیما سعید رسولی (30 میلیون)، حسین امانتی و مجید مبارکی (25 میلیون) (ارقام به تومان است)

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها