وزارت نیرو از مردم عذرخواهی کرد

دستور رییس جمهور برای کاهش تعرفه های برق

اعلام جزئیات افزایش قیمت گاز و برق در سال 93

شرکت ملی گاز جزئیات افزایش قیمت گاز در سال 1393 در بخش‌های خانگی، صنعتی و عمومی را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۶۳۰۳۶

به گزارش فارس، مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز با اشاره به شیب ملایم تغییر در قیمت گازبها از اول فروردین سال 93 گفت: براساس قانون بودجه سال 93 و طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده است، نرخ مصرف گاز برای مصارف خانگی به میزان 20 درصد و برای مصارف عمومی(دولتی، کسب و خدمات) 30 درصد افزایش یابد.

وی با تشریح جزئیات اصلاح قیمت گاز و نحوه محاسبه گازبهای بخش خانگی، اظهار کرد: همزمان با آغاز اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها و براساس قانون بودجه سال 93، مقرر شده است در بخش خانگی علاوه بر نرخ‌های موجود، به صورت متوسط 140 ریال به‌ازای هر مترمکعب دریافت و عوارض دریافتی از مشترکان محترم نیز با افزوده شدن 30 ریال به 130ریال تغییر یابد.

وی افزود: به عنوان مثال، هزینه گاز مصرفی فصل سرد برای اقلیم یک که شامل استان‌های سردسیر کشور می‌شود، در پله اول با مصرف تا 300 مترمکعب، به‌ازای هر مترمکعب 44 تومان گازبها بعلاوه 13 تومان عوارض برای هر مترمکعب و 3100 تومان، 8 درصد ارزش افزوده و آبونمان که برای همه مشترکان ثابت است، حدود 20 هزار تومان و برای ماه‌های گرم گازبها بعلاوه 13 تومان عوارض و همچنین ارزش افزوده و آبونمان حدود 7000تومان خواهد شد.

بوجارزاده خاطرنشان کرد: حداکثر متوسط قیمت گاز طبیعی در بخش خانگی طی ماه‌های سرد سال به‌ازای هر مترمکعب 1800 ریال و حداکثر متوسط قیمت در ماه‌های گرم سال 1500 ریال به‌ازای هر مترمکعب است.

وی افزود: محاسبه قیمت گاز برای اقلیم‌های یک و 2 (خیلی سرد و سرد) از اول آبان هر سال، تا سی و یکم فروردین سال بعد و برای اقلیم‌های 3 و 4 (معتدل و گرم) از شانزدهم آبان هر سال تا پانزدهم فروردین سال بعد محسوب شده و تعرفه خانگی گاز مصرفی بر این اساس محاسبه می‌شود.

همزمان با اجرای مرحله نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها و به منظور محاسبه گازبها، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقلیم(سرد یک، 2، معتدل و گرمسیری) تقسیم‌ شده و 12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

افزایش ۳۴ تا ۹۰ درصدی قیمت برق با صدور قبض‌های جدید

از سوی دیگر و در حالی وزارت نیرو متوسط افزایش قیمت برق از اول بهمن ۹۲ را ۲۴ درصد اعلام کرده بود که با صدور اولین قبض برق در سال جدید مشخص شد قیمت هر کیلووات ساعت برق در هفت پله مصرفی از ۳۴ تا ۹۰درصد گران شده است. به گزارش تسنیم، به‌رغم این‌که دولت براساس قانون بودجه سال 92، مجوز افزایش 38 درصدی نرخ مصرف برق و دیگر حامل‌های انرژی را داشت، اما بنا به صلاحدید و با در نظر گرفتن مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور، تصمیم گرفته شد متوسط قیمت برق از اول بهمن سال‌گذشته 24 درصد افزایش یابد.

اما اکنون با انتشار اولین قبوض برق در سال 1393، جدول پله‌های مصرف بخش خانگی نشان می‌دهد که رشد قیمت برق در پله‌های مصرفی بسیار بیشتر از متوسط 24درصدی است، به‌ طوری که افزایش در پله اول با 34درصد شروع می‌شود و در پله آخر این افزایش نرخ به بیش از 90 درصد می‌رسد.

در همین حال گرچه وزیر نیرو وعده داد که قیمت برق در سال 1393 دیگر افزایش نخواهد یافت، اما امروز دائمی، معاون وزیر نیرو از احتمال افزایش مجدد قیمت برق در نیمه دوم سال خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها