دولت تدبیر و امید به منظور مدیریت مصرف برق همزمان با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، شرایط جدیدی برای جریمه یا تشویق مشترکان پرمصرف و کم‌مصرف برق تعیین کرده که در صورت رعایت ضوابط جدید، بار مالی قبوض تا 50 درصد قابل کاهش است.
کد خبر: ۶۶۱۷۱۹

به گزارش مهر، از ابتدای اسفند 92 متوسط قیمت فروش برق به مشترکان خانگی 24 درصد افزایش یافته است و بر اساس اظهارات جدید حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، بهای برق مشترکان خانگی تا پایان سال جاری برای بار دوم گران نخواهد شد.

در سال جاری علاوه بر افزایش قیمت برق، عوارض فروش برق هم به ازای هر کیلووات ساعت 13 تومان افزایش یافته است که این موضوع افزایش بار مالی قبوض برق را به همراه دارد.

علاوه بر این، در سال جاری پنج تعرفه قیمت‌گذاری فروش برق به مشترکان خانگی مطابق با شرایط آب و هوایی شهرهای مختلف کشور شامل تعرفه مناطق گرمسیری یک، دو، سه، چهار و تعرفه مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیری تعریف شده است.

در همین حال یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تعریف تعرفه برق مشترکان خانگی که در سال 93 ایجاد شرایط پاداش و جریمه برای مصرف برق است به طوری که آن دسته از مشترکان خانگی در ساعات غیرپیک اقدام به مصرف برق بکنند هزینه برق کمتری پرداخت خواهند کرد.

از این رو مطابق با تعرفه‌های جدید افزایش قیمت برق، مجموع ساعات اوج بار 4 ساعت و ساعات کم باری 8 ساعت تعیین شده که تشخیص ساعات مزبور مشترکان توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران تعیین خواهد شد.

در همین حال حداکثر بهای انرژی بدون احتساب اضافه پرداختی و تخفیف شرایط اختصاصی به ازای هر کیلو وات ساعت به طور متوسط در مناطق عادی و ماه‌های غیرگرم مناطق گرمسیر 247 تومان و در ماه‌های گرم مناطق گرمسیر 159 تومان است.

جزئیات پاداش و جریمه مشترکان برق خانگی

بر اساس مصوبه دولت که از سوی وزیر نیرو به تمامی شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور ابلاغ شده برای سال جاری شرایط پاداش و جریمه برای مشترکان کم‌مصرف و پرمصرف برق تعیین شده است.

در این راستا برای تشویق مشترکان به منظور جابه‌جایی مصرف از ساعات اوج بار، پس از محاسبه بهای برق مصرفی، اضافه پرداختی مصارف اوج بار و تخفیف مصارف غیراوج بار برای آن دسته از مشترکانی که دارای لوازم اندازه‌گیری چند زمانه هستند به شکل زیر محاسبه می‌شود:

کل مصرف اوج بار در دوره (ضرب در) 400 ریال = اضافه پرداختی مصارف اوج بار برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری سه‌زمانه هستند. کل مصرف کم بار در دوره (ضرب در) 200 ریال = تخفیف مصارف غیر اوج بار برای مشترکینی که دارای لوازم اندازه‌گیری دو زمانه هستند. کل مصرف غیر اوج بار در دوره (ضرب در) 80 ریال = تخفیف مصارف غیر اوج بار.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها