دلیل افزایش ناگهانی این حشرات بارندگی​های اخیر بوده است

هجوم لاروهای پروانه به مزارع کرمان

طی روزهای اخیر و پس از افزایش بارندگی‌ها، لاروهای پروانه به مزارع و منازل مسکونی مردم رودبار واقع در جنوب استان کرمان حمله کرده‌اند، به طوری که برخی از مردم مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند.
کد خبر: ۶۶۱۲۲۴

به گزارش مهر، تعداد این کرم‌ها به حدی است که در سطح زمین و حتی دیوار خانه‌ها مملو از این حشرات است. لاروها روزانه پنج برابر وزنشان تغذیه می‌کنند.

گفته می‌شود دلیل افزایش ناگهانی این حشرات بارندگی و رشد و نمو این حشره است که پس از مدتی و تغذیه روزانه پنج برابر وزنش، به پروانه تبدیل خواهد شد.

هرچند گفته می‌شود این حشره تاکنون خسارتی به مزارع نداشته‌، اما مردم محلی و کشاورزان نگران هجوم این حشرات به مزارع کشاورزی و از بین رفتن محصولات کشاورزی هستند.

یکی از ساکنان رودبار در این‌باره گفت: از چند روز قبل شاهد حضور این حشرات در محل زندگی و مزارعمان هستیم.

وی افزود: کارشناسان کشاورزی می‌گویند این کرم‌ها برای محصولات کشاورزی ما ضرری ندارد، اما با توجه به فصل کشت و زرع در جنوب کرمان و این‌که این حشرات در هر روز پنج برابر وزنشان تغذیه می‌کنند، این نگرانی وجود دارد که به مزارع نیز خسارت وارد کنند.

وی گفت: به مسئولان مراجعه کردیم، اما مقداری سم به ما داده‌ و گفته‌اند خودتان بروید و سمپاشی کنید.

یک زن خانه‌دار نیز گفت: تمام زندگی ما پر از این حشرات شده است. در تانکر‌های آب آشامیدنی و اتاق‌های خانه‌هایمان مملو از این کرم‌هاست و در صورت ادامه این روند نگران آلودگی‌های ناشی از حضور این حشرات هستیم.

وی با ابراز نگرانی از خطرات بهداشتی این حشرات گفت: مسئولان به ما می‌گویند کاری به این حشرات نداشته باشید، زیرا خود به خود به پروانه تبدیل می‌شوند و خواهند رفت، اما آیا این راه‌حل مناسبی برای این مشکل است؟

وی افزود: بسیاری از مراتع و علف‌های موجود در روستاها نیز تخریب شده‌اند، اما تاکنون آسیبی به مزارع گوجه فرنگی وارد نشده است.

لاروها برای کشاورزان خطری ندارد

محمد اسدی، کارشناس کشاورزی نیز اظهار کرد: این حشرات آفتی برای مزارع محسوب نمی‌شوند و تاکنون نیز خسارتی درخصوص وجود این حشرات گزارش نشده است.

وی افزود: پدیده تجمع حشرات در یک منطقه به دلیل افزایش رطوبت هوا در پی بارندگی‌های اخیر روی داده است و جای هیچ‌گونه نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد، بزودی این کرم‌ها به پروانه تبدیل می‌شوند.وی ادامه داد: گزارشی درباره خسارت به مزارع گوجه و هندوانه که هم‌اکنون فصل کشت آنها است، دریافت نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها