امروزه درک این لذت فقط در قاب شیشهای جعبه جادو موجود نیست، بلکه اگر واقعا علاقهمند باشید و پسانداز شما اجازه بدهد براحتی میتوانید لذت پرواز را با هواپیمای شخصی خود تجربه کنید، اما سوال اینجاست که تجربه این لذت چقدر برای شما هزینه خواهد داشت و آیا اگر امکانات مالی شما اجازه بدهد، میتوانید خودتان صاحب هواپیما شوید؟ اگر میخواهید در این باره بدانید، این گزارش را بخوانید.
هواپیمای خصوصی چند؟
هر چند مدت طولانی از مالکیت خصوصی هواپیما در خارج از مرزهای کشورمان میگذرد، اما با توجه به سیاستها و البته قوانین موجود ایران تقریبا میتوان گفت اجازه خرید و در اختیار گرفتن هواپیما به صورت خصوصی از سال 79 صادر شد و از این تاریخ به بعد مانند خریدن اتومبیل شخصی هر فردی از جامعه در صورت داشتن امکانات مالی میتواند مالک هواپیمای خصوصی باشد. به این ترتیب در بسیاری از فرودگاههای کشور هواپیماهای سبک و فوقسبک خصوصی وجود دارد که در کنار هواپیماهای غول پیکر خودنمایی میکنند. این هواپیماها بیشتر از نوع ملخی است و برای پروازهای بابرد کوتاه و بلندمدت استفاده میشوند. همچنین با وجود قدیمی بودن ناوگان هوایی کشور، چون ورود و خرید این هواپیماها مشمول تحریمها نیست، اکنون سال ساخت، ایمنی و سایر استانداردهای کیفی این هواپیماها از انواع غولپیکر آن بالاتر است! با این حال براساس قانون، خرید جت خصوصی توسط افراد در ایران ممنوع است و قانون سال 79 نیز به صراحت این ممنوعیت را قید کرده است. براساس این قانون فقط هواپیماهای سبک و فوقسبک اجازه ورود و پرواز در کشور را دارند وحتی گفته میشود اجرای قانون نیز به صورتی است که حتی هواپیماهای سبک هم به طورمحدود واردشده و صرفا هواپیماهای فوق سبک قابل خریداری است. با این حال این محدودیتها نتوانسته از رونق داشتن هواپیمای خصوصی و پروازهای خصوصی در کشور بکاهد و اکنون علاوه بر وجود برندهای معتبر هواپیماهای سبک در کشور، فرودگاهها نیز به این هواپیماها خدمات داده و علاقهمندان نیز حتی به صورت ساعتی از آن استفاده میکنند.
بنابراین همانطور که بسیاری از برندهای خارجی خودرو در ذهن افراد جامعه ثبت شده است، میتوان انتظار داشت بزودی نام برخی برندهای پرنده فوقسبک و سبک هم در ذهن علاقهمندان به پرواز ثبت شود. هرچند اکنون هم میتوان از برندهای معروف اروپایی و روسی چون Rally، Zenair، Aero pop، Land africa، Sky lark، Eurofox، Tecnam، Ikarus و Corvus به عنوان محصولات خارجی در بازار داغ هواپیماهای شخصی نام برد.این در حالی است که اگر قصد در دست گرفتن سند مالکیت یکی از این پرندههای سبک یا فوقسبک را داشته باشید، بد نیست بدانید از 180 میلیون تومان تا 700 میلیون تومان بستگی به نوع تجهیزات و امکانات هواپیما باید در حساب بانکی خودتان اندوخته داشته باشید، اما این انتهای کار نیست و اگر همه این مبلغ را ندارید، ناامید نشوید چون میتوانید هواپیمای مورد علاقه تان را اقساطی نیز بخرید.
پارکینگ ساعتی چند؟
همانطور که اشاره شد از سال 79 شمسی مالکیت هواپیماهای خصوصی در کشورمان به رسمیت شناخته شد و شاهد حضور این نوع پرندههای آهنی در کشورمان بودهایم. این در حالی است که برای نگهداری و البته استفاده از آنها نیز باید اماکنی در نظر گرفته میشد. هرچند تمام فرودگاههای کشورمان در این زمینه میتوانند خدمات ارائه کنند، اما با توجه به ترافیک و البته امنیت فرودگاههای بزرگ کشور مثل فرودگاه مهرآباد، هاشمینژاد مشهد یا فرودگاه اصفهان، تعدادی از فرودگاههای کوچکتر یا در برخی موارد، فرودگاههای خصوصی برای این موضوع در نظر گرفته شده که یکی از معروفترین آنها فرودگاه خصوصی آزادی در منطقه نظرآباد کرج است.جای تردید نیست که نگهداری و البته پروازهای تفریحی و آموزشی این پرندههای فوق سبک یا سبک در این اماکن، هزینههای مشخصی دارد که مالکان باید برای نگهداری و البته آمادهسازی پرواز به فرودگاه بپردازند.
این هزینهها شامل نگهداری و سرویس از سوی مسئول فنی که گواهینامههای مخصوص و معتبردارد، خدمات فرودگاهی (برج مراقبت) و سوخت مورد نیاز هواپیماهاست که البته با توجه به فرودگاه مورد نظر و امکانات فرودگاهی این ارقام میتواند متغیر باشد.
برد پروازی و ایمنی هواپیماهای خصوصی
برد پروازی هواپیماها به عوامل مختلفی چون سرعت باد، وزن، سرعت هواپیما و ارتفاع پرواز بستگی دارد.اما با توجه به شرایط پرندههای سبک و فوق سبک تفریحی (2 نفره) این هواپیماها توانایی پنج تا شش ساعت پرواز مداوم با سرعتی معادل 230 تا 250 کیلومتر را خواهند داشت؛ بنابراین محاسبه برد پروازی آنها کاملا ساده و مشخص است.
اما در مورد ایمنی این نوع وسیله نقلیه هوایی باید بدانیم با توجه به استانداردهای موجود و سختگیری دستگاههای مربوط در زمینه پرواز آنها که دقیقا مانند هواپیماهای تجاری (مسافربری) است، نمیتوان نقطه ضعفی در ایمنی این نوع وسایل پرنده دید و این گونه متصور شد چون این هواپیماها تفریحی هستند میتوان از برخی شرایط و استانداردهای ایمنی آن چشمپوشی کرد. اگرچه سرنشینان این نوع هواپیماهای سبک و فوق سبک دلگرمی ویژهای به چتر نجات هواپیما دارند، چون این چتر نجات در صورت بروز اشکال در سیستم پروازی میتواند با کمترین خسارت ممکن هواپیما را روی زمین بنشاند و از سقوط آن جلوگیری کند.
این در حالی است که با توجه به قوانین موجود حمل و نقل هوایی هیچ یک از این نوع هواپیماها نمیتوانند در صورت نداشتن بیمه نامه شخص ثالث اجازه پرواز دریافت کنند و هیچ مجوزی برای آنها صادر نمیشود.
خدمات پس از فروش و قطعات
با توجه به رونق استفاده از هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشورمان ـ چه برای مصارف خصوصی یا تفریحی ـ بی تردید مسأله نگهداری و تامین قطعات نیز از دغدغههای اصلی مالکان آنهاست. هرچند متخصصان داخلی حتی در زمینه ساخت این گونه قطعات اقدام کردهاند، اما ورود محصولات خارجی تامین قطعات و دریافت خدمات را هرگز به دست فراموشی نخواهد سپرد.
براساس عرف بازار وقتی شخصی اقدام به خرید این نوع پرنده میکند بدون تردید تا مدتی از شرایط گارانتی و خدمات پس از فروش کارخانه سازنده نیز بهرهمند است، نگرانی از بابت تامین قطعات و البته خدمات پس فروش در بازار کشور نیست ضمن اینکه خود مالکان نیز میتوانند مستقیم با سفارش کالا به کارخانه سازنده نیازشان را برطرف کنند.
آموزش یا تفریح؟
عبدالله مالمیر، رئیس آموزشگاه خلبانی فوقسبک مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی وابسته به شرکت فرودگاههای کشور در گفتوگو با جامجم به حدود 250 فروند هواپیمای سبک و فوقسبک شخصی موجود در کشور اشاره میکند و میگوید: اگرچه در گذشته کاربرد این نوع هواپیماهابرای آموزش خلبانی و استفاده در برخی زمینهها مثل کشاورزی و سمپاشی بوده است، اما براساس قانون، در حال حاضر مالکیت این نوع هواپیماها فقط در اختیار ارگانها نیست و مالکان خصوصی آنها مانند دیگر نقاط جهان برای کسب درآمد، از این نوع هواپیماها در زمینههای تفریحی نیز استفاده میکنند تا علاوه بر استفاده شخصی از سرمایهگذاری خود بهره مالی نیز ببرند. وی افزود: در این حالت، مالک هواپیما اقدام به ترتیب دادن پروازهای تفریحی میکند. لذا مدتی است در فرودگاه آزادی، نمکآبرود، نوشهر، کیش و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر ایران پروازهای تفریحی با رعایت کامل قوانین پروازی در حال انجام و به عنوان جاذبهای تازه شناخته شده است.
وی درباره هزینه انجام پرواز تفریحی با هواپیماهای سبک و فوقسبک نیز میگوید: این هزینه متفاوت است و در واقع تابعی از عرضه و تقاضای موجود در بازار خواهد بود و نمیتوان قیمت مشخصی برای آن در نظر گرفت. اما میتوان هزینههای پروازی را برای علاقهمندان به دو گروه آموزشی و تفریحی تقسیمبندی کرد که در مورد آموزش تقریبا قیمتها مشخصتر از بحث تفریحی است. در بخش تفریحی میتوان پایه 150 هزار تومان برای 15 دقیقه پرواز را فعلا در نظر گرفت و برای پروازهای آموزشی بسته به نوع هواپیمای مورد استفاده، هزینه هر ساعت پرواز از 250 هزار تومان تا 330 هزار تومان است.
عمادعزتی / جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
شرایط داشتن هواپیمای شخصی ۶ الی ۸ نفره چیه دقیقا؟
شما گفتید نمیشه هواپیمای سبك داشت؛ اما قیمت برای خرید هواپیمای ۶ الی ۸ نفره زدید.