گفت‌وگو با دکتر«محمدحسین سلطان‌زاده» متخصص کودکان و نوزادان

رازهای تغذیه کودک: یک راهنمای مفید برای مادران جوان

یک متخصص اطفال با اشاره به اینکه در هنگام شروع تغذیه تکمیلی در کودکان صبر و حوصله مادر به یادگیری نحوه غذا خوردن کودک کمک می‌کند، گفت: از سن ۸ ماهگی می‌توان غذاهای بافت دار را به کودک خوراند.
کد خبر: ۶۶۰۶۷۳

جام جم سرا: دکتر اکبر کوشانفر با بیان اینکه پس از ۸ ماهگی می‌توان غذاهای بافت‌دار برای کودک تهیه کرد، گفت: زمانی که کودک محدوده وسیعی از غذاهای مختلف را مصرف کند، زمان مصرف غذاهای بافت‌دار است.
وی با بیان اینکه در سن ۸ ماهگی باید برای کودک سبزیجات پخته‌ای که به صورت له شده درآمده و به سختی به چنگال می‌آید تهیه شود، گفت: در ابتدا ممکن است کودک قادر به مصرف این نوع مواد نباشد و غذا را بالا بیاورد.

کوشانفر افزود: این یک بازتاب و واکنش در برابر سماجت و ایستادگی مادر برای غذا دادن است، اما این مطلب اهمیتی ندارد، زیرا کودک هنوز دندانی برای جویدن ندارد و نمی‌تواند به طور کامل غذا را ببلعد بنابراین در این زمان باید غذا به صورت قطعات کوچک بخارپز شده‌ای باشد که حاوی سبزیجات، میوه‌های نرم، گوشت و نان به مقدار بندانگشت است.

این متخصص اطفال با تاکید بر اینکه نوشیدن از طریق فنجان امتیازات بی‌شماری برای کودکان در سنین پیش از یک سالگی دارد، گفت: نوشیدن مایعات به‌ ویژه در سال‌های اول زندگی نوزاد اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه مصرف مایعات باید در ابتدا از ۲ قاشق چایخوری در یک لیوان بسیار کوچک شروع شود، گفت: باید فنجان را در نزدیکی دهان کودک قرار داده و به تدریج به وی خورانده شود.

کوشانفر افزود: اغلب واکنش بچه‌ها در این هنگام این طور است که مایع را در دهانشان نگه می‌دارند و سپس از دهانشان پس می‌زنند ولی با گذشت زمان یاد می گیرند که چگونه دهان خود را ببندند و مایع را فرو ببرند.

این متخصص اطفال یادآور شد: ایستادگی و سماجت صبورانه و پرمحبت مادر باعث دستیابی به نتیجه مطلوب می شود، بنابراین نباید انتظار داشت که کودک در روزهای اولیه مقدار زیادی مایعات بنوشد.

کوشانفر تصریح کرد: زمان زیادی لازم است که کودک به این روش عادت کند بنابراین هدف این نیست که خیلی سریع نوشیدن از طریق فنجان را جایگزین نوشیدن شیر کند بلکه او باید زمان بیشتری برای تمرین کردن داشته باشد.|ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها