ادامه تصویر برداری تا 7 ماه دیگر

«معمای شاه» به شهریور 1320 رسید

تصویربرداری فاز اول سریال تلویزیونی «معمای شاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی اواخر سال 92 به پایان رسید.
کد خبر: ۶۶۰۰۸۵
«معمای شاه» به شهریور 1320 رسید

تصویربرداری فاز اول سریال تلویزیونی «معمای شاه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی اواخر سال 92 به پایان رسید و گروه از اواخر فروردین امسال با مستقر شدن در شهرک سینمایی غزالی وقایع شهریور سال 1320 را ضبط می‌کند.

محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان سریال تلویزیونی «معمای شاه» درباره روند تولید این سریال به جام‌جم گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تصویربرداری این سریال تا هفت ماه آینده ادامه خواهد داشت. تصویربرداری فاز اول این سریال اواخر سال 92 به پایان رسید و از اواخر فروردین ماه امسال وارد فاز دوم سریال می‌شویم و بخش‌های مختلف را ضبط خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فاز اول بخش‌های دربار را به پایان رساندیم و در فاز دوم وقایع مختلف را ضبط می‌کنیم. در این فاز بیشتر بازیگران فاز اول حضور دارند و باید به بازیگرانی مانند محمدرضا شریفی‌نیا، سعید نیکپور، محمد مطیع و آتیلا پسیانی اشاره کنم.

این کارگردان با اشاره به وقایعی که قرار است تصویربرداری شود، گفت: هم‌اکنون گروه در شهرک سینمایی غزالی شرایط را برای تصویربرداری فاز دوم آماده می‌کند و دکورها ساخته شده است. در ابتدا وقایع شهریور سال 1320 و ورود متفقین را ضبط می‌کنیم و در ادامه قیام 30 تیر، کودتای 28 مرداد، 15 خرداد سال 42، 17 شهریور سال 57 و وقایع انقلاب را تصویربرداری خواهیم کرد.

ورزی درباره ساخت موسیقی این سریال گفت: بابک زرین ساخت موسیقی این سریال را به عهده دارد و بزودی سالار عقیلی در استودیو ترانه این سریال را با سروده‌ای از افشین یداللهی می‌خواند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکید داشتید در این بخش از بازیگران سرشناس تئاتر استفاده کنید، توضیح داد: من به بازیگران تئاتر خیلی اعتقاد و اعتماد دارم. بیشتر بازیگران مشهور سینما فعالیت‌شان را از تئاتر آغاز کرده‌اند و بعد راهی سینما و تلویزیون شده‌اند. هنرمندان بزرگی در تئاتر داریم که سال‌ها خاک صحنه خورده‌اند.

ورزی عنوان کرد: معتقدم باید روی تئاتری‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و از هنرشان بهره ببریم. فکر می‌کنم برای ساخت آثار تلویزیونی باید از تئاتری‌ها استفاده کرد و فضایی فراهم کنیم تا آنها هنرشان را در معرض نمایش بگذارند. بنا به گفته این کارگردان، گروه دشواری‌های زیادی برای انتخاب بازیگران مناسب و شبیه‌سازی چهره‌های آنها به شخصیت‌های واقعی تاریخی داشت. به همین دلیل بازیگران گریم‌های بسیار سنگینی دارند. شناسایی این بازیگران با وجود سختی‌هایش انجام شده و ورزی توانسته بازیگرانی را که مدنظر داشته انتخاب کند.

در این سریال حسین نورعلی نقش محمدرضا پهلوی جوان را بازی می‌کند و امیر مهدی‌کیا در نقش ده سال آخر زندگی محمدرضا پهلوی ظاهر شده است.

کارگردان معمای شاه درخصوص سندیت تاریخی این مجموعه تصریح کرد: سعی کردیم تا قصه و مضمون آن کاملا با واقعیات تاریخی منطبق باشد. منابع ما بیشتر اسناد تاریخی مربوط به آن دوران است و روایت قصه متکی بر همین اسناد شکل گرفته است. این مجموعه در قالب 50 قسمت 50دقیقه‌ای تولید می‌شود و از دی سال گذشته کلید خورد و حدود دو سال صرف تحقیق و نگارش آن شده است. احسان جعفری همزمان با تصویربرداری این سریال را تدوین می‌کند. محمد کشفی و علیرضا حسینی صداگذاری سریال را انجام می‌دهند. بابک زرین ساخت موسیقی متن را به‌عهده دارد که در گذشته موسیقی سریال تبریز در مه را ساخته است.

برخی بازیگرانی که در این سریال نقش‌آفرینی می‌کنند عبارتند از: حسین نورعلی(محمدرضا پهلوی)، امیر مهدی‌کیا(محمدرضا پهلوی میانسال)، احمد نجفی(رزم‌آرا)، قطب‌الدین صادقی(شاپور ریپورتر)، داریوش کاردان(امیرعباس هویدا)، میکائیل شهرستانی(تیمور بختیار)، حمید منوچهری(آیت‌الله کاشانی)، چنگیز جلیلوند(ژنرال هایزر)، عبدالرضا اکبری(سپهبد زاهدی)، اصغر معینی‌صالح(دکتر مصدق)، صدرالدین شجره(ارتشبد قره‌باغی)، سعید داخ(دکتر علی شریعتی)، جمشید جهانزاده(هژیر)، بهزاد خداویسی(پرویز ثابتی)، سیامک اطلسی(شاپور بختیار)، مهراوه شریفی‌نیا(ثریا)، سعید امیرسلیمانی(اسدالله علم میانسال)، سپند امیرسلیمانی(اسدالله علم جوان)، ساغر عزیزی(فرح)، حدیث فولادوند(فوزیه)، حسین محب‌اهری(سپهبد عبدالکریم ایادی)، رضا فیاضی(ارتشبد فردوست)، فخرالدین صدیق‌شریف(جعفر شریف‌امامی)، گیتی ساعتچی(تاج‌الملوک)، امیرحسین صدیق(ژنرال گاست)، مژگان ربانی(اشرف پهلوی)، رامبد شکرآبی(ارنست پرون)، فرامرز روشنایی(جمشید آموزگار)، رامین ناصرنصیر(کرملیت روزولت)، انوش نصر(حسین علا)، نادر سلیمانی(شعبان جعفری)، علی سلیمانی(دکتر فاطمی)، محمود مقامی(مهدی عراقی)، محمد حمزه‌زاده(سپهبد رحیمی)، بهرنگ علوی(جوانی حسین فردوست)، علی شجره(علیرضا پهلوی)، شیرین ایزدی(شمس پهلوی)، علی فرجام‌فر(شاپور غلامرضا)، رسول توکی(شهید مطهری)، حبیب ثامینه(ارتشبد ازهاری) و روهام مخدومی(نصیری).

برخی از عوامل پشت‌صحنه سریال عبارتند از: مدیرتولید: شهنام شهباززاده، مشاور پژوهشی: موسی فقیه‌حقانی، مدیر تصویربرداری: فرشاد خالقی، تصویربردار: افشین گودرزی، صدابردار: محمد کیان‌ارثی، طراح گریم: شهرام خلج، سرپرست گروه گریم: سیدجلال موسوی، طراح صحنه و دکور: داریوش پیرو، طراح لباس: مارال جیرانی، ناظر کیفی: بهروز مفید، جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: حسن پیله‌ور، دستیار اول کارگردان: مسعود عجمی و مدیر برنامه‌ریزی: محسن صادقی‌نسب.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها