هشدار وزیر کشور به پاکستان:

دفعه بعد خویشتنداری نخواهیم کرد

بالاخره پس از چند روز انتشار اخبار غیررسمی درباره آزادی مرزبانان ایرانی ربوده شده و تائید و تکذیب‌های فراوان در این زمینه، چهار مرزبان جمهوری اسلامی ایران که بهمن ماه به همراه همرزمشان، جمشید دانایی‌فر از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل به گروگان گرفته و به کشور پاکستان منتقل شده بودند، به خاک جمهوری اسلامی ایران بازگشتند و آن‌طور که مقامات وزارت کشور اعلام کرده‌اند، رایزنی‌ها برای بازگشت پیکر شهید دانایی‌فر ادامه دارد.
کد خبر: ۶۶۰۰۴۱

پنج سرباز ایرانی، هفدهم بهمن سال قبل در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان از سوی گروهک جیش‌العدل ربوده شدند و سوم فروردین بود که این گروهک تروریستی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد جمشید دانایی‌فر را به شهادت رسانده است.در روزهای گذشته اخبار غیررسمی فراوانی درباره آزادی چهار مرزبان منتشر شده بود، اما منابع رسمی اعلام کرده بودند تا زمانی که سربازان ربوده شده جمهوری اسلامی ایران وارد خاک کشور نشوند، نمی‌توان این اخبار را تائید کرد و سرانجام دیروز پس از آن‌که مرزبانان ربوده شده، از منطقه مرزی افغانستان و پاکستان وارد ایران شدند، وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور در اطلاعیه‌هایی، این موضوع را رسما تائید کردند.

علی عبداللهی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درباره روند آزادی مرزبانان ربوده شده به ایرنا اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهور برای آزادی مرزبانان، تمامی مسئولان ذی‌ربط در این باره به تلاش پرداختند و روند آزادی مرزبانان از چنگ گروهک تروریستی با هدایت و مدیریت وزیر کشور، تلاش دستگاه‌های مختلف انتظامی و مرزبانی، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و استانداری سیستان و بلوچستان انجام شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان این‌که جلسات مختلفی در این باره در وزارت کشور و شورای امنیت برگزار شد، آزاد شدن مرزبانان را نتیجه یک کار گروهی دانست و گفت: این موفقیت مرهون تلاش تمام دستگاه‌هاست که البته معتمدین محلی هم در این مهم یاری‌رسانی کرده و همراه بوده‌اند.

معاون وزیر کشور یادآور شد: مجموع هماهنگی‌ها و همکاری‌ها نتیجه داد و باعث شد تا ظهر یکشنبه (دیروز) مرزبانان به خاک جمهوری اسلامی ایران وارد شوند. عبداللهی خاطرنشان کرد: هنوز پیکر شهید دانایی‌فر را تحویل نگرفته‌ایم و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

رامین حضرتی، سجاد زاهانی، جمشید دانایی‌فر، محمد نظامی و جمشید تیموری پنج مرزبان ایرانی شامگاه هفدهم بهمن 1392 توسط گروهک تروریستی جیش‌العدل ربوده شدند. جمشید دانایی‌فر که از سوی گروهک تروریستی جیش‌العدل به شهادت رسید، متولد 1366 در محمدآباد سیستان و بلوچستان بود که پس از اخذ مدرک دیپلم از سه سال پیش در مرزبانی خدمت می‌کرد.

وزیر کشور: پاکستان مامن گروهک تروریستی جیش‌العدل بود

پس از آزادی چهار مرزبان ربوده‌شده کشورمان، وزیر کشور با انتشار پیامی، آزادی آنها را تلاش هماهنگ مجموعه دستگاه‌های امنیتی، انتظامی، دیپلماتیک و بویژه مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و استانداری سیستان و بلوچستان دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این پیام تصریح کرد: متاسفانه برخی گروه‌ها و افراد فریب‌خورده که بازیچه دست سرویس‌های جاسوسی کشورهای خارجی نیز هستند، با انجام اقدامات مذبوحانه در مرزهای کشور قصد القا و ایجاد ناامنی در این بخش‌ها را داشته که البته با اقتدار و هوشمندی نیروهای پرتوان ما، راه به جایی نخواهند برد.

وزیر کشور در این پیام همچنین اظهار امیدواری کرد: دولت پاکستان با مسئولیت‌پذیری بیشتری تلاش کــند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک‌های تروریستی، خدشه‌ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.

در بخشی از پیام وزارت کشور آمده است: هرچند جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های زیادی برای آزادی مرزبانان ربوده شده و برخورد قاطع با اشرار داشت، اما به لحاظ اعتقادات و باورهای دینی از روش‌های مرسوم در برخورد با اشرار استفاده نکرد و ضمن رعایت حسن همجواری و خویشتنداری در قبال کشور پاکستان که متاسفانه مامن این گروهک تروریستی بود، در تماس مداوم و دیپلماتیک بصراحت انتظار و توقع ملت و دولت جمهوری اسلامی از دولت پاکستان در کنترل و تامین امنیت مرزهای مشترک خود با جمهوری اسلامی مطرح شد که امیدواریم دولت این کشور با مسئولیت‌پذیری بیشتری تلاش کند تا به واسطه اقدامات شرورانه گروهک‌های تروریستی خدشه‌ای به روابط دوستانه دو ملت وارد نشود.

رحمانی‌فضلی در پیام خود آورده است: توسعه منطقه جنوب شرق کشور در گرو امنیت پایداری است که باید با مشارکت همه مردم و سرمایه‌گذاران تامین شود و رفتار شرورانه نه‌تنها مانع پیشرفت و توسعه منطقه‌ای خواهد بود، بلکه سرمایه‌های موجود را تهدید می‌کند.

وزارت اطلاعات هم دیروز در اطلاعیه‌ای از همه مسئولان، نهادها و دستگاه‌های اجرایی بویژه تلاش‌های مدیران، علما و بزرگان استان سیستان و بلوچستان که در ارتباط با آزادی این مرزبانان کمال همکاری را به عمل آورده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

پیگیری سرنوشت دانایی‌فر

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: بی‌شک آزادی چهار مرزبان نتیجه تلاش‌ها و پیگیری‌های شبانه‌روزی مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران و مشارکت و همکاری صمیمانه معتمدان محلی بوده است.

وزارت خارجه در بیانیه خود تصریح کرده است: وزارت امور خارجه به‌عنوان یکی از وظایف اصولی خود به موازات دیگر نهادهای ذی‌ربط و مسئول کشور اقدامات انجام شده تاکنون را به منظور روشن شدن سرنوشت آقای جمشید دانایی‌فر، دیگر مرزبان عزیز کشورمان کماکان ادامه داده و موضوع را در تماس‌ها و ارتباطات با دولت پاکستان مورد پیگیری قرار خواهد داد.

احمدی‌مقدم: معامله‌ای با جیش‌العدل انجام نشده است

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم دیروز در نشستی خبری با اعلام این‌که گروهک‌های تروریستی توسط سرویس‌های بیگانه در منطقه ساماندهی می‌شوند، افزود: بعد از انهدام گروهک تروریستی ریگی، گروهک‌های دیگری توسط سرویس‌های بیگانه ساماندهی شدند؛ در سال 91 هیچ حادثه تروریستی در کشور رخ نداد، اما سال گذشته چند مورد حادثه تروریستی داشتیم. هرچه ما مرزها را ایمن کنیم و نیروها را آموزش دهیم، بدون اقدام کشور همجوار نمی‌توانیم امنیت را تامین کنیم، چراکه این گروهک‌ها از خاک کشورهای همسایه استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به این‌که آیا با گروهک تروریستی جیش‌العدل معامله شده است، با رد این موضوع تاکید کرد: اقدامات دیپلماسی در این خصوص انجام شده است و هیچ معامله‌ای صورت نگرفته است. گروهک جیش‌العدل با اقدامات انجام شده وادار به آزادی سربازان شد، وگرنه این اقدام را انجام نمی‌داد. احمدی‌مقدم تاکید کرد: واکنش‌های اجتماعی بویژه در منطقه سیستان و بلوچستان موجب شد رفتار این گروهک تغییر کند.

قدردانی از تلاش معتمدان محلی

علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان هم با انتشار پیامی با اشاره به تلاش جمعی مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط درباره آزادی مرزبانان از ریاست جمهوری اسلامی ایران، وزرای کشور و خارجه و نهادهای امنیتی، انتظامی، نظامی و مرزبانی و اعضای شورای تامین استان، علما و گروه‌های مرجع و سران طوایف فعال مردمی که بخوبی در جهت احترام به دغدغه مردم و مسئولان و ضرورت‌های فردای استان ایفای نقش کردند، تشکر و قدردانی کرده است.

نهادهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی پاکستان نقشی نداشتند

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی هم گفت: در پی اقدام مشترک مرزبانی ناجا، استانداری سیستان و بلوچستان و همکاری معتمدین و ریش‌سفیدان منطقه، چهارنفر از مرزبانان ایرانی آزاد شدند.

به گزارش مهر، سردار حسین ذوالفقاری اعلام کرد: با وجود برخی اقدامات نیروهای مرزی پاکستان برای یافتن مرزبانان ایرانی، نهادهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی این کشور هیچ گونه نقشی در آزادسازی گروگان‌ها نداشتند. ذوالفقاری تاکید کرد: با توجه به این‌که گروگان‌ها از خاک پاکستان تحویل داده شدند ادعای اخیر برخی مقامات پاکستانی مبنی بر عدم حضور مرزبانان ایرانی در خاک پاکستان بی پایه و اساس است. وی گفت: در مورد سرنوشت درجه​دار جمشید دانایی فر پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد پیکر شهید جمشید دانایی‌فر به ایران تحویل داده نشده و در پاکستان است. این منبع آگاه افزود: مرزبانان کشورمان نیز از وضع پیکر این شهید اطلاعی نداشته و اعلام کردند که اعضای تروریستی این گروهک، شهید دانایی فر را پس از شهادت با خود به مکانی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد که دولت پاکستان در این باره مسئول بوده و باید نسبت به یافتن پیکر این شهید پاسخگو باشد.

رئیس‌جمهور: تا روشن شدن وضع پنجمین مرزبان، لحظه‌ای از پا نمی‌نشینیم

حسن روحانی، رئیس‌جمهور با صدور پیامی، آزادی مرزبانان ایرانی را به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در پیام خود آورده است: آزادی مرزبانان عزیز و دربندمان را که روزهای سخت و تاریکی را پشت‌سر گذاشتند، به شما مردم شریف ایران و به رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل نیروهای مسلح، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. خوشحالم که روزهای پرمحنت اسارت سربازان جان برکفمان به سرآمد و این عزیزان پس از تحمل رنج دوران سخت جدایی، به آغوش خانواده‌های خود بازگشتند.

وی در ادامه این پیام خاطرنشان کرده است: شادباش ویژه به خانواده‌های این عزیزان که با پیشه کردن صبر، امید خود را حفظ کردند تا با تدبیر دولت و مسئولان امنیتی کشور، آزادی عزیزان خود را شاهد باشند. امید آن‌که تروریسم و خشونت در منطقه ما برچیده شود و فضای سوء‌ظن و کدورت برای همیشه از میان برود. او همچنین تاکید کرده است: از همه مسئولان مربوطه بویژه وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و خارجه و صداوسیما می‌خواهم تا روشن شدن وضع پنجمین مرزبان فداکار وطن، لحظه‌ای از پای ننشسته و هرچه سریع‌تر موجبات رفع نگرانی خانواده بردبار و شریف او را فراهم آورند.

روحانی در این پیام آورده است: بی‌تردید این‌گونه حوادث نفرت‌انگیز که توسط تعداد اندکی از پیروان فرقه جهل و جور و جنایت، گاه و بیگاه به وقوع می‌پیوندد، گرچه کام مردم عزیزمان را تلخ می‌کند، اما اراده ملت و مسئولان را برای ایستادگی بر آرمان​های رفیع خویش و مبارزه با اذناب دشمنان نظام و کشور روز به روز قوی‌تر و مستحکم‌تر خواهد نمود. رئیس‌جمهور تصریح کرده است: این موفقیت یک بار دیگر نشان داد موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و خشونت، یک موضع قاطع، اصولی و تغییر ناپذیر است و در مقابل همه فشارهای سیاسی و تبلیغاتی تا رسوایی و شکست کامل افراط‌گرایان و همه حامیان خارجی آنان ایستادگی خواهد کرد و حمایت همه مردم و شخصیت‌های دینی و سیاسی اعم از شیعه و سنی از این برخورد قاطع ثابت کرد که تروریست‌ها از دستاویز کردن تفاوت‌های مذهبی هیچ سودی نخواهند برد و مورد انزجار همه مذاهب و گروه‌های سیاسی کشورند.

در پایان این پیام آمده است: لازم می‌دانم از همه مرزبانان دلیر، فرماندهان و سربازانی که دوران خدمت مقدس سربازی خود را با رشادت و شجاعت در پاسداری و حراست از مرزهای جغرافیایی کشورمان سپری کرده و نقشه‌های تجاوزگرانه هر متجاوزی به آب و خاک ایران سرافراز را نقش بر آب می‌کنند، سپاسگزاری نموده و توفیقات و عزت آنان را از خداوند متعال مسالت دارم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها