کد خبر: ۶۵۹۶۴۲
غفلت بزرگ فوتبال ایران


فوتبال ایران شدیدا درگیر مسائل داخلی و از جمله بی‌پولی و مسائل حاشیه‌ای است و برای همین از مولفه‌های صنعت فوتبال غافل است. شاید بگویید برای استفاده از این مولفه‌ها باید در وهله نخست مدیرانی حرفه‌ای داشت که با الفبای این صنعت پولساز آشنا باشند. این به جای خود، اما حرف این است که اصولا در فوتبال ایران دغدغه خاطری نسبت به فوتبال فرامرزی و بین‌المللی وجود ندارد.

در حقیقت فوتبال ایران مثل کبکی می‌ماند که سر در برف کرده و از پیرامون خود غافل است، برای همین نیز تمام آمالش متوجه این نکته است که امور روزمره‌اش از قبیل پرداخت حقوق کارکنان باشگاه و پرداختی رقم قرارداد بازیکنان و کادر فنی بگذرد و به‌طور طبیعی اگر باشگاهی در این‌گونه موارد مشکل خاصی نداشته باشد، به نیکی از مدیرانش یاد کرده و آنها را موفق می‌دانیم. غافل از این‌که مدیریت فوتبال در این موارد دم‌دستی و روزمره نیست و اگر پیشرفت منطقی و اصولی فوتبال را می‌خواهیم باید گوشه چشمی ویژه به فوتبال آن سوی مرزها و نه لزوما فوتبال عربی کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته باشیم. این درست که امسال به علت سال جام جهانی و حضور در برزیل 2014، فوتبال ایران در سطح جهانی بیشتر به چشم خواهد آمد، اما یقینا اگر می‌خواهیم فوتبالی بین‌المللی داشته باشیم و به روز نیز در این عرصه حرکت کنیم باید سفیرانی داشته باشیم که به عنوان نمایندگانی شایسته از فوتبال کشورمان، نام ایران و ایرانی را در سطح فوتبال دنیا بر سر زبان‌ها بیندازند؛ سفیرانی چون سردار آزمون که امروز آنچنان در باشگاه روبین کازان روسیه درخشیده که گفته می‌شود باشگاه‌های مطرحی چون آرسنال، یوونتوس، میلان و حتی بارسلونا بی‌میل نیستند این جوان بااستعداد فوتبال کشورمان را جذب کنند.

علیرضا جهانبخش که اکنون در لیگ فوتبال هلند حضور دارد نیز می‌تواند چنین شرایطی را در آینده تجربه کند. دو بازیکن جوانی که غیر از دو تیم پرسپولیس و استقلال راهی فوتبال اروپا شده‌اند تا با نمایش‌هایی قابل توجه، الگوهای موفقی در این زمینه باشند. هر چند از قبل نیز بازیکنانی چون اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد، بیت آشور و دانیل داوری نیز در فوتبال باشگاهی دنیا برای خود اسم و رسمی به هم زده‌اند، اما بدون تردید فوتبال باشگاهی ایران اگر می‌خواهد برای خود صاحب هویتی مستقل شود، باید بتواند با رعایت اصول حرفه‌ای در صنعت فوتبال فعال شود، آن هم از طریق پدیده‌سازی و معرفی آنها به دنیای فوتبال. آخر در فوتبال امروز فرقی نمی‌کند که این پدیده‌ها نام چه کشوری را یدک بکشند، کافی است آنها حرفی برای گفتن داشته باشند تا مورد توجه استعدادیاب‌های باشگاه‌های حرفه‌ای قرار بگیرند. واقعا حیف نیست در این شرایط فوتبال ما روزمره طی طریق کند؟!

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها