در این برنامه ، قرار است 48 نفر برگزیده به بازخوانی تیتراژ های شناخته شده و به یاد ماندنی برنامه ها و سریال های تلویزیونی بپردازند.
کد خبر: ۶۵۸۴۶۶
آواز خوانی بدون استفاده از ابزار الکترونیک در مسابقه خوانندگی «3دا»

موفقیت بعضی از برنامه های تلویزیونی را باید به رویکرد متفاوت آن ها نسبت به برنامه های مشابه نسبت داد. بعضی دیگر از آن ها را هم باید اساسا به دلیل داشتن نگاه و زاویه دیدی جدید موفق ارزیابی کرد. گاهی نیز این موضوعات نو و تازه است که به استقبال بینندگان از یک برنامه تلویزیونی منجر می شود. به نظر می رسد برنامه تلویزیونی "3دا" محصول جدید گروه اجتماعی شبکه سه سیما را هم باید از این دست برنامه ها دانست. در این برنامه که تهیه کنندگی آن را فرشید محمودی بر عهده دارد، قرار است 48 نفر برگزیده در 12 گروه 4 نفری به بازخوانی تیتراژ های شناخته شده و به یاد ماندنی برنامه ها و سریال های تلویزیونی بپردازند.

گزینش اولیه این افراد طی دو ماه گذشته توسط گروهی از داوران و کارشناسان شناخته شده حوزه موسیقی صورت گرفت. حمید حامی، بابک زرین، مهرداد نصرتی و حمید اکبرزاده از میان بیش از 200 نفر خواننده نیمه حرفه ای 48 تن را برای حضور در مرحله اول مسابقه برگزیدند. در روز تست صدا چند تیتراژ تلویزیونی در اختیار آنان قرار می گرفت که هر یک با برگزیدن یک تیتراژ فرصت کوتاهی برای تمرین داشتند تا خود را برای حضور در مرحله نخست مسابقه آماده کنند. در ادامه نیز قرار است از هر گروه 4 نفره یک نفر به مرحله بعدی مسابقه راه یابد و در فینالی که اواخر فروردین ماه برگزار می شود، یک نفر برنده میکروفون طلایی خواهد شد. نکته جالب توجه درباره این برنامه این است که شرکت کنندگان در هر قسمت مورد ارزیابی مردم قرار می گیرند و در هر قسمت یکی از آن ها به انتخاب بینندگان برگزیده می شود.

همراهی با "3دا" در نیمه شبی زمستانی

برای تهیه گزارشی از روند تصویربرداری این مسابقه از پشت صحنه آن بازدید می کنیم. یکی از روزهای پایانی زمستان است و در حالیکه همه مردم در خیابان ها مشغول خرید لباس ها و کالاهای مورد نیازشان برای نوروز هستند به مقصد شهرک سینمایی غزالی حرکت می کنیم.

در یکی از ساختمان های این شهرک لوکیشن ودکوری ویژه به برنامه صدا اختصاص داده شده است. اجرای این برنامه برعهده محمد سلیمی است که خود او نیز از صدای خاصی برخوردار است. ترافیک سنگینی وجود دارد و همین مساله باعث می شود تا کمی دیرتر و در حالی که گروه چند ساعتی است کار خود را شروع کرده اند، به محل تصویربرداری برنامه برسیم.

ساعت به 12 نیمه شب نزدیک می شود که وارد ساختمان می شویم. تهیه کننده و سایر عوامل هم حضور دارند. پس از سلام و احوالپرسی با آن ها به سراغ فرشید محمودی تهیه کننده "3دا" می روم و از او می خواهم تا توضیحاتی درباره بخش هایی از مسابقه که در حال ضبط آن هستند، بدهد. او می گوید:

امروز از ساعت 6 بعد از ظهر کارمان را شروع کردیم و تقریبا یک هفته ای است که در این محل تصویربرداری داریم. امشب قرار است نحوه ورود 8 شرکت کننده از دو گروه به روی استیج ضبط شود.

برای روی سن آمدن این افراد راهرویی در نظر گرفته شده است که بعد از عبور از آن به روی سن می آیند و بعد به معرفی خود و تیتراژی می پردازند که قرار است آن را در حضور خواننده یا یکی از عوامل ساخت آن بازخوانی کنند.

کارگردانی آیتم های این برنامه را محمد سیحونی بر عهده دارد و مرسده بابایی متن آن را می نویسد. همچنین علیرضا صادقی به عنوان مدیر تولید با پروژه همکاری می کند.

محمودی درباره شرایط و وضعیت شرکت کنندگان هم این طور نظر خود را ارائه می دهد:

نفراتی که در این مرحله با هم به رقابت می پردازند، از گروه های سنی مختلفی هستند و ما از پسری 13 ساله تا مردی 40 ساله را در میان آن ها می بینیم. همچنین جنس صداهایشان با هم متفاوت است و این در برنامه تنوع ایجاد می کند.

وی از پایان مراحل تصویربرداری این برنامه تلویزیونی خبر داده و می گوید:

ضبط مسابقه 3دا شنبه دهم اسفندماه بعد از 10 روز تصویربرداری مستمر در شهرک غزالی به پایان می رسد و اکنون مراحل تدوین کار، ساخت کلیپ ها، آیتم ها و مستندهای آن را هم شروع کرده ایم.

وی با بر شمردن بعضی از تیتراژهای برنامه ها و سریال های تلویزیونی که در این مسابقه بازخوانی می شود، ادامه می دهد:

تیتراژ سریال های وضعیت سفید، ارمغان تاریکی، دلنوازان، آوای باران، پروانه، مادرانه، خانه به دوش از جمله تیتراژهایی است که در 13 قسمت نوروز مسابقه صدا بازخوانی می شود.

این تهیه کننده با بیان این که هنرمندان به عنوان مهمانان ویژه در برنامه حضور دارند، می افزاید:

در این برنامه همچنین هنرمندان به عنوان مهمان ویژه حضور یافته اند که از جمله آن ها می توان به سالار عقیلی، مانی رهنما، امین حیایی، قاسم افشار، امیرحسین مدرس، بهرام دهقانیار و... اشاره کرد.

وی با اشاره به شرکت نمایندگانی از شهرهای مختلف در برنامه بیان می کند:

در مسابقه صدا شرکت کنندگان زیادی از سراسر ایران حضور داشتند، از شهرهای مشهد و قوچان و اصفهان، بوشهر، کردستان، اراک، آذربایجان و... شرکت کننده داشتیم که همکاری بسیار خوبی هم با برنامه توسط آنان صورت گرفت. چراکه ضبط برنامه زمان زیادی برد و آنان صبر و حوصله زیادی از خود نشان دادند.

یک تیر و چند نشان

حمید حامی یکی از داوران این مسابقه است که نظر وی را هم نسبت به وضعیت شرکت کنندگان، ایده این مسابقه و ملاک های داوران در انتخاب نفرات راه یافته به مرحله بعد جویا می شوم. وی در ابتدا برخی از مزایا و معایب این مسابقه را بر شمرده و می گوید:

مسابقه "3دا" چند ویژگی خوب دارد. اول این که حتی اگر صدای یک خواننده برای یک دقیقه از رسانه ملی پخش و تصویر او به مخاطبان ارائه شود، برایش یک اتفاق مهم است. چراکه فرصت دیده شدن را با در اختیار قرار دادن تریبونی وسیع برای او فراهم می کند. دومین مساله به شناسایی استعدادهای توانمند این حوزه بر می گردد. خوشبختانه در این چند روز کسانی برای تست صدا به ما مراجعه کردند که شاید نزدیک به 10 نفر از آن ها خوانندگان بسیار قابل و توانمندی هستند و حتی از بعضی خوانندگان فعلی هم توانایی بیشتری دارند.

آن ها همچنین از سلامت صدا برخوردار هستند. ضمن این که مدت ها در این حوزه آموزش دیده اند و قبلا کار کرده اند.

وی در همین رابطه ادامه می دهد:

پخش این مسابقه از یک شبکه داخلی باعث جلب نگاه مردم به رسانه ملی می شود. صرف نظر از کیفیت این برنامه در قیاس با نمونه های خارجی ماهیت آن یک عامل سرگرم کننده برای مخاطبان است. چهارمین ویژگی خوب برنامه را هم باید به استعدادیابی کانالیزه و مناسب شرکت کنندگان نسبت داد. در این مسابقه خوانندگان بدون استفاده از ابزار الکترونیک و خودنمایی صدای خود را در معرض داوری قرار می دهند. در حالی که متاسفانه امروز بعضی از خوانندگان به واسطه استفاده از ابزراهای الکترونیک از صدای واقعی خود دور شده اند.

البته ناگفته نماند که برخی محدودیت ها هم ممکن است در کیفیت این برنامه تاثیر داشته باشد. برای مثال شرکت کنندگان زمانی که برای تست صدا مراجعه می کردند تنها 4 حق برای انتخاب تیتراژ داشتند که عمده آن ها هم به موسیقی کلاسیک و سنتی مربوط می شد که صرفا از میان تیتراژهای خوانندگانی چون محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری، علی لهراسبی و مجید اخشابی بود. دومین مساله هم به فرصت بسیار کمی مربوط می شود که این شرکت کنندگان برای تمرین تیتراژ منتخب خود داشتند.

این خواننده که دو هفته ای است جدید ترین آلبوم خود با عنوان "یک لحظه عاشق شو" را هم به بازار موسیقی روانه کرده است، درباره ملاک های انتخاب شرکت کنندگان می افزاید:

در انتخاب نفرات برگزیده برای مرحله اول بیشتر به ملاک های تکنیکی این افراد توجه کردیم تا مسائلی چون تیپ و چهره و فیزیک، نوآنس، کوک صدا، ویبراسیون و فاکتورهایی نظیر این هم از ملاک های تکنیکی ما برای انتخاب شرکت کنندگان بود. در واقع همه عوامل و معیارهایی که برای یک هنرجوی موسیقی یا خواننده حرفه ای مطرح است، را برای این افراد در نظر گرفتیم.

بعد از پایان صحبت هایمان با حمید حامی در ساعت 3.30 دقیقه بامداد و در حالی که گروه مشغول ضبط پلاتوی اولیه مجری برای یکی از قسمت های برنامه هستند، لوکیشن 3دا را ترک می کنیم.

اما مسابقه تلویزیونی 3دا کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست که به تهیه کنندگی فرشید محمودی در 13 قسمت 50 دقیقه ای مراحل تدوین خود را پشت سر می گذارد.

رکسانا قهقرایی/ هفته نامه سروش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها