رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که از زمان طرح مسئله تأسیس دانشگاه آزاد و زمانی که در وزارت ارشاد مشغول خدمت بوده از چنین موضوعی دفاع می کرده است ، گفت: البته باید تلاش شود که سطح آموزشی ، دانشگاه آزاد به استانداردهای لازم برسد.
کد خبر: ۶۵۷۲۹

به گزارش خبرگزاری فارس ، سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور کشورمان در این دیدار که در ساختمان حافظیه مجموعه سعد آباد صورت گرفت با اشاره به موارد سه گانه مورد قبول جامعه علمی و پژوهشی مبنی بر آموزش برای همه ، آموزش در همه عمر و تحقیقات گفت: ما در ذیل تمدن اسلامی قرار داریم و باید تکلیف خود را با دنیای امروز روشن کنیم.
رئیس جمهور در دیدار با روسای واحدهای دانشگاه آزاد سراسر کشور گفت: گسترش آموزش و تحقیقات محور و زیربنای توسعه است.
وی با اشاره به گذشه تمدن اسلامی و خواندن احادیثی از معصومین در خصوص علم اندوزی گفت: با چنین دادههای آیا بایستی این سه نکته مورد توجه عام یعنی آموزش برای همه و در تمام عمر و مسئله پژوهش برای ما تازگی داشته باشد؛ وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بحث تدبر در مفاهیم دینی ، پژوهش و تحقیقات را جزیی از آن دانست که مورد توجه و توصیه اکید اسلام قرار گرفته است.
سید محمد خاتمی در ادامه سخنانش تصریح کرد: وقتی که در سال 2000 به بعد بی سوادی را عدم توانایی کاربرد رایانه می دانند اینجاست که مسئله آموزش اهمیت پیدا می کند.
رئیس جمهور به اهمیت مسئله اطلاع رسانی برای هماهنگ شدن توسعه در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اگر بخواهیم مسئله نقد و پرسش را در جامعه نهادینه کنیم جایگاه دانشگاه برای پرداختن به این موضوع اهمیت پیدا می کند.
خاتمی اضافه کرد:دانشگاه جایگاه اجتهاد و پرسش است و انتظار این است که فارغ التحصیلان دانشگاه حرف های جدیدی را در عرصه تولید فکر و اندیشه مطرح کنند.
وی تصریح کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما میان افراط و تفریط در نوسان هستیم و باید این نگاه عوض شود و بین نقد و انتقاد درست با جرم فرق گذاشته شود.
رئیس شورای عالی فرهنگی با اشاره به تحولات جهانی ادامه داد: اسلام دین ثابت است اما دنیا امروز متحول است و ما باید با تکیه بر گذشته خود به یک هویت منعطف برسیم که با حفظ اساس در زمانهای مختلفی زندگی مناسب و متناسب داشته باشیم.
وی تصریح کرد: برای مواجهه با دنیای امروز دو راه غیرمنطقی وجود دارد یک راه این است که درها را ببندیم و جامعه را مهار کنیم که امروز موج این اجازه را نمی دهد و از هر سدی عبور می کند و وارد ذهن می شود در صورت آماده نبودن آن ذهن را متلاشی می کند.
وی در توضیح راه دوم گفت: راه دیگر این که خود را مثل خاشاک در اختیار امواجی قرار دهیم که معلوم است که ما را به ناکجا آباد خواهد برد.
خاتمی راه دیگر برخورد با دنیای امروز را تکیه بر هویت و فرهنگ ملی و دینی و ملی عنوان کرد و گفت: دانشگاه ها ما باید این کار را انجام دهد و امیدواریم که با تلاش دانشگاهیان شاهد تحول زیرساختی در اداره و ساز و کار کشور باشیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از وضعیت کمی و کیفی دانشگاه پرداخت.
وی توضیح داد که از بدو تأسیس دانشگاه تاکنون این مرکز یک میلیون و هفتصد هزار فارغ التحصیل داشته و یک میلیون و صدهزار دانشجو دارد.
جاسبی ایجاد سیصد واحد و مرکز دانشگاهی در سراسر کشور و 4 واحد دانشگاهی در خارج از ایران و تأسیس مدارس وابسته را از جمله فعالیتها و اقدامات دانشگاه آزاد ذکر کرد.
جاسبی با در میان گذاشتن مسائل و مشکلاتی از قبیل تلاش در جهت ساخت خوابگاه دانشجویی و ایجاد و تهیه آزمایشگاه و تجهیزات برای مراکز جدید التأسیس خواستار مساعدت رئیس جمهور در این زمینه شد.
لازم به ذکر است که خاتمی نیز ابراز امیدواری کرد در مدت باقیمانده از خدمتش در ریاست جمهوری در جهت برآوردن این خواسته ها تلاش کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها