علت اصلی رفتارهای پرخطر و مراقبت‌نشده جنسی است

هشدار درباره رشد پنهان بیماری‌های آمیزشی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: گرچه آمار دقیقی از میزان ابتلا به بیماری‌های آمیزشی در کشور نداریم، اما مطالعات نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۵۷۱۶۷

محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با فارس، در مورد میزان شیوع بیماری‌های آمیزشی در کشور افزود: بیماری‌های آمیزشی اشکال و انواع مختلفی داشته و برای برآورد آماری نیاز به بررسی دقیق دارد، اما اطلاعات ما نشان می‌دهد که موارد بیماری‌های آمیزشی در سال‌های اخیر افزایش یافته است که دلیل عمده آن رفتارهای پرخطر و مراقبت نشده جنسی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر این نکته تاکید کرد که باید به نسل جوان آگاهی‌رسانی کرد تا از ارتباطات نامشروع و خارج از چارچوب خانواده که پیامد آن ابتلا به بیماری‌های مختلف عفونی و جنسی است، خودداری کنند.

گویا اظهار کرد:‌ زگیل و تبخال تناسلی، سوزاک و سیفلیس ازجمله بیماری‌های رایجی است که موارد آن مشاهده می‌شود، اما میزان ابتلا به سوزاک از همه شایع‌تر است.وی ادامه داد:‌ این بیماری در مردان آزاردهنده و دردناک‌تر است و در زنان مبتلا ممکن است این بیماری تا مدت‌ها خود را نشان ندهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است فردی که به یک بیماری‌ آمیزشی مبتلا می‌شود، همزمان امکان ابتلا به چند نوع بیماری آمیزشی از جمله HIV را دارد و نباید به آن به عنوان یک بیماری منفرد نگاه کرد.

به گفته گویا، برخی بیماری‌های آمیزشی درمان کامل ندارد و حتی در صورت درمان پس از مدتی دوباره عود می‌‌کند که فرد مدام در عذاب بوده و این عفونت را براحتی به شریک جنسی خود انتقال می‌دهد.

افزایش تزریق میان‌معتادان؛ موج جدید ایدز

در خبر دیگر رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اعلام هشدار نسبت به آغاز موج تازه‌ای از ایدز به دلیل افزایش تزریق میان معتادان گفت: شیوع تزریق مواد مخدر سنتی در کشور باعث افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور می‌شود.

مجید رضازاده افزود: براساس آمارهای کارشناسان وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ویروس HIV در ایران ۲۷هزار نفر است که از این تعداد ۹۰ درصد را مردان و ۱۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.وی تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم اقدامات پیشگیرانه را درخصوص ابتلا به ایدز در کشور داشته باشیم، بزودی با موج چهارم این بیماری روبه‌رو خواهیم شد.

به گزارش مهر، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی عنوان کرد: اکنون نشانه‌هایی در مورد موج جدید ایدز در کشور وجود دارد و آن این است که معتادان به مصرف موادمخدر سنتی به تزریق روی آورده‌اند؛ تزریقی که ممکن است بازهم آمار مبتلایان به ایدز را افزایش دهد.

به گفته وی، چنانچه سیاست‌ها و اعتبارات به سمت درمان اجباری سوق داده شود و از کاهش آسیب کم نکنیم، باعث می‌شود که آمار افراد مبتلا افزایش پیدا کند و این موضوع هشداری است که باید از سوی مسئولان و دستگاه‌های مربوطه پیگیری شود.

رضازاده اظهار کرد: در گذشته سهم تزریق در انتقال ویروس ایدز ۷۸ درصد بود، در حالی که امروز با شروع برنامه کاهش آسیب این سهم به ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما امروز مجددا شاهد افزایش این آمار در میان معتادان هستیم.

وی سهم انتقال ویروس HIV از طریق روابط جنسی را ۴۰ درصد عنوان کرد و یادآور شد: موج دوم به معتادان تزریقی مربوط بود که می‌توانستیم با شناسایی آنها از گسترش انتقال جلوگیری کنیم، اما انتقال از طریق روابط جنسی پرخطر همانند تزریق نبود زیرا شناسایی کردن افراد ممکن نیست.

رضازاده به نقش مهم آموزش در افزایش نیافتن آمار ایدز اشاره و بیان کرد: انتقال از طریق روابط جنسی پرخطر خیلی گسترده است، به‌طوری‌که همه افراد جامعه می‌توانند درگیر این مساله باشند، به همین دلیل باید به آموزش افراد پرداخت.

30 درصد مبتلایان به سل پنهان می‌مانند

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۱ هزار مورد سل در کشور شناسایی شده، اما حدود ۳۰ درصد مبتلایان به سل به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بیماری آنها ثبت نمی‌شود.

مهشید ناصحی افزود: سل بیماری‌ای است که معمولاً از طریق تنفس منتقل می‌شود و افرادی که به بیماری‌هایی مانند سرطان یا دیابت مبتلا هستند دو تا چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سل هستند.

وی درباره این باور غلط که برخی سل را فقط بیماری ریوی می‌دانند، اظهار کرد: میکروب سل موذی است و چون به اکسیژن نیاز دارد بیشتر در ریه قرار می‌گیرد.ناصحی به این نکته اشاره کرد که شاه علامت سل سرفه‌های طولانی بیش از دو هفته است. البته نمی‌گوییم هر فردی که سرفه کرد به سل مبتلاست، اما سرفه‌های مکرر را که بیش از دو هفته طول کشید، با تب و تعریق شبانه و کاهش وزن و اشتها همراه است، باید جدی گرفت. برونشیت و خلط سل می‌تواند انتقال دهنده به خانواده فرد مبتلا باشد.

رئیس اداره سل و جذام وزارت بهداشت عنوان کرد: از مجموع 11 هزار سل گزارش شده در کشور 5/12 درصد آن غیر ایرانی بودند. موارد غیر ایرانی خودشان گروه‌های مختلفی دارند که جزو ملزومات است که اگر کسی در کشورش سل شایع است برای ورود به کشور باید معاینات لازم را انجام دهد.

وی در مورد سل و جذام و ریشه‌کنی آن یادآور شد: سال‌هاست در مرحله حذف سل هستیم و تعریفی بین‌المللی برای حذف هست که اگر میزان شیوع کمتر از یک مورد در ده هزار نفر جمعیت باشد می‌گویند بیماری حذف شده است.

ناصحی تصریح کرد: از سال 1372 کشورمان به مرحله حذف جذام دست یافته، در مورد سل هم نزدیک به ده هزار و 987 سل گزارش شده داشتیم که به نظر می‌رسد 70 درصد کل سل موجود در کشور باشد و احتمالاً 30 درصد موارد سل به بخش‌هایی مراجعه می‌کنند که این بیماری در آنجا ثبت نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها