نوروز که با تازه شدن زمین و رسیدن فصل بهار آغاز میشود، تازگی و طراوت زاید الوصفی را با خود به ارمغان میآورد و با نفخه روحافزایی که طبیعت را زنده میکند انسانها را نیز به این مهمانی فرا میخواند که همراه با بلبلان چمنزار، نغمه شادی و سرور سر دهند و از این خوان الهی بهره برند که سردی زمستان رفت و گرما و نور خورشید غالب شد و اعتدال بر طبیعت حاکم گشت.
رسوم نوروزی که در بین ایرانیان متداول است از جمله آیینهای در خور و قابل ستایش از لحاظ شیوه زندگی ایرانی- اسلامی است، چرا که در این ایام ایرانیان لباس نو و پاکیزه تن میکنند و آلودگی و غبارهای ایام را از لوازم زندگی و محیط خویش میزدایند؛ قهرها و کینههای به وجود آمده را به میمنت قدوم بهار فراموش کرده دست دوستی به هم دراز میکنند و سعی مینمایند تا با خُلق نیک و رسم ادب با همنوع خویش رفتار نمایند؛ در دید و بازدیدها که صله رحم را به جا میآورند دوستیها را ادامه بخشیده و با به کار بردن الفاظ زیبا و تبریکات شایسته، قلوب خویش را به هم نزدیک میگردانند و نیز با چیدن سفرهای از نمادهای طراوت، شادابی، حیات، برکت، شیرینی، زندگی و... سال پیش رو را با حمد و ستایش خالق یکتا آغاز میکنند که این همه خوبی و سرزندگی در سایه رسیدن بهار و نوروز است.
اما از ورای تمامی این اعمال و رفتار که ظاهر آدمی را میآراید و همرنگ بهار میکند، توقع بر این میرود که باطن نیز مصفا شده، غبار ایام و کدورت غفلت از آن زدوده شود تا در بهار طبیعت، شاهد بهار و شکوفایی روح و جان آدمی باشیم، چرا که در اصل و اساس تغییر و تحول در طبیعت نشانه تغییر در باطن آنهاست. یعنی بیدار شدن از خواب و شروع به زایش و حرکت کردن و شکوفه دادن و خرم شدن و... که با فصل بهار آغاز میشود و نمایانگر یک حرکت باطنی و درونی است که تجلیات آن در ظاهر بخوبی قابل رویت است و آدمی نیز با توجه به همین امر باید این تحول را در درون خویش ایجاد کرده و از نفخه باطنی بهار که در گلستان جان میوزد روح خسته از زمستان خویش را طرواتی دوباره بخشد و چکاوک وار با نغمه شادی به سوی غایت انسانی و قرب خداوندی پرواز کند و از همینروست که باید کوشید و در بهار خوش دل بود و از پیمانه زلال مستی که در جان هستی ریخته میشود آشامید و سرمست از آن به طبیعت جان نگریست چنانکه حافظ شیرین سخن میگوید:
ز کوی یار میآید نسیم باد نوروزی/ از این باد ار مدد خواهی چراغ دل بر افروزی
و این امر میسر نمیشود مگر که سینه از کینه شسته و پیراسته گردد به قول جناب مولوی:
رو سینه را چون سینهها هفت آب شوی از کینهها / وانگه شراب عشق را پیمانه شو پیمانه شو
امیر هاشمپور/ جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
«جامجم» در گفتوگو با عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به بررسی اثرات منفی حفر چاههای عمیق میپردازد
سخنگوی صنعت آب در گفتوگو با جامجم: