تظاهرات مردم اودسا در حمایت از همه پرسی کریمه

خبرگزاری ایتارتاس اعلام کرد: پنج هزار نفر از ساکنان شهر بندری اودسا در اوکراین امروز یکشنبه در حمایت از برگزاری همه پرسی در منطقه خودمختار کریمه این کشور تظاهرات کردند.
کد خبر: ۶۵۶۴۷۲
تظاهرات مردم اودسا در حمایت از همه پرسی کریمه

به گزارش ایتارتاس، شرکت کنندگان در این اجتماع اعتراض آمیز در بیانیه ای اعلام کردند که قصد دارند از این به بعد هر آخر هفته تظاهرات اعتراضی با محور تمرکززدایی قدرت در اوکراین، رسمیت یافتن زبان روسی و نیز جهت گیری سیاست خارجی این کشور برگزار کنند.

گزارش حاکی است: شرکت کنندگان در این تظاهرات پرچم های بزرگ اوکراین، روسیه و کریمه را به دست داشتند و شعارهای «همه پرسی»، «اول کریمه، بعد اودسا»، «روسیه و اوکراین باهم هستند»، «نازیسم را متوقف کنید»، «اودسا یک شهر روسی است»، «هی هی اودسا»، «مجسمه باندرا (ملی گرای اوکراینی) را دور بیاندازید»، سر می دادند.

آنتون داویدچنکو رهبر شورای «گزینه مردم» به عنوان متحدکننده سازمان های غیردولتی منطقه در جمع تظاهرکنندگان گفت: ما از حمایت قانونگزاران و مقام های شهری که تا همین اواخر ما را به مقابله با افراط گرایان در «کی یف» تشویق می کردند و اکنون پنهان شده اند تا ببینند چه کسی پیروز می شود، برخوردار نیستیم.

وی خطاب به جمعیت حاضر افزود: من و شما فرصتی برای انتظار نداریم. ما به سوی پیروزی پیش می رویم.

داویدچنکو اضافه کرد: این بار بیش از 20 هزار نفر از ساکنان اودسا به خیابان ها ریختند و فردا این رقم بیشتر خواهد شد. هفته بعد باید به شورای شهر برویم تا آنان را برای برگزاری جشنی در شان هفتادمین سالگرد آزادسازی اودسا از دست نازی ها تحت فشار بگذاریم.

وی از مقام های محلی اودسا خواست به تبلیغات برای ارایه اطلاعات نادرست در رسانه های محلی پایان دهند، از فشار بر کانال های تلویزیونی حامی مخالفان دست بردارند و بازپخش کانال های تلویزیونی روسیه را از سرگیرند.

گزارش ایتارتاس حاکی است که شماری از تظاهرکنندگان برای شنیدن اخبار اولیه همه پرسی در منطقه خودمختار کریمه در میدان مرکزی اودسا باقی مانده اند.

در همین حال گفته می شود که تظاهرات اعتراضی امروز شهر بندری اودسا از سوی ساکنان روس زبان آن و با تکیه بر حمایت روسیه از این روند صورت گرفته است.

اودسا یکی از شهرهای بندری کشور اوکراین در کرانه دریای سیاه و شمار ساکنان آن در حدود 1.1 میلیون نفر است و چهارمین شهر بزرگ اوکراین محسوب می شود.

اودسا بزرگ ترین شهر کرانه دریای سیاه است و مرکز استانی به همین نام می باشد. شهر اودسا بر روی تپه هایی پیرامون بندرگاهی کوچک ساخته شده است.

روابط روسیه و اوکراین در هفته های اخیر بر سر تحولات اوکراین که به سرنگونی رییس جمهور روسوفیل این کشور و روی کار آمدن نیروهای سیاسی غربگرای مخالف وی منجر شد، به شدت متشنج شده است.

کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به حضور 15 میلیون روس زبان در کشور 46 میلیون نفری اوکراین می گویند که روسیه در صورت فشار بیشتر غرب برای تحمیل خواسته های خود در بحران اوکراین، می تواند از این ابزار برای مقابله با رویکردهای غربی بهره گیرد.

از این منظر روسیه در نهایت می تواند با تشویق روس زبانان اوکراین به درخواست برای فدرالی کردن این کشور اروپای شرقی، برنامه های غرب برای جدا کردن اوکراین از جبهه اتحاد با مسکو را با چالش های بنیادین مواجه کند.

این در حالی است که روابط روسیه با غرب هم اکنون نیز بر سر همه پرسی در منطقه خودمختار کریمه برای جدای از اوکراین و الحاق به روسیه و حمایت مسکو از این روند بسیار متشنج است. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها