موضوع حجاب و تاثیر آن در استحکام و سلامت خانواده، همواره از دغدغه‌های مردم، مسئولان و کارشناسان بوده است. روز گذشته یکی از مخاطبانمان در این باره مطلبی برایمان ارسال کرده‌اند که ضمن سپاس از ایشان آن را برای اطلاع دیگران منتشر می‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۳۳۱۵

جام جم سرا: با وجود ده ساله شدن قانون حجاب این قانون همچنان ناقص اجرا می شود. اینها نمونه ای از دلایلی است که باعث ناقص اجرا شدن این قانون می شود:


• تخصیص نیافتن بودجه موردنیاز
• نبوداعتبار
• نبود امکانات
• فراهم نشدن زیرساختها


متأسفانه بخشی در بودجه سال93 به این مهم اختصاص نیافته است؛اقدام اثر بخشی فرهنگی در حوزه ی حجاب شعاری است که دولتها سالیان سال است آن را سر می دهند،اما مشخص نیست این اقدام فرهنگی چگونه وتوسط چه نهادهایی باید انجام شود.
موضوع حجاب وعفاف در اسلام دارای اهمیّت فراوانی است.بانوان برای حضورداشتن سالم درجامعه ملزم به رعایت حجاب هستند.
با نبود حجاب روابط زن ومرد نیز از مجرای ارزشها خارج می شود.بنابراین لازم است به این مهم بودجه های کلان اختصاص داده شودتاجامعه به فسادوفحشا کشیده نشود.
ابزارهای زهرآگین غرب واستکبار جهانی برای ترویج بی بندوباری وروابط جنسی ناسالم ونامشروع از جمله شبکه های ماهواره ای،فیلمهای مستهجن وفضاهای مجازی غیرشرعی نسل جوان وخانواده های ایرانی را تهدید می کندوموجب تزلزل بنیان خانواده می شود؛همه ی این سرمایه گذاری ها برای ازبین بردن دین است.
نگاه اسلام به زن همراه با حرمت و کرامت است، اسلام در بدو پیدایش، زنان را از اسارت فرهنگ جاهلی نجات داد و قدر و منزلت و شخصیت انسانی از دست رفته آنان را در فرهنگ جاهلیِ مرد سالار احیا کرد. اگر چه در دوران مدرن نیز اندیشه های فمینیستی مدافع حقوق زنان تلاش زیادی جهت رفع تبعیض از این قشر کرده اند اما در این راه دچار افراط شده اند و به نحوی زن بودنِ زن و تفاوتهای طبیعی بین دو جنس را فراموش کرده اند و روابط سالم بین دو جنس و حتی زنان و دختران را زیر چتر زنان همجنس باز، از بین برده اند و بدین طریق بنیان نظام خانواده را متزلزل کرده اند. مطرح شدن چنین اندیشه هایی در جهان و بالطبع در جامعه ما به دلیل گسترش ارتباطات جهانی؛ ضرورت بررسی تجویز ارزشهای اخلاقی همچون حجاب و عفاف و کارکردهای آن را بیش از پیش هویدا کرده است.
حجاب باعث امنیت زن درجامعه می شود ونگرانی هاوتشویش های او را می زداید. خداوند به زن ویژگیهایی اعطاء کرده است،زن نیز مستلزم نگهداری این ویژگی هاست. زن نباید زینتهای خود را دربرابر چشمان نامحرم نمایان کند.وجود بی حجابی در جامعه باعث تحریک برای انجام گناه می شود.حجاب برای امنیّت زن واجب وضروری است.به طوری که خانمهای بدحجاب نیز کمبود امنیّت خود را در جامعه حس می کنند. عدّه ای حجاب را مانع آزادی می دانند در صورتی که حجاب نقش بسزایی در آزادی زن دارد.


فلسفه حجاب از دیدگاه اسلام
1-آرامش روانی:اولاً چگونگی پوشش با سلامت روانی ارتباط مستقیم دارد.کسانی که دچار عدم خودباوری هستند،به خودآرایی زیاد روی می آورند چرا که زیبایی باطنی خود را کافی نمی بینند ومتقابلاً زنان و مردانی که تحصیلات بالاتری دارند یا از منزلت اجتماعی مطلوبی برخوردارند واحساس خود شکوفایی دارند ظاهری ساده وعفیفانه دارند.
2-جایگاه انسانی زن در جامعه:روابط اجتماعی زن باید با روابط خانوادگی او متفاوت باشد.زن در خانواده باید مورد توجه همسر قرار بگیرد و از همه جذابیت های جنسی خود(که لازمه زندگی زناشویی است)برای همسرش استفاده نماید.اما همین زن هنگامی که وارد محیط اجتماع می شود،جنبه جنس مؤنث از بین می رود و زن به عنوان یک شخصیّت برجسته در عرصه های مختلف ظاهر می شود.
حجابی که اسلام تعیین و توصیه نموده است،مجوز حضور زن در جامعه با حفظ کرامت اوست.اگر اسلام در نظر داشت زن در جامعه حضور نداشته باشد،دیگر به تعیین حد حجاب نیازی نبود.
پس در می یابیم که حجاب نه تنها محدود کننده آزادی زن نیست بلکه ابزاری است برای حضور سالم در جامعه؛حضور با متانت زن در عرصه های مختلف اثبات این است که او یک کالای جنسی و برای لذت یابی نیست.
حجاب محدودیتی زیبا است که زن را از هجمه ی نگاه مردان غریبه مصون نگاه می دارد.
«تنها بی حجابی نیست که آسیب های اجتماعی را تشکیل می دهد،زنان نباید به نرمی با مردان نامحرم سخن بگویند زیرا همین چند کلمه صمیمانه نیز ممکن است سبب گمراهی شود.»
البتّه آسانترین راه برقراری معاشرت ها نگاه کردن است که اگر حریمی برای آن حفظ نشود آغازگر بسیاری از انحرافات است.
اصولاً این که خانمی برای کسی غیر از همسرش آرایش کند نه در قرآن و نه در عرف جامعه شایسته نیست.
عفاف به عنوان یک ارزش درونی و والای اخلاقی در اخلاق اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد. و عفاف به عنوان ریشه حجاب و حجاب به عنوان یک عمل ظاهری، بازتاب عفاف به عنوان یک ارزش درونی است؛ به عبارت دیگر عفاف ریشه و سرچشمه حجاب است. دین اسلام با تأکید بر ارزشهای اخلاقی همچون عفاف و پاکدامنی،حجاب و پوشش؛ می خواهد حرمت و کرامت زن در عرصه اجتماع حفظ شود و استعدادهای خدادادی او در فعالیتهای جنسی صرف نشود. بنابراین عفاف و حجاب در اسلام از یک مسئله کلی تر و اساسی تر ریشه می‌گیرد و آن این است که آیا تمتعات مرد از زن باید رایگان باشد؟ آیا مرد باید حق داشته باشد که از هر زنی در هر محفلی حداکثر تمتعات را ببرد یا نه؟ به عبارت دیگر مسأله این است که آیا کامیابی های جنسی باید محدود به محیط خانوادگی و همسران مشروع باشد، یا می تواند آزاد باشد و به محیط اجتماع کشیده شود؟ اخلاق جنسی اسلامی بر خلاف اخلاق جنسی غرب که مبتنی بر روابط آزاد بین مرد و زن به شرط رعایت آزادی دیگران است؛ می‌خواهد انواع التذاذات جنسی به محیط خانوادگی و به همسر مشروع اختصاص یابد و محیط اجتماع خالص، برای کار و فعالیت باشد به همین جهت به زن اجازه نمی دهد که وقتی از خانه بیرون می رود موجبات تحریک مردان را فراهم کند و به مرد هم اجازه نمی دهد که چشم چرانی کند و در همین راستا بر ارزشهای اخلاقی همچون عفاف و حجاب تأکید می ورزد.
حفظ حجاب و ترک جلوه گری ثمرات بسیاری دارد که برخی از آنها عبارت است از:
آرامش روحی ، استحکام پیوند خانواده ، حفظ نسل ، جلوگیری از سوء قصد و تجاوز، پیشگیری از امراض مقاربتی و روانی ، پایین آمدن آمار طلاق و خودکشی و فرزندان نامشروع و سقط جنین ، از بین رفتن رقابت های منفی ، حفظ شخصیّت و انسانیّت زن ، و نجات او از چشم ها و دلهای هوسبازی که امروز دنیای شرق و به خصوص غرب را به قهقرا کشانده است.


پیام های آیه31سوره نور:
1- در لزوم عفّت و پاکدامنی و ترک نگاه حرام بین زن و مرد، فرقی نیست
2- جلوه گری زنان ، در جامعه ممنوع است .
3- ظاهر بودن قسمت هایی از بدن که به طور طبیعی پیداست. (صورت ، دست یا پا مانعی ندارد)
4- در میان انواع پوشش ها، نام مقنعه و روسری بزرگ آمده و این دلیل بر اهمیّت حجاب است .
5- در قانون گذاری باید به ضرورت ها، واقعیّت ها و نیازها توجّه شود. (اگر پوشاندن آن قسمت از بدن که خود به خود آشکار است ، واجب می شد، زندگی برای عموم زنان مشکل بود)
6- اسلام به نیازهای فطری و غریزی بشر پاسخ مثبت می دهد.
7 - هرگونه راه رفتنی که سبب آشکار شدن زیورهای مخفی زن شود ممنوع است .
8- زن ، حق مالکیّت دارد
9- زن ، زینت خود را تنها به زنان مسلمان می تواند نشان دهد و نزد زنان کفّار باید خود را بپوشاند. یعنی زنان خودی و مسلمان نه بیگانه .
10- پوشش زن با تمایلات جنسی مردان نامحرم کاملا ارتباط دارد.
11- حجاب وپوشش ، واجب است ، وهرکاری که زینت زن را آشکار کند یا دیگران را از آن آگاه کند ممنوع است .
12- مقدار واجب برای پوشش سر و صورت ، انداختن روسری و مقنعه ای است که گردن و سینه را بپوشاند.
13- با حفظ حجاب ، حضور زن در جامعه مانعی ندارد همان گونه که شرکت زن در نماز جماعت بلامانع است .
14- همه مردم نسبت به مسأله نگاه و حجاب مسئولند و برای نگاه های حرام خود باید توبه کنند.
15- راه رستگاری ، بازگشت از مسیرهای انحرافی به راه خداست .
چشم پوشی؛وظیفه شرعی یک مسلمان: قرآن کریم چشم پوشی از نگاه به نامحرم را وظیفه مسلمانان اعلام کرده و به زن و مرد توصیه کرده است که مواظب چشمان خود باشند. قرآن کریم می فرماید: به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است. و پس از آن فرمود : به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنندپس خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار را وظیفه ضروری و واجب مومنین شمرده شده است.
نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها، اگر با قصد لذّت باشد، حرام است، بلکه احتیاط واجب آن است که بدون قصد لذت هم نگاه نکنند و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام است
خود نمایی زنان: بیشترین عامل بروز این بیماری در مردان حس خودنمایی در زنان است. مردان به طور طبیعی نسبت به زیبایی و اندام جنس مخالف حساس اند و زنان بد یا بی حجاب با خودنمایی در عرصه جامعه این گرایش مردان را تحریک می نمایند. در تفاسیر شیعه وسنی ذیل آیه 30 سوره نور, نقل کرده اند که: «روزی در هوای گرم مدینه، زن جوانی در حالی که روسری خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوش او، پیدا بود، از کوچه ای عبور می کرد، مرد جوانی از انصار، آن حالت را مشاهده کرد و چنان غرق تماشا شد که از خود و اطرافش غافل گردید و به دنبال آن زن حرکت نموده تا این که صورتش به شی ای اصابت کرد و مجروح گردید، هنگامی که به خود آمد، خدمت پیامبر(ص) رفت و جریان را برای او بیان داشت، این جا بود که آیات سوره مبارکه نور در مورد پوشش زنان نازل گردید قرآن کریم برای رفع این معضل اجتماعی در آیات شریفه سوره نور، از یک طرف مؤمنان اعم از زنان و مردان را مخاطب قرار داده دستور می دهد که نگاه های خود را کوتاه ساخته و به نامحرم خیره نشوند و از فساد و آلودگی دوری کنند و از سوی دیگر به خانم ها دستور می دهد پوشش مناسب را رعایت کرده و زیورآلات خود را آشکار نسازند. تا حوادث نظیر حادثه ای که آیه در ارتباط با آن نازل شده است، اتفاق نیفتد و جوانان از خود بی خود نشده و دنبال زنان و دختران نامحرم راه نیفتند و امنیت و آرامش خود و دیگران را خدشه دار نسازند.


نتیجه:این مقاله قصد داشت تا بگوید که راه نجات کشور و جوانان از طریق ایجاد جامعه سالم و بدون انحرافات جنسی میسّر می شود،البته جامعه سالم یکی از راه های نجات است؛ ولی نقش عمده ای دارد. امروزه ما در سطح شهر چهره های زیبا و فریبنده ای می بینیم که دامی بیش نیستند برای به فساد کشیده شدن جوانان،دخترانی که با آرایش های غلیظ و زننده موجب گمراهی طیف های مختلفی از مردم می شوند اما مشکل از این هم بیشتر شده در مواردی رویت می شود که پسرانی نیز همچون دختران آرایش کرده و مانند دختران صحبت می کنند یا حتی مانند دختران راه می روند که مجالی برای صحبت حول این موضوع نیست.روز به روز به آمار تجاوزات جنسی افزوده می شود،روابط نامشروع زیاد می شود و خیلی چیزهای دیگر که شما واقف هستید.پس ضروری است که هرچه سریعتر تمهیداتی از سوی کارشناسان اتخاذ شود تا بیش از این جامعه نابود نشود.|مجتبی صنعتگر


منابع و مآخذ
1-قرآن کریم
2- مطهری، مرتضی؛ اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب، انتشارات صدرا،قم.
3- مطهری، مرتضی؛آشنایی با قرآن تفسیر سوره نور جلد چهارم انتشارات صدرا،قم.
4- مطهری، مرتضی؛فلسفه حجاب، انتشارات صدرا، قم.
5- بهروزی،مریم؛حجاب هاله ای ازعفاف،کانون قرآن و عترت جامعه زینب(س)،تهران.
6- بهزادپور،سیمیندوخت؛می خواهم درباره حجاب بیشتر بدانم،موسسه فرهنگی هنری نقش سیمرغ،تهران.
7- طیّب،مهدی؛حجاب و حقوق زن درترازوی اندیشه وایمان،انتشارات سفینه،تهران.
8- محمدی اشتهاردی؛محمد،حجاب بیانگرشخصیت ،نشر معاونت مبارزه با مفاسداجتماعی ناجا،تهران.
9- رزاقی،احمد؛عوامل فساد و بد حجابی وشیوه های مقابله با آن ،نشر سازمان تبلیغات اسلامی،تهران.
10- مطهری،مرتضی؛مسئله حجاب،نشر صدرا،قم.
11- قرائتی،محسن؛پوشش زن دراسلام ،نشر ناصر،قم.

newsQrCode
برچسب ها: حجاب
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مارال
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۰
۰
موافقم

نیازمندی ها