دارندگان مسکن 99 ساله مهر اکنون تنها مالکیت اعیان واحدها را در اختیار دارند

مسکن 99 ساله مهر به ملکی تبدیل می‌شود

مدیر عامــل سازمان ملی زمیـــن و مسکن از در دستور کار قرار داشتن تبدیل عرصه مسکن مهر ۹۹ ساله به مسکن ملکی خبر داد و گفت: پس از بررسی عملکرد دستورالعمل جدید خرید و فروش مسکن مـــهر و بازخــوردهای آن در این باره تصمیم​گیری خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۳۲۳۸

زمین​های فعلی که مسکن مهر در آن ساخته شده به صورت اجاره بلندمدت 99 ساله است. علت این امر مـوانع قانونی موجودبـــرای واگذاری زمین​ها ست.براساس قـــانون آن قســمت اززمین های کشور که خارج از محدوده شهرها ودیگر مکان های رسمی سکونتی قراردارد،جزو اموال عمومی محسوب شده واصطلاحا موات نامیده می شودوواگذاری آن به غیر ممنوع است.زیرا اراضی کشور متعلق به نسل های مختلف است.به این ترتیب دولت نمی تواند این زمین ها را به مالکان خصوصی واگذارکندوبرای این موضوع قانون خاص لازم است.دولت قبل برای حل این مشکل وتسریع دراحداث مسکن مهراز الگویی که برای وقف برخی اموال استفاده می​شود بهره برد.به این ترتیب که این زمین ها رابرای مدت طولانی 99سال به صاحبان مسکن مهراجاره داد وآنان باید سالانه مبلغی به عنوان اجاره این زمین ها به دولت بپردازند.

به این ترتیب دارندگان مسکن مهر(بجز آنها که خود مالک هستند وبادارابودن زمین از تسهیلات بانکی احداث مسکن مهر استفاده کرده اند) فقط مالک اعیان یا بنا هستند و عرصه یا زمین در مالکیت دولت است. در همین حال تقاضاهای بسیاری برای خرید عرصه مسکن مهر از سوی مردم مطرح شده است.درپاسخ به این تقاضاها دولت اقداماتی دراین خصوص انجام داد که به نتیجه نرسیده است.اما دولت یازدهم آن را دنبال کردده ووعده هایی دراین خصوص داده است.

دراین باره سیدمحمد پژمان در گفت وگو با تسنیم افزود: قرار بر این شده که چند ماه پس از ابلاغ دستورالعمل جدید خرید و فروش مسکن مهر درخصوص تبدیل عرصه واحدهای مسکن مهر 99 ساله به مسکن ملکی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: تبدیل مسکن مهر 99 ساله به ملکی نیازمند مصوبه است، از سوی دیگر باید تقاضای جدی و موثر هم برای این بخش وجود داشته باشد که تا چند ماه آینده برای آن هم تصمیم جدی اتخاذ خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها