روحانی در حاشیه پانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان:

مردم نگران نباشند، حقوق هسته ای ما محفوظ خواهد ماند

روحانی: بر سر ارزش‌ها و منافع ملی معامله نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور با اشاره به این ‌که «سیاست خارجی کشور ما بر مبنای تنش‌زدایی و اعتمادسازی با دنیاست»، اظهار کرد: ما حاضر به دوستی با دنیا هستیم؛ ولی خطوط قرمز خود را رد نمی‌کنیم.
کد خبر: ۶۵۱۲۰۲

به گزارش ایسنا، حسن روحانی دیروز در جمع مدیران ارشد وزارت دفاع تاکید کرد: ما به دنبال روابط دوستانه بویژه با همسایگان هستیم؛ البته به شرطی که دنیا بداند استقلال،‌ عزت، منابع ملی و ارزش‌های ما برای ما خط قرمز است و ما بر سر آنها معامله نمی‌کنیم.

روحانی با بیان این ‌که در نیروهای مسلح کشور ما چند خط قرمز وجود دارد، اظهار کرد: اولین خط قرمز ما این است که به دنبال تهاجم به هیچ کشوری نیستیم.

در طول 35 سال گذشته همسایگان ما در شرایط سختی بودند و ما می‌توانستیم به آنها تهاجم داشته باشیم، ولی این کار را نکردیم. ما چشم طمع به ثروت و سرزمین دیگران نداریم، ولی اجازه تهاجم هم به کسی نمی‌دهیم. ما یک ملت بزرگ هستیم و زیر بار تحمیل و تجاوز نمی‌رویم.

وی ادامه داد: دومین خط قرمز ما این است که ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم. البته این سیاست ما به دلیل وجود انواع کنوانسیون‌ها نیست، زیرا اعتقاد،‌ ایمان،‌ اصول و فقه ما می‌گوید ما نباید دنبال سلاح کشتار جمعی باشیم. ما اگر دنبال سلاح کشتار جمعی بودیم، سلاح‌های شیمیایی و میکروبی می‌ساختیم. ما در جنگ تحمیلی حتی جواب بمباران شیمیایی را ندادیم.

روحانی، رعایت اصول اخلاقی را سومین خط قرمز نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: ما در جنگ اصول اخلاقی را زیرپا نمی‌گذاریم و در جنگ تحمیلی هم ثابت کردیم که با اسیران با احترام برخورد می‌کنیم. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: ما با اقدامات بازدارنده به کسانی که چشم طمع و خیانت به کشور ما دارند می‌گوییم که آنها باید فکر و رفتار خود را تغییر دهند.

وی با بیان این ‌که نباید به‌گونه‌ای صحبت کرد که دیگران احساس خطر کنند، اظهار کرد: گاهی ما به دنبال تهدید دیگران نیستیم، اما به گونه‌ای صحبت می‌کنیم که دیگران از مواضع ما احساس تهدید می‌کنند. در این بین شلیک یک گلوله می‌تواند همه‌چیز را به‌هم بریزد؛ پس نوع موضعگیری ما بسیار مهم است. وی گفت: ما با همسایگان به دنبال منافع مشترک هستیم. منافع مشترک ما زیاد و مشکلات ما هم با برادری قابل حل است. در واقع دیگران باید احساس کنند که ما به دنبال همزیستی مسالمت‌آمیز هستیم.

دولت به‌تنهایی قادر به حل مشکلات نیست

رئیس‌جمهور همچنین با بیان این‌ که نیروهای مسلح باید از تمام توان خود استفاده کنند، خاطرنشان کرد: در این شش ماه برای من ملموس شد که شرایط کشور چگونه است؛ البته ما کاملا به آینده امیدواریم و از همه مشکلات عبور می‌کنیم. در این راستا باید همه در کنار هم باشیم، زیرا دولت به‌تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: یک فرمانده معنوی و عادل که مورد اعتماد جامعه باشد، بسیار مهم است. در زمان دفاع مقدس آنچه همه را دلگرم می‌کرد، فرمان امام خمینی(ره) بود و امروز هم خلف صالحی جای امام را گرفته است که مردم و نیروهای مسلح، همان اعتماد را به رهبری دارند. وقتی که یک رهبر فقیه باشد، انسان برای اقدامات خود حجت کافی دارد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که به دلیل تحریم‌ها، اکنون توانسته‌ایم تجهیزات 60 سال قبل را به‌روز کنیم، اظهار کرد: این اقدامات باید ادامه پیدا کند و ما تجهیزات را بازسازی و به‌‌روز کنیم.

وی به نوآوری‌های بخش‌های دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و افزود: در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده و وضع ما از اول انقلاب از زمین تا آسمان تغییر کرده است. ما در زمینه تحقیقات باید اولویت‌های خود را مشخص کنیم، زیرا منابع ما محدود است. رئیس‌جمهور اظهار کرد: قوانین مصوب کرده است که نیروهای مسلح از شهرها خارج شوند. اگر نیروهای مسلح این اقدام را انجام دهند، به شهرها و مردم کمک خوبی می‌کنند.

وزارت دفاع به فکر صادرات محصولات خود باشد

روحانی در ادامه افزود: وزارت دفاع به فکر صادرات محصولات خود باشد، زیرا این امر موجب افزایش ارتباطات می‌شود. در این زمینه دانشگا‌ه‌ها و صنعت نیز باید با وزارت دفاع همکاری کند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که وزارت دفاع باید برای دفع آلودگی هوای تهران به کمک بیاید، خاطرنشان کرد: دیپلماسی دفاعی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا نوع گفتمان نیروهای مسلح با دنیا برای حراست از کشور و بازدارندگی بسیار موثر است. روحانی در پایان گفت: اگر روند فعلی ادامه یابد و اصلاح نشود، در مقطع چشم‌انداز بیست ساله، به نقطه‌ای می‌رسیم که درآمدها صرف حقوق بازنشسته‌ها می‌شود و این روند باید اصلاح شود.

وزیردفاع: قادریم انواع موشک‌ها را تولید کنیم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در این مراسم گفت: امروز قادریم انواع موشک‌ها از جمله زمین به زمین، زمین به هوا، هوا به زمین و تمام خانواده‌های مختلف موشکی را در صنایع دفاع تولید کنیم.

به گزارش ایرنا، سردار حسین دهقان افزود: برای ما برد، دقت و تاکتیکی بودن این موشک‌ها و همچنین قابلیت آنها بسیار مهم است و اخیرا هم تلاش کردیم موشک‌ها را رادارگریز کنیم که این امر محقق شده است.

وی تاکید کرد صنایع دفاعی ما با برخورداری از زیرساخت‌ها، نیروی انسانی دانشمند و فناوری‌های پیشرفته قادر است تمامی نیازمندی‌های نیروهای مسلح در مواجهه با تهدید ناهمتراز را پاسخ دهد.

دهقان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بعد هوایی، تغییرات اساسی تقریبا در همه پرنده‌ها، چه شرقی و چه غربی انجام می‌دهیم و قادریم هواپیماهای غیرنظامی را تا سطح اورهال تعمیر کنیم.

وی افزود: هم‌اکنون در آستانه تحولی اساسی در مجموعه صنایع دفاعی هستیم؛ در قالب برنامه چهار ساله و در چارچوب راهبردهای رهبر معظم انقلاب این حرکت را آغاز کرده‌ایم و طرح تحول وزارت دفاع نیز آماده و تقدیم محضر رهبر معظم انقلاب شده است.

وزیر دفاع اظهار کرد: در بخش صادرات نیز گام‌های خوبی برداشته شده است و در این راستا هم کشورهای هدف و هم اقلام صادراتی را بیشتر خواهیم کرد که این امر به نوعی ضریب امنیتی را افزایش داده و به ارتقای حوزه دفاعی منجر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها