اما مشکلات این شغل هم یکی دو تا نیست. در خیابانهایی که هر لحظه باید منتظر چالهای کنده شده باشید و تعداد متخلفان قوانین راهنمایی و رانندگی هم کم نیست، پیکموتوری بودن در زمره مشاغل سختی به حساب میآید که هر کسی مشقات این شغل سخت را قبول نمیکند.
فرق عمدهای که پیکموتوریها با دیگر موتورسوارها دارند، این است که موتور برای یک پیکموتوری، وسیله نان خوردن است و برای امرار معاش مجبور است که در سرما و گرما، خیابانهای شلوغ را دور بزند.
آمار دقیقی هم از تعداد پیکموتوریهای شاغل در کشور وجود ندارد، ولی امر مسلم این است که بسیاری از این پیکموتوریها از خدمات بیمه استفاده نمیکنند و در صورت بروز حادثهای در حین کار- که احتمال وقوعش در این شغل بسیار زیاد است- سازمانی نیست که خسارت مالی و جانی این گروه از شاغلان را جبران کند.
اما بتازگی رئیس اتحادیه کشوری وانتبار و پیکهای موتوری خبر داده است که راکبان پیکموتوری، بیمه میشوند و میتوانند از مزایای آن استفاده کنند.
علیرضا شاه سیاه توضیح داده است که هزینه بیمه راکبان پیکموتوری مانند بیمه رانندگان وانتبارها 67 هزار تومان خواهد بود.
البته نکته اینجاست که به گفته این مقام مسئول، نیمی از پیکموتوریها اصلا گواهینامه ندارند و در نتیجه تا زمان گرفتن گواهینامه، خدمات این بیمه شامل آنها نخواهد شد.
با وجود اینکه این طرح میتواند ریسک این شغل را بکاهد و آیندهای مطمئنتر را برای این افراد رقم بزند، اما امیدواریم که داستان بیمه کارگران ساختمان دوباره تکرار نشود و هر کسی برای پرداخت حق بیمه کمتر، خود را به عنوان پیکموتوری معرفی نکند.
امین جلالوند - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد