تنها دوربین ماموریت ‌آپولو در زمین

گاهی اوقات تاریخ به صورت تصادفی و نه با طرحی قبلی حفظ می‌شود. به لطف وقوع نقصی فنی طی ماموریت آپولو 15 در سال 1971 - که مانع رها شدن دوربین در سطح ماه شد - تنها دوربینی که در سطح ماه وقایع را ثبت می‌کرد، به کره زمین بازگشت تا در یک حراجی در وین عرضه شود. این دوربین به‌طور خاصی برای استفاده در ماموریت‌های سرنشین‌دار به مقصد ماه طراحی شده بود.
کد خبر: ۶۴۹۰۹۴

این دوربین در دست یک مجموعه‌دار خصوصی است که قصد دارد تا یک ماه دیگر آن را به فروش بگذارد. اغلب‌ تصور می‌شود که ابزارهای فضایی بسیار پیچیده‌تر از نمونه‌های مشابه زمینی هستند، اما همیشه این‌طور نیست. نسبت به دوربین‌های تجاری تغییرات بسیاری به منظور ساده کردن روی دوربین آپولو 15 اعمال شده بود و به همین دلیل فضانوردان با لباس کامل فضانوردی- که شامل کلاه و دستکش ضخیم تحت فشار بود- هم می‌توانستند از آن استفاده کنند.

کنترل‌های دوربین به شکلی طراحی شده‌اند که برای استفاده با دستکش‌های ضخیم نیز مناسب باشند. هنگام کار کردن با این دوربین، تصویربرداری تا حد زیادی به حدس و گمان بستگی دارد و نشانه‌گیری تصویر از اهمیت بسیاری برخوردار است. این دوربین با شماره رسمی 1038 در طول پرواز سفینه ماه‌نشین از بیست و ششم جولای تا هفتم آگوست در اختیار جیمز. بی. اروین، فضانورد این ماموریت بوده است. این دوربین سه روز روی ماه بوده و تعداد 229 عکس را ثبت کرده است. این ماموریت به‌خاطر تاکیدش بر علم، معرفی ماه‌نورد به‌عنوان اولین ماموریت فرود به دور از دشت‌های وسیع قمری و همچنین به دلیل دوربین 1038 حائزاهمیت بود. 13 دوربین مشابه روی ماه فرود آمدند، اما تنها دوربین 1038 به زمین بازگشت. روال کار این‌گونه بود که دوربین‌ها با تجهیزات رها می‌شدند تا با صرفه جویی در وزن پرتاب نمونه سنگ‌های بیشتری به زمین آورده شود. در این میان دوربین اروین استثنا بود، زیرا محفظه فیلم مسدود شد و فضانوردان که اصلا نمی‌خواستند خاطرات خود را در ماه جای بگذارند، دوربین را با خود به زمین بازگرداندند. عکس‌های تهیه شده در ماموریت‌های آپولو ارزش علمی و تحقیقاتی فراوانی دارد. قیمت پایه پیشنهادی این دوربین حدود 320 میلیون تومان خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها