مسابقه‌های تلویزیونی از دوران قدیم تا به حال، مجری‌های خاص خود را داشته‌اند که از آنها به عنوان HOST اسم می‌برند. برخی از این مجری‌ها برای خود شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دارند که اهل فن آن را به عنوان شهرتی همپای ستارگان مطرح و مشهور سینما می‌دانند.
کد خبر: ۶۴۹۰۷۹

به دلیل مطرح و محبوب بودن مسابقه‌های تلویزیونی در بین عموم تماشاگران است که تهیه‌کنندگان و خالقان آنها، معمولا علاقه‌ای به انتخاب یک بازیگر سرشناس برای اجرای این برنامه‌های نمایشی ندارند. همین نکته باعث شده مجریگری برای برنامه‌های مسابقه‌ای تلویزیونی، آدم‌ها و هنرمندان خاص خود را داشته باشد. با این حال، برخی اوقات این سنت از سوی برنامه‌سازان تلویزیونی شکسته شده و کار اجرای مسابقات تلویزیونی به یک بازیگر سرشناس سپرده شده است.

مهم‌ترین نامی که در این رابطه در رسانه تلویزیون آمریکا به چشم می‌خورد، بیل کازبی است. این کمدین و بازیگر سیاهپوست سینما در سال 1992 به عنوان تهیه‌کننده و مجری با مسابقه تلویزیونی «سر زندگی‌ات شرط ببند» همکاری کرد. این مسابقه زنده تلویزیونی، نسخه دوباره‌سازی شده یک کار موفق و پربیننده کلاسیک بود که در فاصله سال‌های 1950 تا 1961 پخش شد، اما برعکس نسخه اصلی که میلیون‌ها بیننده را در دهه 50 میلادی پای صفحه کوچک تلویزیون کشاند، نسخه جدید آن موفقیتی در بین تماشاگران کسب نکرد. فقط دو فصل نسخه جدید این مسابقه تلویزیونی تولید شد و به دلیل عدم استقبال عمومی از آن، پخش آن هم در سال 1992 متوقف شد. اتفاقا یکی از دلایلی که منتقدان هنری در رابطه با عدم موفقیت این برنامه ارائه می‌کنند، این است که مجری آن یک بازیگر بوده که تلاش داشته نقش یک مجری را بازی کند. از سوی دیگر، برخی منتقدان هم می‌گویند بالا بودن سن بیل کازبی ـ که در زمان پخش مسابقه شهرت قدیمی خود را نداشته ـ از عوامل عدم موفقیت او و برنامه‌اش بوده است. این در حالی است که بیل کازبی به عنوان بازیگر با تعدادی مجموعه و فیلم تلویزیونی همکاری داشته است.

برعکس این کمدین سیاهپوست، استفن فرای، بازیگر و فعال اجتماعی سرشناس انگلیسی در نقش یک مجری تلویزیونی با موفقیت بسیار زیادی روبه‌رو شد. وی در سال 2003 با مسابقه تلویزیونی «کیوآی» (مخفف کلمه سرگرم‌کننده) به عنوان مجری همکاری کرد. شبکه بی‌بی‌سی تهیه‌کننده این مسابقه بود. این مسابقه حضور ذهن تلویزیونی، برخلاف بسیاری از مسابقات تلویزیونی حال و هوایی کمدی داشت. انتخاب بازیگری جدی مثل فرای برای اجرای این مسابقه کمدی هم، بر جذابیت و پربیننده‌تر شدن آن افزود.

مسئولان شبکه چهار تلویزیون بی.‌بی.‌سی می‌گویند کیوآی پربیننده‌ترین مسابقه تلویزیونی آنها، در تاریخ فعالیت این شبکه بوده است. فرای در سال 2006 جایزه مهم هنری تلویزیونی به نام رز آدور را به عنوان بهترین مجری مسابقات تلویزیونی گرفت.

دنیس میلر، دیگر بازیگر سینماست که به عنوان مجری مسابقات حضور ذهن با رسانه تلویزیون همکاری کرد. او در تعدادی فیلم مطرح سینمایی در نقش مکمل بازی کرده و در سال‌های 2007 و 2008 مجری دو مسابقه مختلف شد، اما این مسابقات بینندگان زیادی نداشتند. مارک ای‌والبرگ (که او را با مارک والبرگ بازیگر مشهور سینما نباید اشتباه گرفت)‌ هم یکی دیگر از بازیگران درجه 2 سینماست که در قالب یک مجری تلویزیونی هم ظاهر شده است. پیتر سگان نمایشنامه‌نویس و نویسنده فیلمنامه چند فیلم مطرح هم از دیگر بازیگرانی است که به عنوان مجری با تلویزیون همکاری داشته است.

کمی دورتر از آمریکا و اروپا، در هند هم حضور یک بازیگر مشهور در یک مسابقه تلویزیونی، سر و صدای زیادی به پا کرد. آ‌میتاب باچان اوایل سده جدید و در دورانی که هنوز بازیگر پولساز صنعت سینمای کشورش بود، به عنوان مجری به همکاری با رسانه تلویزیون کشور خود پرداخت. او در حالی مجری مسابقه تلویزیونی «کی می‌خواد پولدار بشه؟» شد که در دنیای سینمای هند مرسوم نبود یک ستاره مجری یک کار تلویزیونی یا بازیگر مجموعه‌های آن شود. تا آن زمان، فقط بازیگران بازنشسته یا درجه 2 سینمای هند، جلوی دوربین برنامه‌ها و مسابقات تلویزیونی ظاهر می‌شدند. حضور باچان به عنوان مجری در یک کار تلویزیونی، اعتراض بیشتر دست‌اندرکاران سینمای هند را به همراه داشت. زمانی هم که این مسابقه تلویزیونی به یک پدیده در دنیای هنر و سرگرمی هند تبدیل شد، دامنه این اعتراضات بالا گرفت. مسابقه تلویزیونی باچان میلیون‌ها بیننده را پای صفحه کوچک تلویزیون کشاند و باعث کسادی نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینماها شد. اگر موفقیت این برنامه به ضرر صنعت سینمای هند شد، اما باچان استفاده زیادی از آن برد. پخش این برنامه نمایشی تا چند سال ادامه داشت و دنیای تلویزیون هند را وارد مسیر تازه‌ای کرد. تا آن زمان، مسابقات تلویزیونی بیننده و طرفداران زیادی نداشت و مردم بیشتر تماشاچی مجموعه‌های درام و خانوادگی بودند، اما موفقیت برنامه آمیتاب باچان، باعث رونق تولید برنامه‌ها و نمایش‌های مسابقات تلویزیونی شد.

در عین حال، موفقیت کلان کی می‌خواد پولدار بشه؟ ترس بازیگران مطرح از حضور در برنامه‌های مسابقه‌ای تلویزیونی را هم ریخت و باعث شد آنها راحت‌تر به‌عنوان مجری با رسانه تلویزیون همکاری کنند. سلمان خان و شاهرخ خان دو بازیگر معروف و درجه یک بالیوود هستند که نه به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده، که به‌عنوان مجری با دو مسابقه تلویزیونی موفق و پربیننده رسانه کوچک همکاری داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها