یواشکی روزنامه ها

حقه‌های کثیف جنسی جاسوس‌های انگلیسی

شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۴۴۴۰۵
حقه‌های کثیف جنسی جاسوس‌های انگلیسی

دستور ویژه یک مسئول برای واردات لوازم اسکی!

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس بررسی های کارشناسان یک نهاد نظارتی، در حالی که همچنان سختی ها و حساسیت های مربوط به تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا به کشور وجود دارد، بر اساس دستور روزهای اخیر یک مقام مسئول به دستگاههای ذی ربط، مقرر شده شرایط لازم برای واردات 7 قلم لوازم اسکی به داخل کشور با تغییر گروه کالایی این اقلام از عدد 10 به سایر گروه ها، فراهم شود.

دردسرهای لغو بخشنامه 600 میلیارد ریالی مسکن مهر

خراسان آورده:بر اساس بررسی های یک دستگاه مسئول، پس از آنکه نمایندگان ویژه رییس جمهور سابق، با ابلاغ بخشنامه ای در خردادماه سال91 ، مصوب کردند که یک زمین بزرگ در تهران در قبال دریافت 600 میلیارد ریال وجه نقد به یک بانک دولتی واگذار و مبلغ دریافتی خرج خدمات زیربنایی مسکن مهر شود، این مصوبه چند وقتی است به علت مغایرت های قانونی، توسط نهادهای قانونی لغو شده است و با توجه به عدم تامین مبلغ مذکور از محل های دیگر، هم اکنون کسری قابل توجهی در تامین نقدینگی این بخش به وجود آمده است.

تقدیر کلیمیان از یونسی

روزنامه ایران درخبر اول نوشت:تصمیم دولت برای تعطیل کردن روز شنبه مدارس کلیمیان با استقبال و قدردانی آن‌ها مواجه شد. کلیمیان تهران روز چهارشنبه با دعوت از علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقلیت‌های مذهبی، از اقدامات دولت درخصوص این اقلیت مذهبی تقدیر کرده و لوح تقدیری را به یونسی اهدا کردند.

تلاش‌های مخرب غرب

ایران درخبر دیگری نوشت:رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با پرس تی وی هشدار داد که تلاش‌های غرب برای تضعیف توافق هسته‌ای که در ماه نوامبر سال گذشته در ژنو به دست آمد برای غرب مخرب خواهد بود.صالحی از اظهارات اخیر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه امریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد و گفت که چنین اظهاراتی خلاف قول‌هایی است که در توافق ژنو داده شد. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که نتایج ماجراجویی در قبال ایران تنها به خود غرب برمی‌گردد و ایران در این راستا چیزی را از دست نخواهد داد.

بیانیهای که اصلاح شد

ایران آورده:با خبر شدیم که روز گذشته برگه‌ای در مجلس میان نمایندگان دست به دست می‌شد که پیش‌نویس بیانیه‌ای برای حمایت از مواضع ضد صهیونیستی رئیس مجلس در تونس بود. امضاهای این متن به 220 عدد رسید اما برخی امضا کنندگان متوجه شدند که متولیان این بیانیه بندی را برای زیر سؤال بردن دیپلماسی دولت و سازشکارانه خواندن آن افزوده‌اند. تعدادی از نمایندگان هم که متن را کامل نخوانده و امضا کرده بودند، به این موضوع اعتراض کردند که سبب شد متن مورد اشاره اصلاح شود.

باج خواهی خارجی ها از وضعیت بابک زنجانی

ایران دست آخر خبر داده:عزت‌الله یوسفیان‌ملا ، عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گو با سایت تدبیر با بیان اینکه برای اموال بابک زنجانی در خارج از کشور مشکلاتی به وجود آمده است گفته: «متأسفانه برخی کشورهای آسیای میانه با این ادعا که زنجانی به آنها بدهکار بوده اموالش را دارند از بین می‌برند و به نفع خودشان می‌گیرند. برخی کشورها هم برای بازگرداندن اموال او باج می خواهند.»

آغاز فعالیت مجدد حزب اعتماد ملی

روزنامه تهران امروز از قول سایت پیام نو آورده: در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، حزب اعتماد ملی که از پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده بود، مجددا فعالیتش را از آغاز کرد. این خبر را حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی طی سخنانی در موسسه الهادی اعلام کرد. حزب اعتماد ملی که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ توسط مهدی کروبی تاسیس شد، پس از انتخابات سال ۸۸ فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورد. این حزب از جمله احزاب اصلاح‌طلبی است که در انتخابات پس از سال ۸۴ حضور فعالی در عرصه سیاسی داشت اما پس از وقوع حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ فعالیتش را متوقف کرد.

استیضاح وزیر صنعت رای نمی‌آورد

تهران امروز در انعکاس خبری از سایت تابناک نوشت: محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس، با بیان اینکه برخی گلایه می‌کنند که پاسخ دادن به پرسش‌های نمایندگان وقت وزرا را می‌گیرد، ولی باید گفت که پاسخ دادن به سوال از وظایف وزراست، گفت: در نظام مردمسالاری دینی پاسخگویی جزو لاینفک وظایف مسئولان است. بحث این است که افراط و تفریط نباشد. حال شاید وزیری به ‌نمایندگان پاسخ دهد، ولی نمایندگان به وی کارت زرد بدهند. وزیر هم نباید اینقدر دل نازک باشد و‌ احساس کند که عالم و آدم باید در برابر خدمات وی، خادم و خاضع باشند. وی گفت: ممکن است هر روز در رسانه‌ها گفته شود که می‌خواهند فلان وزیر را استیضاح کنند. اگر از من بپرسید که آیا سوال از وزیر صنعت منتفی است، می‌گویم اینگونه نیست و اگر نمایندگان اصرار به استیضاح داشته باشند، انجام خواهد شد؛ اما اگر بپرسید آیا استیضاح وزیر صنعت رای می‌آورد، می‌گویم رای نمی‌آورد.

اعتراف به اشتباه

روزنامه تهران امروز از قول سایت مشرق نوشت: در روزهای اخیر بحث‌های گسترده‌ای میان اعضای مجمع روحانیون درباره بازخوانی مواضع مجمع پس از انتخابات 88 مطرح شده است. برخی اعضا با اشاره به بیانیه‌های ساختارشکن آنان پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری معتقدند ما باید شجاعت اعتراف به اشتباه را داشته باشیم. همچنین سکوت ما دربرابر وقایعی چون پاره کردن تصاویر امام خمینی(ره) باعث شده تا این رفتارها به نام ما ثبت شود.اما برخی دیگر از اعضا ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفته‌اند اگر به اشتباهات خود اعتراف کنیم باعث می‌شود سختگیری‌های نظام بر ما بیشتر شود. ما باید از طریق ملاقات با برخی مراجع و علما، آنها را واسطه قرار داده وبا پادرمیانی آنان به نظام برگردیم.

حقه‌های کثیف جنسی جاسوس‌های انگلیسی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: جاسوس‌های انگلیسی برای به دام انداختن افراد مورد نظر خود، از حقه‌های کثیف جنسی استفاده می‌کنند. براساس گزارش شبکه خبری ان.بی.سی نیوز که با استناد به مدارک جدیدی از افشاگری‌های ادوارد اسنودن تهیه شده است گروه "بررسی مشترک تهدید و اطلاعات" که از واحدهای جاسوسی و محرمانه انگلیسی است، بین سال‌های 1389 و 1391 ماموریت‌های خود علیه جاسوس‌های رقیب، هکر‌ها، مظنونین به اقدامات تروریستی، قاچاقچیان اسلحه و دیگر تبهکاران را با استفاده از حقه‌های جنسی به دام انداخته‌اند. این جاسوسان، برای گرفتار کردن افراد مورد نظر خود در تله‌های جنسی، از شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر، فلیکر، فیس بوک و یوتیوب استفاده کرده‌اند. اریک کینگ، حقوقدان و استاد دانشکده حقوق فناوری اطلاعات در کالج اقتصاد لندن به ان.بی.سی گفته است جاسوس‌های انگلیسی در حالی دست به این حربه‌های غیرقانونی زده‌اند که دولت انگلیس، خود از استراتژی‌های مشابه در دیگر دولت‌ها به شدت انتقاد می‌کند.

پول جدید گروه داعش با تصویر بن لادن

جمهوری اسلامی آورده: رئیس کنگره بیداری و یکی از شیوخ عشایر عراق تصویری از پول جدید داعش را از طریق تلفن همراه خود نشان داد که در سمت راست این پول که دینار داعش خوانده می‌شود، تصویر "اسامه بن لادن" سرکرده سابق القاعده با آرم داعش و امضای وزیر دارایی این گروه تروریستی قرار دارد. به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ "شیخ احمد ابوریشه" رئیس کنگره بیداری عراق در جریان بحث و بررسی مفاد طرح ارایه شده برای پایان دادن به بحران کنونی الانبار، این تصویر را نشان داد که گروه تروریستی "دولت اسلامی در عراق و شام" (داعش) در این استان منتشر کرده است. ابوریشه این اقدام گروه تروریستی را مدرک و دلیل روشنی درباره حضور این گروه تروریستی در الانبار دانست که گروه‌های وابسته به اقلیت همچون متحدون به ریاست اسامه النجیفی رئیس مجلس عراق همچنان وجود چنین تروریست‌های خطرناکی را در الانبار انکار کرده و به محکومیت عملیات ارتش و عشایر برای سرکوب آنها می‌پردازند. ابوریشه با نشان دادن "دینار داعش" در خلال بررسی بندهای ابتکاری که برای پایان دادن به بحران الانبار ارائه کرد، اظهار داشت جنگ علیه گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام(داعش) از طریق ارتش و پلیس با حمایت تمام عشایر ادامه دارد و عشایر الانبار از حاکمیت امنیت و قانون و اقتدار دولت حمایت می‌کنند.

آیات قرآن بر سر در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئولان دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد آمریکا به تازگی آیه‌ای از قرآن کریم را بر سردر ورودی این دانشکده قرار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روسیا الیوم، مسئولان دانشکده هاروارد آمریکا این آیه را بر سردر ورودی اصلی دانشکده حقوق این دانشگاه قرار داده‌اند. این آیه از قرآن کریم که آیه 135 سوره نساء است در روی دیواری که مختص به درج مهمترین عبارات و نوشته‌ها درباره عدالت است، قرار داده شده است. متن این آیه به رعایت عدالت در همه احوالات و نظارت الهی بر اعمال انسانها اشاره دارد: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّـهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالْأَقْرَبِینَ إِن یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیرًا فَاللَّـهُ أَوْلَی بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ‌الله کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا " که البته ترجمه انگلیسی آن بر سردر ورودی اصلی دانشکده حقوق هاروارد نقش بسته است.

درخواست دفتر روحانی را رد کردم

روزنامه قدس از قول سایت جهان نوشت: ندا سپانلو مجری پیشین گفت‌وگوی زنده رئیس‌جمهور با مردم، گفت: سه‌شنبه شب (15 بهمن‌ماه) ساعت 8 شب از طرف دفتر اطلاع‌رسانی نهاد ریاست جمهوری با من تماس گرفته شد و از من برای حضور در گفت‌وگو با آقای روحانی دعوت شد و من به دلایل مختلف که مفصلاً توضیح داده‌ام، به خاطر عدم حضورم عذرخواهی کردم و گفتم که امکان حضورم نیست و نمی‌آیم و به آقایان توضیح دادم و گفتم که من حدود یک ماه مسافرت بودم و اصلاً در جریان حال و هوا و اوضاع نبودم.

راه اندازی یک سایت هسته‌ای

قدس در خبری از سایت عصر خبر نوشت: خبرها حاکی است که تیم جدید مستقر در تشکیلات هسته‌ای کشورمان با جمع کردن یک تیم رسانه‌ای به‌زودی یک سایت اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث هسته‌ای و مذاکرات با 1+5 را رونمایی خواهد کرد. اطلاعات دریافتی حاکی است که این سایت اطلاع‌رسانی، «امید هسته‌ای ایران» نام دارد.

شکار طلایی حزب ا... کیست؟

قدس از قول ندای انقلاب آورده: رزمندگان حزب ا... در یک سلسله عملیات پیچیده و دشوار اطلاعاتی موفق به شکار و بازداشت یکی از وابستگان مهره اصلی ناامنی های اخیر منطقه شده اند. براساس اقرار این فرد بازداشتی، سرنخهای خوبی از عوامل و طراحان بمب گذاری مقابل سفارت ایران در بیروت به دست آمده است.

پزشکان ایرانی، پردرآمدترین‌های جهان

قدس به نقل از سایت جهان خبر داده: بنابر بررسی تطبیقی در بحث درآمد متخصصان پزشکی در 10 کشور جهان از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصصان پزشک ایرانی با کسب درآمد سالیانه بیش از 418 هزار دلار بالاتر از درآمد پزشکان کشورهای آمریکا، استرالیا، هلند، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، دانمارک، اسپانیا و آلمان در مقام نخست کسب درآمد در رشته تخصصی پزشکی در جهان قرار دارند.

روحانی هرگز حمایت نظام را با موسوی و سبزها عوض نمی‌کند

روزنامه کیهان نوشت:ارگان گروهک ملی- مذهبی تصریح کرد، روحانی و مشاوران وی، موسوی و کروبی را افراطیون فرصت‌سوز می‌دانند و روحانی هرگز حمایت نظام را با اصلاح‌طلبان و سبزها عوض نمی‌کند.وبسایت ملی- مذهبی که در خارج کشور مدیریت می‌شود، در تحلیلی به قلم علی کشتگر (از چپ‌های آمریکایی) نوشت: روحانی حمایت نظام را با اصلاح‌طلبان عوض نمی‌کند. البته او این قدر هوشیاری دارد که سبزها را در توهم نگه دارد. اعتدال از نظر روحانی، هم دوری از موسوی و کروبی است و هم فاصله گرفتن از جبهه پایداری. اخیرا یکی از نزدیکان روحانی در گفت‌وگو با هفته‌نامه [اصلاح‌طلب] آسمان این نگرش را به شرح زیر بیان کرده است؛ «افراطی‌گری و تفکری که سال‌های اخیر محملی برای رشد و نمو پیدا کرده آرام آرام خشک می‌شود. آنها دیگر نه پایگاهی در جامعه و نه جایگاهی در نظام دارند. تقریبا همه متفق‌القول هستند که نظام ضربات جبران‌ناپذیری خورده است. افراطی‌گری چه در چپ و چه در راست دیگر مجال بروز پیدا نمی‌کند. آقای موسوی می‌توانست در سال 88 از پتانسیل رأی 13 میلیونی خود استفاده کند، حزب تشکیل دهد، روزنامه تاسیس کند و نیروهای خود را سامان‌دهی کند. اما چنین نکرد. همراه او نیز کارت عده‌ای از افراد که می‌توانستند مدیران آتی باشند، سوخت. (هفته‌نامه آسمان) «نظام تصمیم به بستن پرونده هسته‌ای را گرفته است.»

کشتگر اضافه کرد: این ادعا که موسوی افراطی است از خرداد 88 به بعد موضع نظام و رسانه‌های وابسته به رهبری مثل کیهان بوده است. کسانی که از روحانی درخواست آزادی موسوی را دارند بهتر است بالاخره هرچه زودتر باور کنند که روحانی مرد چنین راهی نیست و اگر هم می‌خواست نمی‌توانست در این زمینه کاری بکند. جریان مخالف اصلاح‌طلبان امروز قدرتمندتر و مجرب‌تر از گذشته است.سایت ملی- مذهبی در پایان نوشت: می‌شود و باید از تلاش‌های دولت روحانی برای حل منازعه هسته‌ای و بهبود مناسبات ایران و غرب استقبال کرد، اما نمی‌شود و نباید در عرصه مبارزه و تلاش برای توسعه جامعه مدنی و جنبش دموکراسی‌خواهی که وظیفه اپوزیسیون استبداد دینی[!] است به او دخیل بست.

روایت اشپیگل از قراردادهای احمقانه آل‌‌ سعود

کیهان آورده: یک مجله آلمانی قراردادهای تسلیحاتی هنگفت رژیم سعودی را احمقانه خواند.به نوشته اشپیگل، کارشناسان سلاح‌های نظامی، در قاموس خود، اصطلاحی تحت عنوان «قراردادهای احمقانه تسلیحاتی» دارند و آن را به قراردادهایی اطلاق می‌کنند که براساس آن، برخی از کشورها سلاح‌هایی نامناسب با چالش‌های نظامی خود می‌خرند. بر این اساس، قراردادهای تسلیحاتی عربستان سعودی، از «احمقانه‌ترین» قراردادهای تاریخ معاصر به شمار می‌روند، زیرا این کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آغاز جنگ ایران و عراق تاکنون هزینه‌ای افسانه‌ای بالغ بر 150 میلیارد دلار برای خرید سلاح اختصاص داده است، اما با این حال نتوانسته است بر برتری تسلیحاتی ایران فائق آید و این در حالی است که سلاح‌های ایران، بر پایه تاکتیک تسلیحات ارزان‌قیمت اما کارآمد در عرصه میدانی استوار است و قایق‌های تندرو و موشک‌های بالستیک را برای حفظ برتری نظامی خود به کار می‌گیرد، به همین سبب عربستان به عقد قرارداد تسلیحاتی محرمانه با رژیم صهیونیستی علاقه‌مند شده است.

آقای عارف! فرمانده نیستی اطاعت نکنی «بازمانده»‌ای

روزنامه کیهان نوشت:یک نشریه زنجیره‌ای اصلاح‌طلب، جایگاه سیاسی محمدرضا عارف را نه «فرمانده» بلکه «بازمانده» توصیف کرد که از سوی اصلاح‌طلبان جدی گرفته نمی‌شود.عارف پیش از دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم اعلام نامزدی کرده بود اما طیفی از اصلاح‌طلبان که تحریم انتخابات را زمزمه می‌کردند یا دنبال نامزدی دیگر بودند، از عارف به عنوان «اصلاح‌طلب بدلی و قلابی» و «تحریک‌شده نهادهای امنیتی» یاد کردند.نشریه آسمان درباره بازماندگی عارف نوشت: اگر و فقط اگر محمدرضا عارف به نقش و مسئولیت تاریخی - اخلاقی خود عمل نمی‌کرد فاصله اندک حسن روحانی تا مرز 50 درصدی آرا نشان از آن دارد که اگر عارف در صحنه می‌ماند و صرفا در استان موطن خویش، یزد، در جایگاه نخست قرار می‌گرفت؛ کار روحانی در بهترین حالت به دور دوم می‌افتاد. این، تازه در حالتی بود که بدنه اجتماعی حامی اصلاحات و تغییر، از دودستگی و اختلاف‌ اصلاح‌طلبان دلسرد نمی‌شد و چون تدبیری نمی‌دید، امیدی نمی‌بست و در خانه نمی‌نشست.

آسمان می‌افزاید: نقش‌آفرینی عارف اما چنان که باید و شاید، حاصلی برای او در بر نداشت. پس از 24 خرداد، وی نه در دولت و نه در حوزه عمومی سیاست نتوانست جایگاه تثبیت‌شده‌ای پیدا کند. حضور نداشتن عارف در ترکیب دولت روحانی، نخستین نشانه‌های تردید را بروز داد. گرچه با قرار گرفتن جعفر توفیقی، رئیس ستاد انتخاباتی عارف، در جایگاه سرپرستی وزارت علوم و در ادامه حمایت‌های عارف از این وزارتخانه‌ در برابر حملات مخالفان، دولت شائبه‌ها را کمرنگ ساخت؛ اما معرفی نشدن توفیقی به مجلس بار دیگر تردیدها را بازگرداند. اخبار متناقضی که درباره صدور حکم ریاست مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به نام عارف در رسانه‌ها منتشر شد و سپس منتفی شدن موضوع، نشان داد عارف در سطحی فراتر از دولت روحانی و نزد بزرگانی چون هاشمی‌رفسنجانی نیز هنوز موقعیت تثبیت‌شده‌ای ندارد و او همچنان یاران قدیمی‌تری چون علی‌اکبر ولایتی را ترجیح می‌دهد.

در ادامه این تحلیل آمده است: حتی بحث انصراف عارف از عضویت در هیئت‌مدیره بنیاد باران که از سوی سیدمحمد خاتمی تأسیس شده و قرار گرفتن وی در رأس «بنیاد امید ایرانیان» به نوعی شائبه گلایه عارف از خاتمی را به وجود آورد و مهمتر اینکه، او می‌کوشد با نوعی هویت‌طلبی از زیر سایه رئیس‌جمهور اصلاحات درآید و در جایگاهی جز «معاون اول خاتمی» تعریف شود شائبه‌ای که در مقام تحلیل رویکردهای عارف، باید آن را به عنوان یک واقعیت سیاسی پذیرفت ارگان کارگزاران با دعوت عارف به تمکین از تصمیمات بزرگان می‌نویسد: باید گفت عارف پس از انتخابات 24 خرداد ارتباط ارگانیکی نه با بزرگان اصلاحات و اعتدال (خاتمی و هاشمی) و نه با پیروز انتخابات (حسن روحانی و دولت او) نداشته است.

او به عبارتی، علیرغم انتظار قبلی هم از دولت بازماند و هم در حوزه سیاست به جمع فرماندهان نرسید.آسمان همچنین یاد‌آور شد: عارف پس از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی و نیامدن سیدمحمد خاتمی به عرصه انتخابات و مشخص شدن نامزدهای نهایی در روزنامه «بهار» (ارگان انتخاباتی عارف) و نیز تبلیغات مبارزاتی، خود را با عنوان «تنها نامزد اصلاح‌طلب» معرفی کرد و انتظار آن را داشت تا از سوی احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب مورد حمایت قرار گیرد؛ حمایتی که در نهایت، انجام نشد. شورای مشاوران خاتمی پس از رد صلاحیت هاشمی در ابتدا، عملا خود را بدون نامزد یافت و در مرحله بعد، بدون آنکه تمایزی میان حسن روحانی ( به عنوان یک عضو جامعه روحانیت مبارز) و محمدرضا عارف (معاون و یار نزدیک سیدمحمد خاتمی) قائل شود، رأی به نظرسنجی از بدنه جامعه و سپردن تصمیم به بزرگان داد.آسمان به کنایه نوشت: عارف نماد تجربه‌اندوزی اصلاح‌طلبان است و حال نوبت تجربه‌آموزی اوست.

تهدیدهای اوباما و کری بوی آشتی با ایران نمی‌دهد

کیهان نوشت:«مواضعی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه آمریکا اتخاذ می‌کنند حاکی از آن است که آنها دنبال آشتی و توافق با ایران نیستند.»نشریه آنتی گریک ضمن انتشار این تحلیل نوشت: اظهارات اوباما و کری، خوش‌بینی درباره علاقه آنان به توافق و آشتی با ایران را دشوار می‌سازد. بهترین کار این است که دولت اوباما خاورمیانه را ترک کند و تمام کمک‌های نظامی و اقتصادی‌اش را با خود ببرد. دولت ایالات متحده نمی‌تواند در این منطقه کارها را به دقت سامان دهد به ویژه وقتی که میانجی صادق و بی‌طرفی نیست. آمریکا تمام و کمال در اردوگاه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها قرار دارد؛ فلسطینی‌هایی که نباید فراموش کنیم خانه و کاشانه آنها اشغال شده و اشغالگر نیستند.

این نشریه آلمانی زبان می‌افزاید: در شرایط آشفته خاورمیانه آدمی مایل است نشانه‌هایی از حمایت بی‌قید و شرط آمریکا از نزدیکی مجدد به ایران انتظار داشته باشد اما این نشانه‌ها را نمی‌بینیم. دولت ایالات متحده آمریکا همراه با دیگر اعضای دائم شورای امنیت و آلمان به یک قرارداد موقت با ایران دست یافت که هدفش نشان دادن ماهیت صلح‌آمیز تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی است. به طور طبیعی می‌دانستیم که نیات ایران صلح‌آمیز است. ایران عضو پیمان جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی است و به طور منظم از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی می‌شود و بازرسی‌ها نشان داده ایران بخشی از اورانیوم خود را به مصرف تولید سلاح نمی‌رساند. از این گذشته سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند ایران تصمیم نگرفته سلاح اتمی تولید کند و اینکه رهبرش آیت‌الله خامنه‌ای مدتها پیش سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است.

با قرارداد موقت که قرار است دوره انتقالی برای رسیدن به یک قرارداد دائمی باشد، ایران اقدام‌های اضافی انجام خواهد داد تا دنیا را قانع کند که از اورانیوم تنها به شکلی استفاده می‌کند که برای تولید سلاح مناسب نیست اما می‌تواند در خدمت تولید انرژی و اهداف پزشکی باشد.آنتی کریک تصریح می‌کند: در این باره باید همه انسان‌های صلح‌دوست خوشحال باشند. بنابراین چرا اوباما و کری حرف‌هایی می‌زنند که ما را در مورد صداقت‌ آنها برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک به تردید می‌اندازد؟ برای نمونه کری اخیراً گفت «گزینه نظامی که در اختیار ایالات متحده آمریکاست، آماده است آن چیزی را انجام بدهد که اگر لازم باشد انجام خواهیم داد.» با تهدید به جنگ مشکل بتوان روحیه صلح‌خواهی را نشان داد. همچنین کری مکرراً می‌گوید توافق، ایران را متعهد می‌کند تأسیسات هسته‌ای خود را «برچیند» این اظهارات مقامات ایرانی را ناراحت می‌کند و به قول حسن روحانی «ادبیات شدید و غلیظ آمریکا ممکن است موانع جدیدی در راه رسیدن به یک توافق هسته‌ای گسترده ایجاد کند.»

آنتی گریک در ادامه نوشت: آیا دولت آمریکا قاعده بازی را برهم می‌زند؟ پیمان ان.پی.تی اعضا را منع نمی‌کند که اورانیوم را برای تحصیل انرژی و استفاده در خدمت اهداف پزشکی غنی‌سازی کنند. «صحبت از برچیدن در دولت اوباما در هر صورت واقعیت جدیدی ایجاد کرده است؛ رسانه‌های خبری آمریکا این فکر را پذیرفته‌اند که ایران دست کم برخی از اجزای برنامه اتمی خود را باید برچیند تا ثابت کند دنبال سلاح اتمی نیست. به این ترتیب فریب‌کاری کری ممکن است فرصت توافق سیاسی را به خطر بیاندازد.آنتی گریک در پایان نوشت: خود اوباما به دیوید رمنیک از مجله نیویورکر گفت، امکان توافق دائمی با ایران کمتر از پنجاه درصد است که بدتر از پیش‌بینی وی در اواخر سال گذشته است. رئیس جمهور اوباما در حالی که به یاد آمریکایی‌ها آورد که این ایالات متحده بود که در سال 1953 دولت دمکراتیک ایران را سرنگون کرد از اسرائیل و عربستان سعودی خواست توجه خود را معطوف اتحاد علیه ایران کنند. این حرف کسی نیست که صلح و آشتی می‌خواهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها