شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید « کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۶۴۳۰۴۶
زنان مسلح داعش با حقوق ماهانه 200 دلار

درخواست برای تشکیل کارگروه درختان بلوط در دولت

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس درخواست رسمی یکی از مسئولان کابینه که هم اکنون در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت در حال بررسی است، پیشنهاد شده کارگروهی تخصصی در دولت برای ریشه یابی و مقابله با خشکیدگی و زوال درختان بلوط در کشور به ویژه در منطقه زاگرس و ارسباران تشکیل شود که پس از بررسی کارشناسان ریاست جمهوری، فعلا اعطای اختیارات مطابق اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی به این کارگروه رد شده است.

موافقت روحانی با کاهش 5 برابری مساحت یک منطقه ویژه اقتصادی

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه یک مقام ارشد اجرایی به تعدادی از دستگاههای دولتی، اعلام شده است که با توجه به مصوبه وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی که به تأیید رییس جمهور رسیده است، مساحت محدوده منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه از 850 هکتار به 143 هکتار کاهش خواهد یافت و سازمان مسئول آن نیز تغییر می کند.

واکنش دو وزیر به توزیع سبد کالا

روزنامه ایران در خبر اول نوشت:حسین دهقان و مصطفی‌پور محمدی وزرای دفاع و دادگستری کشور به موضوع توزیع سبد کالا واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.در حاشیه رونمایی از شبکه بی‌سیم بومی‌سازی شده «تترا» وزیر دفاع با اظهار بی‌اطلاعی از اینکه سبد کالا به او تعلق می‌گیرد یا نه در این باره گفته: «از ابتدای انقلاب تاکنون من از دولت چیزی نگرفته‌ام.» اما پورمحمدی به دفاع از این اقدام دولت پرداخته و ضمن ابراز تأسف از مشکلاتی که در جریان توزیع سبد کالا برای مردم پیش آمده، گفته: «کشور ما اکنون در شرایط سخت قرار دارد و دولت با توزیع سبد کالا تصمیم گرفته به مردم کمک کند. حال اگر در توزیع این سبد مشکلی پیش آید نباید برای آن لشکرکشی کنیم.»

یک گزینه جدید برای استانداری خراسان

ایران درخبر دیگری آورده: درحالی که از اسماعیل نجار به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی استانداری خراسان رضوی یاد می‌شد برخی شنیده‌ها گزینه جدیدی را برای این کرسی مطرح می‌کنند. عصر ایران نوشت: «تلاش چهره‌های بانفوذ خراسان رضوی سبب شده حجت‌الاسلام عسگری به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های تصدی این پست مطرح شود.»

غرامت ۶۵۷ میلیون دلاری ایران از انگلیس

روزنامه ایران نوشت:دست آخر این که ایران از یک شرکت بریتانیایی به دلیل تحویل ندادن سلاح فروخته شده به کشورمان شکایت کرده است. شرکت بریتانیایی در دوران محمد رضا شاه قرارداد یک میلیارد دلاری برای فروش اسلحه با ایران منعقد کرده بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی اجرای این توافقنامه به حالت تعلیق درآمد و ایران هم اکنون خواستار غرامت شده است.بنا به گزارش روزنامه ایندیپندنت، این شرکت تسلیحاتی متعلق به دولت بریتانیا است و دولت ایران قصد دارد تابستان سال‌جاری برای حل و فصل این اختلاف ۳۵ ساله از این شرکت به دیوان عالی بریتانیا شکایت کند. ایران درخواست ۶۵۷ میلیون دلار غرامت کرده است.

کلیمیان ایران مشکلی برای انجام فرائض دینی خود ندارند

روزنامه تهران امروز نوشت:سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات یونسی مبنی بر مشکلات کلیمیان برای انجام فرایض دینی، گفت: کلیمیان ایران هیچ مشکلی برای انجام فرائض دینی خود ندارند و با آزادی کامل این فرائض را به‌جا می‌آورند.

دنبال مسائل پشت‌پرده نباشید

تهران امروزآورده:محمدعلی نجفی روز گذشته در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: برخی افراد اعتراض‌هایی به جناب آقای روحانی داشتند که من از این جهت متاثر و شرمنده شدم که کناره‌گیری من خدای نکرده خدشه‌ای به دولتی که محل امید مردم است وارد شود. اکنون من از رسانه‌ها می‌خواهم در اعلام اخبار دقت بیشتری کنند و دنبال مسائل پشت‌پرده نگردند.

اعتدال دولت یازدهم مانند شعار بازرگان است

تهران امروزنوشت:محمد توسلی از اعضای نهضت آزادی با بیان اینکه شعار اعتدال دولت روحانی همان شعارهای بازرگان است، تصریح کرد: این مدیر است که تصمیم نهایی را می‌گیرد؛ اینکه درست است یا نه، بحث دیگری است. نفس عقلانیت در مدیریت و رعایت اصول مدیریت در اداره کشور و اینکه وقتی شما سمتی را می‌پذیرید باید شایستگی، توانایی و تخصص انجام آن وظیفه‌ای که به شما محول می‌شود را داشته باشید، بسیار حائز اهمیت است. توسلی با بیان اینکه مهندس بازرگان در نامه انتقادی معروف به «90 امضایی» که در دوران سازندگی خطاب به هاشمی‌رفسنجانی نقش اصلی داشت، گفت: این نامه به صورت جمعی به وسیله جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران تهیه شده بود. البته شخص مهندس بازرگان هم در تهیه آن نامه نقش اصلی داشت.

رفت و آمدهای دیپلماتیک به نفع مصالح کشور است

تهران امروز خبر داده:دبیر جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس با مثبت ارزیابی کردن افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک به کشور طی هفته‌های اخیر، گفت: مسئولان باید در جریان مذاکرات در این دیدارها، سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را مورد توجه قرار دهند. محسن کوهکن با بیان اینکه این رفت و آمدهای دیپلماتیک به نفع مصالح کشور است و همه از آن استقبال می‌کنند افزود: هر کشوری در این رفت و آمدها به‌دنبال منافع خودش است و ما نیز در جریان مذاکرات با کشورهای دیگر باید این موضوع را در نظر داشته باشیم و بر اساس مصالح و منافع کشورمان رفتار و تصمیم‌گیری کنیم. وی همچنین به حضور برخی هیات‌های اقتصادی کشورهای دیگر در ایران اشاره کرد و گفت: این رفت و آمدها نیز امری مثبت است و هرچه فضا بازتر شود این رفت و آمدها بیشتر خواهد شد ولی مسئولان اقتصادی در مذاکرات خود با این هیات‌های اقتصادی باید مصالح کلان کشور را در نظر بگیرند و اگر اقدامی انجام می‌شود، بر اساس توانمندی‌های داخلی و همچنین تاکید روی اقتصاد مقاومتی باشد.

پیرموذن در آستانه بازگشت به ایران

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که کمال‌الدین پیرموذن از عزیمت برادر خود از آمریکا به دوبی خبر داد و گفت: نورالدین بعد از شش سال از آمریکا عازم دوبی و در بیمارستان «هلال‌احمر ایرانیان در دوبی» مشغول شده و تصمیم دارد به ایران برگردد. نورالدین پیرموذن نماینده اصلاح‌طلب اردبیل در مجلس ششم و هفتم و سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان در این مجالس بود. وی قبل از سفر به آمریکا استاد دانشگاه و رئیس بخش جراحی بیمارستان مدرس تهران، نیز بود. او حدود هشت ماه قبل از پایان مجلس هفتم یعنی در زمستان سال 86 و در آستانه انتخابات مجلس هشتم به ناگاه ایران را ترک کرد و به آمریکا رفت. نورالدین در انتخابات مجلس هشتم ثبت‌نام کرد اما رد صلاحیت شد.

انفجار مین در قصرشیرین

آرمان خبر داده:شنیده شد که انفجار مین در شهرستان قصرشیرین قربانی گرفت و موجب قطع پای یک کودک شد. دیروز انفجارمین در استان کرمانشاه باز هم قربانی گرفت و این‌بار یک کودک در اثر اصابت با مین پای خود را از دست داد. بر اساس این گزارش فرزند کوچک یک خانواده سرپل ذهابی که برای تفرج به شهرستان قصرشیرین سفر کرده بودند قربانی قاتلین خاموشی شد که از سال‌ها پیش دشمنان ملت ایران در خاک این کشور برجای گذاشتند.

بازداشت مظنونان قتل دختر ایرانی در ایتالیا

آرمان نوشته:شنیده شد که پلیس ایتالیا دو‌همخانه دختر دانشجوی ایرانی را که جسدش در ونیز پیدا شد، به اتهام قتل بازداشت کرد و تحقیقات از آنها درحالی ادامه ‌دارد که متهمان فقط اتهام انتقال جسد را قبول کرده‌اند. شبکه خبر گزارش داد؛ جسد مهتاب، دانشجوی ایرانی که دوسال قبل عازم میلان شده بود سه‌روز پیش در آکادمی بررا در کانال آبی‌ در شهر ونیز پیدا شد. گزارش مرگ مهتاب توسط یک راننده تاکسی به پلیس ونیز داده ‌شد. در تحقیقاتی که درباره زندگی شخصی مهتاب انجام گرفت، مشخص شد این دختر 31ساله ایرانی دانشجوی هنر بود و در میلان زندگی می‌کرد.

غرضی: 20 سال است سینما نرفته‌ام

آرمان آورده:شنیده شد که محمد غرضی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از 20 سال پیش به سینما نرفته‌ام چون فیلم دیدن برایم جذابیتی ندارد. وی روز سه شنبه پس از بازدید از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر دربرج میلاد درباره برنامه‌های خود برای هنرهفتم در صورت رسیدن به پست ریاست‌جمهوری افزود: دوست داشتم که سینماگران یک منشور مشترک میان خود و مردم می‌نوشتند تا از آن حمایت کنم.

مرتضی طلایی در بیمارستان

آرمان آورده:شنیده شد که مرتضی طلایی برای خارج کردن ترکش از پایش در بیمارستان بستری شد. مرتضی طلایی از دو روز قبل در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده است. دلیل بستری شدن انجام عمل جراحی روی پا برای خارج کردن ترکشی بوده که در دوران دفاع مقدس موجب مجروحیت او شده بود. وی دیروز هم در جلسه شورای شهر غایب بود. یکی از نزدیکان وی اعلام کرد حال عمومی طلایی خوب است و بزودی مرخص می‌شود.

رایتل تصویری شد!

روزنامه آرمان نوشت:شنیده شد که معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برقراری تماس تصویری نسل سوم تلفن همراه که در یکسال گذشته قطع شده بود، خبر داد. مهر نوشت؛ علی اصغرعمیدیان در حاشیه مراسم راه‌اندازی مراکز مانیتورینگ فضای فرکانسی کشور از فعال‌سازی مجدد سرویس تماس تصویری رایتل خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های صورت گرفته از تیر ماه گذشته تاکنون و هماهنگی انجام شده با مرکز ملی فضای مجازی از دیروز بعد از ظهر با توجه به تاکید بر نظارت کامل بر این سرویس تماس تصویری سیم کارت‌های نسل سوم حل شده است.

وزارت علوم 1250 میلیارد تومان بدهی دارد

روزنامه آورده:شنیده شد که وزیر علوم در ارتباط با وضعیت مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز کشور با شرایط ویژه‌ای مواجه است و بسیاری از دستگاه‌ها با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند ما نیز بطور ویژه با این موضوع مواجه هستیم. رضا فرجی‌دانا بیان داشت: دانشگاه‌های سراسر کشور در حال حاضر در هزینه‌های جاری 600 میلیارد تومان و در ارتباط با هزینه‌های عمرانی حدود 600 میلیارد تومان کمبود اعتبار دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع را به دولت گزارش کردیم و دولت در حال بررسی آن است و امیدواریم دولت با تدابیری که دارد این مشکل حل شود.

دسته گل افتتاحیه مراسم فیلم فجر

جمهوری اسلامی نوشت:افتتاحیه مراسم فیلم فجر همراه با حضور و سخنرانی یک هنرپیشه قدیمی فیلم‌های فارسی همراه بود که با شاطری و نانوایی در غرب به سر برده و بعد از بازگشت به کشور بدون نقد جامعه و هنر غربی؛ دوباره سر از جشنواره‌ها برآورد؛ البته این بار جشنواره فجر! وی در بخشی از مراسم از بازیگران بدنام و نامحرم سینمای فارسی به نیکی یاد کرد که هیچ قرابتی با اصول حاکم بر روح جشنواره نداشت. هنوز مشخص نشده است این افراد چگونه می‌توانند در مراسم پاسداشت آرمان‌های هنر انقلاب مورد نکوداشت قرار گیرند. او نیز مانند فیلم‌ساز دیگر موجب خارج‌ساختن یکی از خوانندگان بدنام زن از کشور برای مافیای لوس‌آنجلسی شده بود.

زنان مسلح داعش با حقوق ماهانه 200 دلار

روزنامه جمهوری اسلامی آورده:دومین گروه زنان مسلح داعش با جذب دختران مجرد با حقوق ماهانه 200 دلار در سوریه اعلام موجودیت کرد. گروه "ام ریان" روز دوشنبه در مرکز استان رقه فعالیت خود را آغاز کرده است. این گروه هم مانند گروهان خَنساء مجموعه‌ای از زنان مسلح با نقاب‌های مشکی و لباس‌های بسیار بلند هستند. برخی دیگر از اعضای این گروه مسلح لباس نظامی به تن دارند که در کوچه و خیابان‌های شهر رقه دیده می‌شوند و به بازرسی از زنان و عابران مشغولند. سرکرده‌های داعش این افراد را بیشتر از کشور تونس جذب کرده‌اند که سن آنان 18 تا 25 سال است و حقوق ماهانه حدود 200 دلار دریافت می‌کنند. یکی از ماموریت‌های اساسی این زنان بازداشت هر زنی است که نقاب بر چهره نداشته باشد و به قوانین مورد نظر داعش عمل نکند. براساس این گزارش، پایگاه‌های این زنان تروریست یک هتل توریستی در شهر رقه است.

دفاع رایس

جمهوری اسلامی نوشت: مشاور امنیت ملی آمریکا که پیش از این نماینده آمریکا در سازمان ملل بود در صفحه توئیتر خود نوشت: حملات شخصی در اسرائیل به جان کری کاملا بی‌اساس و غیرقابل قبول است. روزنامه جروزالم پست نوشت مشاور امنیت ملی آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت حمایت وزیر امور خارجه آمریکا از امنیت و رفاه اسرائیل محکم و پابرجاست. به نوشته این روزنامه اسرائیلی در اینترنت، پس از آن که شماری از مقامات اسرائیلی از سخنانی که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان بیان کرده بود انتقاد کردند، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه در صفحه خود درپایگاه اینترنتی توئیتر از وی دفاع کرد.

کری روز شنبه درکنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود اگر صلحی حاصل نشود، پیامد آن برای اسرائیل تحریم اقتصادی خواهد بود. در پی اظهارات وی، "نفتالی بنت" رئیس حزب خانه یهود گفت: ما انتظار داریم دوستانمان در جهان در مقابل تلاش‌های ضد یهودی برای تحریم اسرائیل در کنار ما بایستند نه این که در شیپور آنها بدمند. رایس که پیش از این نماینده آمریکا در سازمان ملل بود در صفحه توئیتر خود نوشت: دولت آمریکا به صورت روشن و آشکار گفته است هرگونه تلاشی را برای تحریم یا سلب مشروعیت از اسرائیل رد می‌کند. وی افزود: جان کری در حمایت از امنیت و رفاه اسرائیل محکم و استوار است.

سیاه نمایی از حواشی طرح توزیع سبد کالا

روزنامه قدس نوشت: روزنامه غربی فایننشال تایمز با سیاه نمایی از اجرای طرح توزیع سبد کالا در ایران نوشته است: تشکیل صفهای طولانی در جلوی مراکز توزیع سبد کالا و ادعاهایی در مورد پایین بودن کیفیت کالاهای توزیع شده، بهانه کافی را به دست مخالفان رئیس جمهور داده است.

یک اتفاق جالب در شهرستان ازنا

قدس به نقل از سایت الف نوشت: در حالی که در ماه های اخیر شاهد اخباری از برخوردهای تأسف بار با گونه های حیات وحش بودیم، یک دامدار در شهرستان ازنا اقدام جالبی انجام داد. بهروز قلی الیگودرزی مالک این دامداری با وجود در اختیار داشتن سلاح مجاز شکاری از کشتن گرگهایی که به گله‌اش حمله کرده بودند، خودداری کرده و پس از فرار یکی از گرگها، گرگ دیگر را به دام می اندازد. این دامدار با خودداری از تیراندازی و کشتن این گرگ انسانیت و حس طبیعت دوستی خود را به نمایش می گذارد تا الگویی باشد، برای شکارچیانی که در حق طبیعت و گونه های حیات وحش جفا می کنند.

برکناری محافظان اردوغان

قدس آنلاین: خانه تکانی و برکناری نیروهای پلیس ترکیه به گروه محافظان رجب طیب اردوغان رسید و 23 نفر از این نیروها در دایره محافظت از نخست وزیر این کشور برکنار شدند.

پرسش نماینده تهران از دولت‌

قدس ازقول خبرآنلاین نوشت: مهردادبذرپاش، نماینده مجلس، گفت: اصرار بر دادن سبد کالا بدون توجیه و پرداخت نکردن پول به خود مردم و نیز پرداخت سبد کالای مساوی به خانوارهای با جمعیت متفاوت چه توجیهی دارد؟ راستی مگر خزانه خالی نبود؟ پس پول این سبدها از کجا آمده است؟ از کدام ردیف قانونی؟

ماجرای عاطفی دیدار با یکی از حامیان فتنه‌

روزنامه کیهان نوشت:استاندار قم می‌گوید به جهانگیری درباره پرهیز از ملاقات با صانعی و حاشیه‌سازی در این باره تذکر داده بود.محمدصادق صالحی‌منش درباره دیدار جهانگیری با صانعی به خبرنگاران گفت: من به ایشان گفتم که این ملاقات به صلاح نیست.وی با بیان این که برنامه سفر معاون اول رئیس‌جمهور دیدار با مراجع بود و تا ساعت 5 بعدازظهر مسئله دیدار با آقای صانعی اصلا مطرح نبود، افزود: به آقای جهانگیری خبر دادند که مراسم سالگرد همسر آقای صانعی برگزار است و چون آقای جهانگیری قبلا استاندار اصفهان بودند و ارتباط تنگاتنگی با آقایان داشتند از این رو برای عرض تسلیت رفتند.استاندار قم افزود: بنده به آقای جهانگیری گفتم که این مسئله را به صلاح نمی‌دانم چون خبرنگاران هستند اما آقای جهانگیری گفتند مسئله‌ای نیست و برای عرض تسلیت می‌روم.

حجت‌الاسلام صالحی‌منش ادامه داد: بعد از آخرین ملاقات آقای جهانگیری که با حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی بود بنده همراه معاون اول رئیس‌جمهور بودم و اخلاقا نیز درست نبود که ایشان را رها کنم چون هر مقامی که به قم می‌آید آنها را مشایعت می‌کنیم.وی اظهار کرد: این ملاقات صرفا یک دیدار عاطفی و دیدار دو رفیق با یکدیگر بود و هیچ مسئله خاص دیگری مبنی بر دیدار با یک مرجع تقلید اصلا مطرح نبود.یادآور می‌شود آقای صانعی از حامیان فتنه‌گران در حوادث سال 88 بود و به همین دلیل فتنه‌گرانی که اقدام به روزه‌خواری در روز قدس، حرمت‌شکنی ساحت امام حسین(ع) در روز عاشورا، و اهانت به ساحت حضرت امام و اصل جمهوری اسلامی و ولایت‌فقیه کردند، در برخی تجمعات شعار می‌دادند «روحانی واقعی، منتظری، صانعی»

دکتر روحانی رئیس‌جمهور چندی پیش در جریان سفر به قم و دیدار با علما و مراجع، حاضر به ملاقات با صانعی نشد، اما گویی معاون وی، سعی کرده این موضوع قابل توجه رسانه‌ها را به نحوی جبران کند.مجید انصاری نیز در ملاقات جهانگیری با صانعی حضور داشت.

شارلاتانیسم مطبوعاتی ذلیل‌القلم‌ها!

کیهان نوشت:ماهنامه «مهرنامه»، ارگان حزب کارگزاران و تریبون عوامل فتنه پرونده‌ای با عنوان «ممنوع‌القلم‌ها» را در آخرین شماره خود منتشر کرد که در آن سیاست‌های فرهنگی نظام و آرمان‌های اسلامی به سخره گرفته شده است. در شماره دی ماه 1392 مهرنامه، مقالات و گفتگوهایی از اعضاء کانون غیرقانونی نویسندگان مانند «محمدعلی سپانلو»، «رضا براهنی»، «عباس مخبر»، «حافظ موسوی» و ... منتشر شده است که برخی از آنان از حامیان سلطنت و متعلق به طیف «چپ آمریکایی» بودند.«محمدعلی سپانلو» از فعالان کنفرانس ننگین «برلین» و از نویسندگان مورد حمایت بی‌بی‌سی فارسی، در این پرونده به ستایش از دوره وزارت ارشاد «عطا‌الله مهاجرانی» پرداخت و با یادآوری خاطره‌ای از رئیس‌ اداره کتاب مهاجرانی گفت: «یادم هست]ایشان[ اواخر سال 1376رفت نشست در ارشاد، به هر کدام از کتاب‌ها که نگاه می‌کرد، آن‌ها را می‌شناخت. می‌گفت این مسئله‌ای ندارد بیخود گفته‌اند. یا مثلا این جمله حساسیت‌زاست این را اصلاح کن؛ و به سرعت توانست در عرض دو ماه دو هزار کتاب ممنوع‌الچاپ را آزاد کند.»

محمدعلی سپانلو که سال 1382 مدال «شوالیه نخل آکادمیک» را از دولت فرانسه به دلیل 3 دهه خدمت به فرهنگ فرانسه و نشر و اشاعه فرهنگ غربی دریافت کرد، در ادامه گفتگو با ارگان مطبوعاتی حزب کارگزاران، از دولت جدید و وزارت ارشاد خواست تا انتشار واژگان مستهجن و سکسی را بلامانع اعلام کند!«رضا براهنی» از چپ‌های آمریکایی، هوادار گروه‌های تجزیه‌طلب و همکار نشریات سلطنت‌طلب «نیمروز» و «کیهان» (چاپ لندن) است که سال 1373 انتشار شعری مبتذل از او در نشریه «تکاپو» منجر به تعطیلی این نشریه شد. براهنی در شماره اخیر «مهرنامه» گفته است: «بهتر است درباره سانسور جامعه چیزی را بردارد، مثلا بگوید؛ این آقای نویسنده به چه مناسبت چنین چیزهایی را نوشته! در آن زمان ممکن است که نویسنده یک شاکی داشته باشد. مثلا نویسنده در یک رمان یک آدم واقعی را مسخره کرده باشد یا توهین کرده باشد و یک نسبت عجیب و غریب جنسی یا غیرجنسی به او داده باشد، آن آدم حق دارد که برود شکایت کند.» به عبارتی براهنی حق هرگونه سخن گفتن و اتهام‌زنی به دیگران را برای نویسنده قائل شده است و در این صورت شخص مورد اتهام باید پس از چاپ کتاب در تیراژ وسیع در پی اعاده حیثیت از دست رفته خود باشد!!!

«حافظ موسوی» نیز از اعضای کانون غیرقانونی نویسندگان و دبیرسابق هیئت تحریریه مجله «کارنامه» با انتشار یادداشت «لیست سیاه» در این شماره ماهنامه مهرنامه اظهار امیدواری کرد که کتاب‌هایی که به دلایل اخلاقی و فرهنگی از انتشار آنها جلوگیری شده به چاپ برسد. وی نوشت: «امیدوارم حالا که آقای صالحی ]معاون فرهنگی وزارت ارشاد[ پا پیش گذاشته‌اند و به عنوان امدادرسان به این منطقه سونامی‌زده وارد شده‌اند، آن طومار سیاه را در هم بپیچند و نام نیکی از خود به یادگار بگذارند.»(!)تشدید فعالیت کانون غیرقانونی نویسندگان در حالی صورت می‌گیرد که براساس اسناد سازمان اطلاعات و امنیت رژیم ستم‌شاهی، اعضا و فعالان آن ارتباطات تنگاتنگی با «ساواک» داشتند و پس از انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه‌های مختلف به معارضه با احکام اسلام و آرمان‌های انقلاب پرداختند. اعضای این کانون از دهه 1370 و با چراغ‌سبز جریان فرهنگی حاکم بر دولت کارگزاران، ارتباطات خود با سفارتخانه‌های خارجی را گسترش دادند.

افشای جلسات اعضای کانون با رایزن فرهنگی سفارت آلمان در سال 1375 به یک رسوایی مجدد سیاسی-امنیتی برای نهادی که تظاهر به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌کند، انجامید. از جمله اقدامات کانون منحله نویسندگان که با هماهنگی سفارتخانه‌های آلمان و فرانسه صورت گرفت، صدور بیانیه‌ معروف 134 روشنفکران معاند با عنوان «ما نویسنده‌ایم» بود.همسویی نشریات وابسته به حزب کارگزاران مانند «مهرنامه»، «تجربه»، «آسمان» و... با مواضع کانون غیرقانونی نویسندگان در مقابله با سیاست‌های کلان فرهنگی نظام در حالی است که پیوندهای مطبوعاتی-سیاسی این دو طیف به 2 دهه گذشته می‌رسد؛ چنانکه در دولت هاشمی رفسنجانی آثار برخی از اعضای کانون غیرقانونی نویسندگان در نشریات دولتی مانند روزنامه همشهری نیز به چاپ می‌رسید و جریان کارگزاران همواره در صف حامیان آن‌ها قرار داشته است.

چندی پیش رئیس‌جمهور محترم در گزارش صد روزه از عملکرد دولت خود به مردم مدعی شد که «ممنوع‌القلم‌ها را تبدیل به صریح‌القلم کرده است.» این فضاسازی در حالی است که از اکثر افرادی که ادعای ممنوع‌القلمی‌ آن‌ها می‌شود، بیش از همه در نشریات وابسته به حزب‌ کارگزاران و جریان حاکم بر دولت مطلب چاپ شده است. چنین سیاه‌نمایی‌های کاذبی، البته برآمده از شارلاتانیسم مطبوعاتی به اصطلاح «صریح‌القلم‌ها» است، چون کارنامه مکتوب مدعیان ممنوع‌القلمی‌ مملو از فعالیت در نشریات زنجیره‌ای و مافیای مطبوعاتی کارگزاران بر ضدمردم و منافع ملی است و در واقع «ذلیل‌القلم‌هایی» بوده‌اند که در خفا از بودجه‌های دولتی تغذیه مالی می‌شدند و نزد مخاطبان خود ادعای صراحت و استقلال از حکومت می‌کردند!

پوپولیسم صدای همه را درآورد حامیان دولت به منتقدان پیوستند

کیهان آورده:رسانه‌های حامی دولت، واکنش‌های مختلفی نسبت به رویکردهای به دور از تدبیر دولت از جمله در موضوع اهانت‌آمیز توزیع سبد کالا اتخاذ کرده‌اند.در حالی که روزنامه جمهوری اسلامی، این اقدام را رفتار پوپولیستی توصیف می‌کرد، روزنامه آفتاب یزد به جای نقد رفتار دولت، به دولت قبلی حمله کرد و نوشت «این صف‌های طویل نشانه 8 سال بی‌تدبیری است»(!) با این حال روزنامه شرق تیتر کوچک «یک سبد دردسر» را برای رفع و رجوع ماجرا برگزید. اما روزنامه آرمان با اشاره به «اما و اگرها و صف‌های طولانی توزیع سبد کالا» احتمال داد این ماجرا گریبان وزیر صنعت (نعمت‌زاده)، را در مجلس بگیرد.

اما وبسایت فرارو که از دولت حمایت می‌کند، معتقد است: گذشت 200 روز از روزهای حضور دولت، چالش‌های پیش روی آن را نه تنها کم نکرد بلکه بیشتر هم کرده؛ چالش‌هایی که سرنخ اصلی آن در خود پاستور و ناشی از تصمیمات دولت است.فرارو با اشاره به استعفای محمدعلی نجفی از معاونت رئیس‌جمهور و سازمان میراث فرهنگی در کمتر از 5 ماه، به موضوع «سبد بی‌تدبیری» پرداخته و می‌نویسد: اگر تا دیروز مدافعان دولت تمام قد پشت تصمیمات دولت ایستادند تا صدای اعتراض منتقدان، مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر قرار ندهد و مانع از توافق میان دو طرف نشوند امروز، همان مدافعان با دیدن تصاویر مردان و زنانی که در سرمای استخوان‌سوز این روزهای کشور در صف طولانی ایستادند تا چند قلم کالا را با خود به خانه ببرند، دست از حمایت برداشته‌اند تا خود را به صف منتقدان دولت برسانند.

این سایت اصلاح‌طلب با اشاره به مقاله انتقادی روزنامه جمهوری اسلامی- روزنامه حامی دولت‌- و اظهارات زیباکلام در پوپولیستی خواندن رفتار اخیر دولت نوشت: فضای مجازی هم که تعداد زیادی از حامیان دولت در آن حضور فعال دارند نیز فضایی مشابه دارد که این نشان می‌دهد دولت با این اقدام ضربه‌ای بزرگ به اعتبار خود در 200 روز نخست وارد کرده است و چالش تازه‌ای را برای خود ایجاد کرده است.روزنامه جمهوری اسلامی پریروز در سرمقاله خود نوشت: علاقه‌مندان دولت و دغدغه‌مندان نسبت به نظام و کشور این روزها آرزو می‌کنند آقای روحانی به جای جمله معروفش در مناظره‌های انتخاباتی که «من سرهنگ نیستم» می‌گفت «من پوپولیست نیستم». واقعیت این است که اصل تصمیم دولت مبنی بر توزیع مقداری ناچیز از مایحتاج اولیه بین اقشار خاصی از مردم که نام «سبد کالایی» بر روی آن گذاشته شد برای اهل دقت و تحلیل کافی بود تا بفهمند یا اگر می‌دانستند مطمئن‌تر شوند که دولت موسوم به تدبیر و امید در پوپولیسم و شعارگرایی چندان از اسلاف خود متفاوت و متمایز نیست.

این روزنامه با بیان اینکه «بیراه نیست اگر بگوییم، توزیع سبد کالایی یکی از بزرگترین اشتباهات دولت در چند ماه فعالیتش می‌باشد» نوشت: بدبینانه نخواهد بود اگر نسبت به نیت پیشنهاددهندگان اجرای این طرح به دولت خوشبین نباشیم کما اینکه از سوی دیگر باید به تدبیر دولتمردان شک کرد.در همین حال صادق زیباکلام در مصاحبه با سایت «فردا» ضمن پوپولیستی خواندن اتفاق اخیر گفت: من فکر می‌کنم این طرحی است که از سوی مشاوران روحانی مطرح شده. فکر می‌کنم طرح مسئله سبد کالا نیز جزو تفکرات آقای نوبخت بوده است. همانطور هم که گفتم شیوه تاسف‌آور و توهین‌کننده‌ای هست.با وجود این اذعان‌ها به بی‌تدبیری دولت، شماری از شبه اصلاح‌طلبان به جای نقد دولت، توهین به مردم را مجددا از سر گرفتند. خبرگزاری دولتی ایسنا در اقدامی سوال‌برانگیز به مصاحبه با حسین کاشفی و رسول منتجب‌نیا- اعضای حزب منحله مشارکت و اعتماد ملی- پرداخت که هر 2 مصاحبه‌شونده مدعی شده‌اند صحنه‌های تاسف‌بار پدید آمده در توزیع سبد کالا، «به خاطر حرص و ولع مردم است»!

هیچ‌کس حق غنی‌سازی ندارد مگر جلادان هیروشیما و اشغالگران قدس

روزنامه کیهان نوشت:در حالی که دکتر ظریف می‌گوید می‌توانیم حتی زودتر از 6 ماه به توافق‌نهایی با 5+1 برسیم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی قائل نمی‌شویم.وزیر امور خارجه کشورمان ضمن سخنانی در شورای روابط خارجه آلمان گفت: احتمال تهدید 6 ماهه توافق ژنو وجود دارد هر چند که من اعتقاد دارم می‌توانیم حتی زودتر از 6 ماه به توافق نهایی برسیم.اما جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت: ما به طور اساسی برای هیچ‌ کشوری حق غنی‌سازی قائل نمی‌شویم.این استدلال را پیش از این حسین موسویان مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای هم در توجیه به رسمیت نشناختن حق غنی‌سازی ایران از سوی آمریکا مطرح کرده بود و حال آن که باید از خانم ساکی یا آقای موسویان پرسید که اولا اگر دیگر کشورها حق غنی‌سازی ندارند، چرا باید آمریکا حق غنی‌سازی آن هم در حد تولید هزاران کلاهک هسته‌ای و قتل‌عام در هیروشیما و ناکازاکی را داشته باشد؟ و ثانیا اگر آمریکا برای هیچ دولتی حق غنی‌سازی قائل نمی‌شود، چگونه است که متعرض غنی‌سازی- در حد تولید بمب اتمی - توسط رژیم اشغالگر قدس نمی‌شود بلکه حتی 3 ماه پیش برگزاری کنفرانس خلع سلاح اتمی در خاورمیانه را که قرار بود در هلسینکی برگزار شود به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی وتو کرد و مانع از برگزاری آن شد.

واکنش روزنامه فرهیختگان به یک خبر

کیهان نوشت:مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان در واکنش به خبر ویژه 13 بهمن - به نقل از ندای انقلاب- اعلام کرد «مسعود-ب» از بازداشت‌شدگان فتنه سال 88 در این روزنامه فعالیت نمی‌کند.احسان مازندرانی همچنین بازداشت شدن در حوادث سال 88 را تکذیب کرد.یادآور می‌شود نامبرده اسفند سال گذشته در حالی که با روزنامه زنجیره‌ای اعتماد همکاری می‌کرد، به خاطر همکاری با رسانه‌های بیگانه از سوی وزارت اطلاعات دستگیر شد و مدتی در بازداشت بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها