گوزن‌ها و آهوان بیجار محافظت نمی‌شوند

گوزن‌ها و آهوانی که سال 86 به سایت نگهداری و تکثیر گوزن زرد بیجار استان کردستان آورده شدند، بخوبی مراقبت نمی​شوند به طوری که گفته می‌شود در ماه جاری سه گوزن و دو آهوی آن تلف شدند.
کد خبر: ۶۴۴۲۴۴

به گزارش ایرنا، یکی از کارکنان محیط زیست کردستان که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: این حیوانات حدود 20 روز است به دلیل یخ زدن آب، نتوانسته‌اند آب بخورند.وی با اشاره به این که این حیوانات نیاز به مراقبت روزانه دارند، گفت: متاسفانه تنها یک سرباز و یک روستایی که به صورت قراردادی با محیط زیست همکاری می‌کنند، مسئول محافظت از این حیوانات هستند.

وی افزود: در حالی که این حیوانات در شرایط دور از زیستگاه طبیعی خود زندگی می‌کنند و شرایط سایت بیجار نیز مانند شرایط باغ وحش است، بنابراین باید افرادی که برای نگهداری از این گوزن‌ها و آهوها تخصص دارند، مسئول مراقبت شوند. یکی دیگر از کارکنان محیط زیست که از نزدیک در جریان وضع جایگاه نگهداری این حیوانات قرار داشته است، گفت: گوزن‌های این سایت به گوزن زرد ایرانی معروفند، این حیوانات که سرشاخه‌خوار هستند حتما باید در مناطق جنگلی خاصی زندگی کنند.

وی افزود: شرایط زندگی برای این حیوان در استان کردستان فقط در شهرستان بانه فراهم است که چند ماه پیش قرار بود این حیوانات را برای نگهداری تا زمان افزایش تعداد آنها در این شهرستان نگهداری کنند. متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار، سایت نگهداری در این شهرستان ایجاد نشد و این گوزن‌ها همچنان در بیجار ماندند و امروز مشاهده می‌کنیم که یکی پس از دیگری تلف می‌شوند.

به گفته وی، اگر سایتی نیز در بانه ایجاد شود نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و اگر تحت شرایطی که در سایت بیجار نگهداری می‌شوند در آنجا نگهداری شوند باز هم بیم از بین رفتن آنها وجود دارد.وی درباره آهوهای سایت نگهداری و تکثیر بیجار نیز گفت: در همان سال و پیش از آن که این حیوانات به این سایت آورده شوند یک محقق در این رابطه که آیا آهو می‌تواند در زیستگاه بیجار زندگی کند، تحقیق کرد.

فرد تحقیق‌کننده آثاری از زندگی آهو در بیجار یافته بود، اما در نتیجه تحقیق خود اعلام کرد که شرایط فعلی برای زیست این گونه در بیجار مناسب نیست.وی ادامه داد: در همان روز اول یکی از آهوها فرار کرد و مطمئنا به دلیل این که تنها بود، تلف شده است و در سال اول نیز دو آهوی دیگر مردند. وی گفت: در چند روز گذشته نیز خبر رسید که دو آهوی دیگر به دلیل شرایط نامناسب نگهداری تلف شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها