با خسرو معتضد، مورخ مشهور برنامه‌های تلویزیون

تاریخ را فاتحان ننوشته‌اند

خسرو معتضد تاریخ دان معاصر در یادداشتی نوشت: باور کنید سبد خانوار کنونی در شان ملت ایران نیست. آخر دو مرغ یخی، هشتصد گرم پنیر، یک بطری روغن نباتی و ده کیلو برنج که مردم امیدوارند هندی ارسنیک ‌دار نباشد کجا و ملت ایران کجا؟
کد خبر: ۶۴۴۱۰۹
ملت ایران کجا و این سبد کجا؟

به گزارش تسنیم، وی در این یادداشت که در روزنامه تهران امروز منتشرشد نوشت:می‌گویند صف‌های طویل تشکیل شده که باعث نقاهت مردم می‌شود، می‌گویند کارگران مشمول این سبد مائده آسمانی نمی‌شوند. می‌گویند میلیون‌ها نفر که حقوق ماهانه‌شان زیر پانصد هزار تومان است بنا به اگر و مگرهایی از دریافت این ترکه نومان محروم‌اند. چرا؟می‌گویند خیلی‌ها آرزو دارند این سبدکالا را دریافت دارند. می‌گویند پارسال که دولت وقت عیدانه هم به همه مردم می‌داد چه شده که امسال در حالی‌ که هر روز خبرهای خوشایند از برداشته شدن تحریم‌ها به گوش می‌رسد دولت اینقدر دم از نداری می‌زند و کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته است.

مردم پیامک می‌زنند: آیا دولت محترم نمی‌توانست از خیر این سبدکالا بگذرد و عیدانه نقدی به حساب مردم بریزد؟ آخر با دو دانه مرغ یخی چه کمکی به تغذیه خانواده‌ها می‌شد؟

چه ایرادی دارد حالا که قوه قضائیه آقای زنجانی را برای مدتی استراحت و تمدد اعصاب و راحت شدن از دغدغه‌های مالی و چک‌های بی‌محل و بلاوصول در استراحتگاه اوین مورد نگهداری قرار داده است (خواهید دید بابک زنجانی به‌زودی چاق و سر و مر و گنده و کیفور خواهد شد) موقتا ۲۵ هزار میلیارد تومان اموال منقول و غیرمنقول مشارالیه را حتی به عنوان قرض‌الحسنه صرف مقادیری از گرفتاری‌های مالی دولت و ملت کرده با رضایت خود ایشان و با اعطای لقب مرد خدمتگزار سال‌، تا رسیدن اقساط پول‌های مسدود و بلوکه شده آقای زنجانی، گره‌ای از مشکلات عمومی بگشایند.

چگونگی پیوستن نیروهای مسلح به مردم

تلویزیون آمریکا با پخش گزارشی چگونگی تسلیم شدن نیروهای مسلح شاهنشاهی به مردم در جریان انقلاب 57 را مورد بررسی قرار داد.

سرهنگ بهروز سرشار فرمانده دوره عالی مدیریت دانشگاه پلیس، در سال 57 در باره چگونگی پیوستن ارتش به مردم و سقوط رژیم شاه گفت:به محض این که تظاهرات مذهبی شروع شد؟ شهرها به خصوص شهرهای مذهبی قم و مشهد و تبریز و جاههای دیگر دچارتظاهرات شد یک مرتبه رژیم عقب نشست فضا تغییر کرد بعد حوادث دیگری هم پیش آمد که داستان حکومت نظامی یکی از این موارد بود باعث شد تا ارتش با مردم همراهی کند که نتیجه آن سقوط شاه وپیروزی انقلاب شد.

بازخوانی مواضع مجمع روحانیون پس از انتخابات 88

در روزهای اخیر بحث های گسترده ای میان اعضای مجمع روحانیون درباره بازخوانی مواضع مجمع پس از انتخابات 88 مطرح شده است. برخی اعضا با اشاره به بیانیه های ساختارشکن آنان پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری معتقدند ما باید شجاعت اعتراف به اشتباه را داشته باشیم.

به گزارش مشرق، همچنین بعضی اعضای مجمع گفته اند : سکوت ما دربرابر وقایعی چون پاره کردن تصاویر امام خمینی(ره) باعث شده تا این رفتارها به نام ما ثبت شود.اما برخی دیگر از اعضا ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفته اند اگر به اشتباهات خود اعتراف کنیم باعث می شود سخت گیری های نظام بر ما بیشتر شود. ما باید از طریق ملاقات با برخی مراجع و علما، آنها را واسطه قرار داده وبا پادرمیانی آنان به نظام برگردیم.

سخنان افشاگرانه حجت الاسلام رحیمیان علیه دخالت اعضای مجمع روحانیون در فتنه 88 نیز باعث شد تا کمیته ای با هدف ضربه زدن به حجت الاسلام رحیمیان شکل گرفته و تلاش هایی را برای یافتن اسناد رانت خواری و فساد وی آغاز نمایند. گزارش این کمیته پس از چند روز تلاش نشان داد وی در منزلی ساده و به دور از هرگونه تجمل و ویژه خواری زندگی می کند و در طول مدیریت 35 ساله وی، نقطه منفی و مفسده ای وجود نداشته است.

بولتون: ایران سر غرب کلاه گذاشت

جان بولتون نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل با انتشار مقاله‌ای سیاستهای باراک اوباما درباره ایران را به باد انتقاد گرفت و نوشت که ایران در توافق هسته ای ژنو سر دیپلمات‌های غربی را کلاه گذاشته است.

بولتون در مقاله‌ای در مجله نشنال رویو نوشت: ایران به مدت تقریبا سه دهه تلاشهای غرب در زمینه مبارزه با منع تکثیر سلاحهای کشتار جمعی را به بازی گرفت. تهران به مراتب از دیپلماتها، جاسوسان و رهبران سیاسی ما زرنگ تر بوده است.

ایران در توافق اقدام مشترک که در ژنو به دست آمد نیز دوباره این بازی را تکرار کرد و چشم انداز توقف یا کند کردن برنامه هسته ای ایران را تیره‌تر کرد.

وی در ادامه نوشت: باید به ایران در زمینه این توافق موقت که با 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان حاصل شد جایزه داد. بدتر اینکه، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با خوشحالی به دنبال راه حلی جامع است و این در حالی است که ایران هرگز با اقدامی که مانع از ادامه برنامه هسته ای این کشور بشود موافقت نمی‌کند.

بولتون در ادامه مقاله خود آورده است؛ امتیازاتی که ایران در قبال توافق هسته ای ژنو داده است اندک و به راحتی قابل بازگشت است. همانطور که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در مصاحبه خود در ماه ژانویه گفت؛ « ما می‌توانیم غنی سازی ۲۰ درصد را در کمتر از یک روز دوباره شروع کنیم و مواد هسته ای را دوباره تولید کنیم.

واکنش دبیران احزاب به اظهارات مرعشی

اظهارات اخیر حسین مرعشی مبنی بر پایان یافتن رفتارهای انقلابی و ایدئولوژیکی با واکنش احزاب و تشکل های سیاسی مواجه شد.

محمدرضا مرندی دبیرکل جبهه دانشگاهیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در ارزیابی اظهارات اخیر مرعشی مبنی بر پایان یافتن رفتارهای انقلابی و ایدئولوژیکی و تکیه بر کار اقتصادی گفت: سخن مرعشی بیانگر توهمات اوست، برخی گمان کردند که شرایط برای آنان مهیا شده است و می‌توانند سخنانی را که در دوره اصلاحات بر آن تکیه کردند تکرار کنند در حالی که دوران آن حرف‌ها گذشته است و مردم نیز در برهه‌های مختلف ثابت کردند که جریان دگراندیش اصلاحات را قبول ندارند و یوم‌الله‌ 9 دی مشت محکمی بر این نوع تفکرات ترجمه شده غربی زد.

امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم و نایب رئیس سابق خانه احزاب نیز،در باره اظهارات اخیر مرعشی گفت: این صحبت‌ها نظر شخصی مرعشی است چراکه همه می‌دانند غیرکارشناسانه و در میان خبرگان این حرف‌ها خریداری ندارد.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص اظهارات مرعشی درباره پایان دوره ایدئولوژی انقلابی اظهار داشت: آقای مرعشی چند سال پیش گفته بود ما سوسیال دموکرات هستیم لذا حرف اخیر وی با حرف سابقش مغایرت دارد.

مجید گروسی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ارزیابی اظهارات اخیر مرعشی گفت: دیدگاه طیف مرعشی که مبتنی بر دیدگاه اقتصادی است ضربات بسیاری را به مردم و نظام زده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
پیام هشدار
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
۰
۰
ظاهرا ایران در تله شیوه های نواستعمارگرانه فرانسه افتاده و تبدیل به یكی از مستعمرات فرانسه شده است.
كافیه بروید و درآمدهایی كه فرانسوی ها توی این چند سال از صنعت خودروی ایران كسب كردند رو بررسی كنید.
استعمارگری به شیوه نوین مثل قبل نیست كه نفت مملكتمون رو ببرند و قانون كاپیتولاسیون رو به اجرا دربیارند بلكه اجرای (( كاپیتولاسیون اقتصادی )) به معنی اجبار و انحصار در عرصه اقتصادی مثل صنعت خودرو هست.
آیا یك ایرانی این حق و آزادی رو داره كه هر جنسی رو كه مناسب دید بخره؟
البه این اواخر مردم طعم باج دادن به روسیه و چین رو با مغز استخوانشون چشیدند و خیلی از مسائل براشون روشن شده.
دایی قمی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
۰
۰
دمتون گرم با این مطالب زیبا واقعا كه، پس كجاهستن آقایانی كه باید اداره كنند كشور را
پرستو
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۰
۰
۰
به نظر من این ایده چه درست یا غلط تخصیص ندادن سبد كالا به نیروهای و خانواده های ضعیف تر اشتباه فاحشی بوده از سوی زیردستان دولت و ربطی به رئیس جمهور انتخابی ملت ایران ندارد. اصل تصمیم بر ارائه سبدكالا به افراد سرپرست خانوار با حقوق زیر 500 هزار تومان بود اما كاملا مغایر با گفته انجام گردید و تمام دلیل ها پوشاننده قسمت اجرایی این كار نبود. اگر هر شخصی فكر كند می فهمد كه عده ای عمدا چنین كاری را كردند زیرا اشتباه سیستمی و غیره در تخصیص دادن را كسی قبول نمی كند كه چنان واضح همه ی كاركنان تأمین اجتماعی و خانواده های كشاورز و غیره شناسایی نشده باشند. به نظر من تقویت ارتباط ما با خارجی ها را خواستند به نوعی زیر سوال ببرند و رئیس جمهور ما كه پیروز راه می شوند را موردسوال قرار دهند. باتشكر

نیازمندی ها