یک مقام آموزش و پرورش

50 هزار معلم مازاد دفترنشین هستند

مدیر کل آموزش متوسطه اول درباره وجود معلمان مازاد در این مقطع گفت: در حال حاضر 50 هزار معلم مازاد وجود دارد؛ اما ساعت تدریس نداشته و تنها در دفتر می نشینند.
کد خبر: ۶۴۳۷۵۳
50 هزار معلم مازاد دفترنشین هستند

مدیر کل آموزش متوسطه اول با بیان اینکه بسیاری از معلمان پایه هفتم به ویژه در استانها آموزش لازم را برای تدریس کتابها ندیده اند، گفت: گروههای آموزشی و مدرسان مجرب در این معاونت به حالت آماده باش در آمده اند تا آموزشهای لازم را به معلمان در استانهای مختلف برای نحوه صحیح آموزش کتابهای جدید التالیف بدهند.

عظیم محبی در گفت‌وگو با مهر درباره وجود معلمان مازاد در مقطع متوسطه اول گفت: در حال حاضر 50 هزار معلم مازاد با توجه به ساختار جدید نظام آموزشی و حذف پایه هشتم در سال تحصیلی جاری وجود دارد؛ حتی ما می دانیم که بسیاری از این معلمان در مدرسه حضور دارند اما ساعت تدریس نداشته و تنها در دفتر می نشینند. از سوی دیگر در بسیاری از مناطق نیاز به حضور معلم است که باید ساز و کار لازم برای ساماندهی این نیرو انجام شود.

مدیر کل آموزش متوسطه اول با اشاره به توسعه پژوهش سراها، گفت: یکی از برنامه های وزیر جدید آموزش و پرورش توسعه پژوهش سراها در متوسطه اول و دوم است که بالطبع با توسعه آنها نیاز به حضور کارشناس و معلم داریم و می توانیم بخشی از معلمان مازاد را در این پژوهش سراها به کار بگیریم البته این در حد طرح و پیشنهاد است و هنوز به مرحله تصویب نرسیده است.

معلمان مازاد، مشاوران پایه می‌شوند

وی توضیحات خود را این گونه تکمیل کرد یکی دیگر از طرحهای ما ایجاد مشاور در مقطع متوسطه اول به ویژه در پایه هفتم است. این طرح پیش از این در مدارس غیردولتی اجرا و نتایج مثبتی داشته و ما نیز به دنبال آن هستیم تا آن را در مدارس دولتی اجرا کنیم. در صورت تصویب این طرح می توان بخش دیگر از معلمان مازاد را به عنوان مشاور پایه به مدارس اعزام کرد البته لازمه اش آن است که معلمان دوره های تخصصی مشاوره را برای کمک و راهنمایی دانش آموز در کشف استعدادها و علائقش برای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته درست ببینند.

محبی ادامه داد: طرح مشاور پایه از جمله طرحهایی است که باید توسعه پیدا کرده و حتی مشاوران پایه در مقطع ابتدایی نیز وجود داشته باشد تا بتوان از همان کلاس اول استعدادهای دانش آموز را با توجه به علاقه و نیاز جامعه برای انتخاب رشته مناسب شناسایی کنیم.

مدیر کل آموزش متوسطه اول در پاسخ به این سوال درباره کمبود معلمان با تجربه در مناطق محروم گفت: من نیز با این موضوع موافق هستم به همین دلیل معتقدم باید در مناطق محروم و عشایر بر اساس سند تحول آموزش رایگان برای معلم وجود داشته باشد تا آنها تجربه لازم را به دست بیاورند. البته در حال حاضر نیز دانشگاه فرهنگیان در مناطق مختلف کشور وجود دارد که برای سالهای آینده می توان امیدوار به حضور معلمان باتجربه بومی در مناطق محروم باشیم.

ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس در متوسطه اول

محبی ادامه داد: بر اساس سند تحویل بنیادین در صدد هستیم تا با ایجاد پایگاه کیفیت بخشی برای هر درس امکان ارتقای آموزش و تدریس آن به دانش آموزان ایجاد شود. این پایگاههای کیفیت بخشی با توجه به تجربه هر استان به استان های مختلف داده می شود مثلا پایگاه کیفیت بخشی درس زبان انگلیسی به استان تهران داده خواهد شد و پس از کیفیت بخشی این درس آن را به تمام استانها اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هدف دیگر ما نظارت بالینی روی معلمان مقطع متوسطه اول است، گفت: در این طرح ناظران گروه های آموزشی صرفا دیگر از کلاس درس بازدید نمی کنند بلکه به عنوان مشاور امین سر کلاسها رفته و حتی نحوه تدریس معلمان را مشاهده می کنند و اگر ایراد و یا اشکالی وجود داشته باشد با معلمان مشورت و گفت‌وگو می کنند تا اشکالات برطرف شود.

مدیر کل آموزش متوسطه اول درباره اینکه آیا با کمبود نیرو در بحث نظارت در سراسر کشور مواجه نیستید، گفت: به اندازه کافی نیرو در سطح گروه های آموزشی وجود داشته به گونه‌ای که می ‌توان گفت به اندازه یک هزار معلمی که به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند ما ناظر داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها