سه معیار آمریکا برای رسیدن به توافق جامع با ایران

کری:از گزینه دیپلماسی حمایت می کنیم

وزیر خارجه سوئد: می‌خواهیم رژیم تحریم‌ها برداشته شود

روایت ظریف از وعده کری درباره تعهد آمریکا به توافق ژنو

وزرای امور خارجه ایران و سوئد روز گذشته در تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده و ابراز امیدواری کردند با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، رژیم تحریم‌ها علیه کشورمان شکسته شود. محمدجواد ظریف و کارل بیلت در نشستی خبری پس از دیدار مشترک، به وضع حقوق بشر در ایران نیز اشاره کرده و گفت‌وگوها در این باره را مثبت ارزیابی کردند.
کد خبر: ۶۴۲۹۵۳

به گزارش ایسنا، ظریف در این نشست با بیان این که درباره موضوعات مربوط به حقوق بشر با وزیر خارجه سوئد گفت‌وگو کرده است، گفت: فکر می‌کنم هر کشوری ‌باید مسئول کارهای خود در زمینه حقوق بشر باشد. او با اشاره به فرآیند دموکراتیک تغییر رئیس‌جمهور در کشورمان، اضافه کرد: در انتخابات سال گذشته درصد بالایی از مردم ایران شرکت کردند. دلیل آن هم اختیار و انتخابی بود که مردم داشتند. این مساله نشان از حقوق بشر و احترام به آن است. می‌توانیم اطمینان خاطر بدهیم که در این مسیر حرکت خواهیم کرد و امیدواریم همین طور باشد.

او ادامه داد: تبادل نظر خوبی در زمینه حقوق بشر بین دو هیات انجام شد، البته ما در دیدگاه‌ها و نحوه پیگیری موضوعات حقوق بشری تفاوت‌هایی داریم، اما احساس می‌کنم گفت‌وگو درباره حقوق بشر زمینه را برای همفکری و فهم مشترک بیشتر فراهم می‌کند و می‌توانیم از این فهم مشترک برای پیشبرد اهداف انساندوستانه استفاده کنیم. امیدوارم گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ما و سوئد و همچنین بین ایران و اتحادیه اروپا بتواند زمینه را برای تفاهم بیشتر در این حوزه مهم فراهم و اختلاف دیدگاه‌ها را کمتر کند و امکان پیگیری موضوع حقوق بشر را فراتر از چارچوب‌های سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع مهم انسانی، فراهم کند.

به کری گفتم تحریم‌ها بی‌نتیجه است

وزیر امور خارجه کشورمان درباره موضوعات مطرح شده در مذاکراتش با وزیر خارجه آمریکا و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که به تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند، گفت: در مذاکراتی که با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ انجام شد بیشتر بحث ما درباره نحوه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بود. آقای کری در این دیدار تاکید کرد که دولت آمریکا در پیگیری موضوع جدی است و به آن متعهد است و می‌خواهد کار را به نتیجه برساند. او به نگرانی‌ها در داخل آمریکا اشاره کرد که یکی از آنها این بود، در داخل آمریکا نگران هستند که با این توافق اولیه تحریم‌ها در حال فروریزی است. وی اضافه کرد: ما این را می‌بینیم که این نگرانی در بین آمریکایی‌ها وجود دارد، البته ما اعتقاد داریم که این تحریم‌ها از ابتدا غیرقانونی و غیرسازنده بوده و کمکی به حل موضوع نکرده است. او گفت: در دیدار با کری تاکید کردم تحریم‌ها غیرقانونی و بی‌نتیجه است و باید از زوایه دیگری به این مشکل از سوی آمریکا نگریسته شود. ظریف اضافه کرد: آمریکا باید به دنبال حل موضوع باشد و نه به دنبال فشارها بر ایران.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت: در دیدارم با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم که ضروری است آمریکا به متونی که درباره آن توافق می‌کنیم متعهد بماند.

ضرورت رفع همه تحریم‌ها در راه‌حل نهایی

ظریف ادامه داد: امیدوارم با شروع مذاکرات در بیست و هشتم بهمن در جلسه مشترک من و خانم اشتون و همچنین بعد از آن بیست و نهم بهمن در جلسه رسمی ایران و 1+5 مذاکرات جدی ادامه یابد. هجدهم فوریه (بیست و نهم بهمن) وارد مذاکرات جدی برای راه‌حل نهایی خواهیم شد. یک جزء غیرقابل فراموشی راه‌حل نهایی رفع همه تحریم‌هاست. اگر کسی راجع به این صحبت کند که مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا کند، درست نیست. نتیجه مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد.

ظریف در این نشست درباره گفت‌وگوهای خود با همتای سوئدی‌اش درباره توافق ژنو، گفت: خوشبینی مشترک من و وزیر خارجه سوئد مبنی بر امکان رسیدن به راه‌حل در مدت شش ماه در موضوع هسته‌ای وجود داشت؛ همچنین درباره ضرورت حمایت از این راه‌حل سیاسی تاکید شد.

پاسخ ظریف به پرسشی درباره فیلتر فیسبوک

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از سوئد آمده بود مبنی بر این که «ما دیدگاه‌های شما را در فیسبوک دنبال می‌کنیم و ایرانی‌ها نیز از طریق فیلترشکن آن را می‌خوانند؛ چه زمانی قرار است این سایت‌ها در ایران رفع فیلتر شود؟» گفت: این موضوع مساله پیچیده‌ای است؛ عده‌ای هستند که البته اکثریت به شمار نمی‌روند و تاکید دارند که دولت این مسئولیت را دارد که با مسائل غیراخلاقی برخورد کند و باید کنترل‌هایی در این باره وجود داشته باشد. به هر حال اختلاف نظرهایی وجود دارد. دولت در حال گفت‌وگو با تمام عناصر است. امیدواریم ساز و کارهایی داشته باشیم که بتوانیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم و در عین از اصول اخلاقی هم حفاظت شود.

بیلت: توافق با ایران امکان‌پذیر است

وزیر خارجه سوئد نیز در این نشست مشترک، با بیان این که ایران و 1+5 در اجرای توافق حسن نیت دارند گفت: توافق امکان‌پذیر است.

بلیت در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای نظامی آمریکا علیه ایران و این که تندروها خواهان تصویب تحریم‌ها علیه ایران هستند، گفت: این موضوع درباره ایران هم صادق است. دیدگاه‌های متفاوتی در هر دو کشور وجود دارد و هر دو کشور می‌گویند امتیازهای زیادی داده شده، اما دو طرف باید توجه داشته باشند که باید روی توافق ایجاد شده تمرکز کنند تا بتوانیم به توافق متعادلی برسیم.

دولت اوباما هم مصمم است که این توافق را اجرا کند. در هر دو طرف مخالفانی هستند که دیدگاه‌های متفاوتی دارند. آنها می‌گویند چرا به طرف مقابل این همه امتیاز دهیم؛ اما این وظیفه دپیلمات‌هاست که با وجود نظرات متفاوت پیش روند.

بلیت با بیان این که موضوعات حقوق بشر یکی از موضوعات مورد مذاکره با وزیر امور خارجه ایران بوده است، گفت: گفت‌وگوها در این باره ادامه دارد. دیدگاه‌های ما متفاوت است، اما باید با ادامه گفت‌وگوها به نتیجه خوبی برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها