به گزارش فارس، علیاصغر فانی هدفهای رفتاری کتاب های درسی را از جمله اهم نکات قابل توجه برشمرد و گفت: تعیین و مشخص شدن اهداف کتابهای درسی قبل از تألیف از جمله مسائل بسیار ضروری و قابل توجه به شمار میآید.
فانی هر کدام از واحدهای آموزشی را دارای هدفهای خاص خود دانست و ادامه داد: اهداف، ابتدا کلی هستند سپس با عملیاتی شدن هدفها، محتوی و برنامه و تمرین نیز مشخص میشود.
وی عملی نشدن این امر در آموزش و پرورش را یک خلأ جدی دانست و از مسئولان وزارتی خواست با تنظیم نامهای برای سازمان پژوهش، خواستار مشخص شدن اهداف کتابهای درسی طی دورههای مشخص شده و سپس متخصصان مرکز سنجش با حساسیت خاص خود، سؤالهای خوبی را طراحی کنند.
اصلاح روش تدریس
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اصلاح روش تدریس، جایگزینی خلاقیت محوری بر حافظه محوری را از جمله خواستههای مهم مقام معظم رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: درک مفاهیم درسی و تحقیق و بررسی مطالب توسط دانشآموز امری حائز اهمیت است، چرا که فهم مفاهیم ماندگارتر از حفظ مطالب است.
وی سوق دادن دانشآموز به سمت طراحی و تحلیل سؤال برای رسیدن به پاسخ صحیح را فرایند مهم آموزشی بیان کرد و گفت: برگزاری امتحانات به روش کتبی باعث از بین رفتن مهارتهای کلامی و کند شدن سرعت انتقال افکار به یکدیگر در جامعه شده است.
وزیر آموزش و پرورش طراحی سؤالهای استاندارد را گامی موثر برای معلمان جهت حرکت به سمت تدریس خلاق و در نتیجه تحولی عظیم در روش تدریس عنوان کرد.
فانی هدف اصلی را مقابله با سؤالهای تستی یا چهار جوابی بیان کرد و خواستار ترویج سؤالهای استاندارد در بدنه آموزش و پرورش شد.
وی تصریح کرد: طراحی سؤالات استاندارد باعث پیشرفت فرایند یاددهی یادگیری در آموزش و پرورش شده و عملاَ تدریس معلمان را متحول می سازد.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد