وزارت خارجه، ادعای رسانه‌های خارجی درباره جزئیات این دیدار را تکذیب کرد

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا دیروز در حاشیه نشست امنیتی مونیخ، درباره چگونگی اجرای توافق هسته‌ای ژنو و ادامه مذاکرات گروه 1+5 و ایران در شش ماه آینده، دیدار و گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۶۴۲۱۱۷

محمدجواد ظریف و جان کری در این دیدار بر ادامه مذاکرات طرفین، همراه با حسن‌نیـــــت و پایبندی بر برنامه اقدام مشترک تاکید کردند.وزیر امور خارجه کشورمان پس از این دیدار گفت: دیدار با همتای آمریکایی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ به درخواست جان کری انجام شد.

به گزارش ایرنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه ایران در هتل بایریشه هوف با محمدجواد ظریف دیدار کرده است. البته برخی رسانه‌های غربی مدعی شدند وزیران  امورخارجه ایران و آمریکا در این دیدار درباره مسائلی غیر از موضوع هسته‌ای صحبت کرده‌اند، اما این مساله از سوی وزارت  امورخارجه تکذیب شد. اداره کل دپیلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در اطلاعیه‌ای که در تکذیب ادعاهای رسانه‌های غربی صادر کرد، نوشت: هرگونه خبرسازی در مورد محتوای این دیدار و گفت‌وگو دقیق نبوده و مورد تائید نیست.

پس از اعلام خبر دیدار وزیران امور خارجه ایران و آمریکا، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که کری در این دیدار به ظریف گفته است تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران همچنان پابرجا خواهد ماند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا ادعا کرد، کری در دیدار با ظریف خواهان همکاری ایران با آمریکا در مورد آزادی رابرت لوینسون، امیر حکمتی و سعید عابدینی شده است، اما وزارت خارجه، با تکذیب این ادعاها تاکید کرد که گفت‌وگوهای وزیران  امورخارجه ایران و آمریکا محدود به موضوع هسته‌ای بوده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.  خبرگزاری فارس به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: ایران و آژانس در هشتم فوریه(نوزدهم بهمن) مذاکراتی خواهند داشت تا درباره مرحله دوم شش گام عملیاتی بحث کنند. خبرگزاری مهر هم نوشت: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس ابراز خرسندی کرد.

تحقیق درباره سانتریفیوژها را متوقف نمی‌کنیم

وزیر امورخارجه ایران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های غربی اقدام ایران در توقف تحقیق درباره سانتریفیوژها را رد کرد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف گفت: ایران حاضر نیست تا تحقیقات درباره سانتریفیوژها را در جهت برطرف کردن نگرانی‌های بین‌المللی متوقف کند.

وزیر امورخارجه همچنین با اشاره به آغاز مذاکرات گام نهایی در بیست‌ونهم بهمن افزود: این تازه آغاز مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی است. این گام نخست از گام نهایی است و من انتظار دارم که این گام در مدت زمان (مشخص) برداشته شود. البته از دید ما رسیدن به توافق چندان دشوار نیست؛ توافقی که بنابر حسن‌نیت همه طرف‌ها باشد و با راهکارهای مختلف نشان دهد که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

توضیحات اشتون درباره مذاکرات 29 بهمن

در همین حال مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: دور تازه مذاکرات هسته‌ای که بیست و نهم بهمن در وین برگزار می‌شود، بر نحوه زمان بندی و ادامه مذاکرات متمرکز است.

به گزارش فارس، کاترین اشتون مذاکرات پیش‌ رو را «بسیار دشوار» ارزیابی کرد و گفت طرفین حتی ممکن است مجبور به تمدید دوره شش ماهه مذاکرات جامع شوند.اشتون که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با وال‌استریت‌ژورنال گفت‌وگو می‌کرد، گفت : در این قضیه هیچ تضمینی وجود ندارد. ما زمان لازم را صرف می‌کنیم تا به توافق‌نامه درست برسیم.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که دعوت ایران را پذیرفته و «تا چند هفته دیگر» بعد از مذاکرات وین به تهران سفر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها