پایان دادن به خستگی و استرس که دیگر دو بخش جدا نشدنی زندگی امروزی شده است در نظر شمار فراوانی از ساکنان شهرهای بزرگ و پر جمعیت یک رویای دست نیافتنی است. به چهره مسافران خسته که در مترو منتظر شنیدن سوت قطارند یا در انتظار رسیدن تاکسی لحظه شماری می‌کنند نیم نگاهی هم که بیندازی، سنگینی نگاه خسته‌ای را احساس می‌کنی که حکایت از یک روز کاری طولانی و استرس آفرین داشته است. برای مهار خستگی‌های کار و آغاز یک روز پرنشاط کافی است تکنیک‌های ساده شادی بخش را شناخت تا به خستگی پایان بخشید.
کد خبر: ۶۴۰۹۰۵

جام جم سرا:

نوشیدنی‌های مفید را بشناسید

اگر از طرفداران نوشیدنی‌های انرژی زا هستید یا ترجیح می‌دهید خستگی‌‌هایتان را با نوشیدن یکی دو فنجان قهوه داغ از تن بیرون کنید، بهتر است بدانید روش‌های بهتری هم وجود دارد. مثلا می‌توانید کمی حوصله به خرج بدهید، آب میوه یا سبزیجات انرژی زا را جایگزین نوشابه‌های صنعتی یا قهوه و چای کنید. برای نمونه نوشیدن یک لیوان عصاره گیاه چغندر، آب سیب یا آب گوجه فرنگی به رفع خستگی کمک می‌کند. همچنین میوه و سبزیجاتی مانند، هویج، توت فرنگی، آناناس، پرتقال، انبه، انگور، موز، هندوانه و اسفناج و کلم بروکلی خاصیت انرژی زایی دارند و مصرف ان‌ها باعث کاهش استرس در بدن می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای بابونه یا چای گیاهی اسطوخودوس را هم در برنامه غذاییتان بگنجانید. این نوشیدنی‌های مفید به عنوان یک میان وعده سالم استرس و خستگی‌های مزمن را کاهش می‌دهد. یک روش ساده دیگر هم برای خداحافظی با خستگی‌هایی که در پایان یک روز کاری به سراغتان می‌آید نوشیدن عصاره مقوی سبزیجات رنگارنگ است، فقط کافی است دو عدد هویج متوسط، سه ساقه کرفس، نصف یک خیار، نصف فنجان برگ جعفری تازه، نصف یک فلفل دلمه‌ای، یک فنجان اسفناج و سه عدد گوجه فرنگی را در مخلوط کن بریزید و پس از آماده شدن این نوشیدنی مقوی نوش جان کنید.

رژیم‌های ضد آلرژی

آلودگی هوا و رژیم نادرست غذایی از علل اصلی خستگی و استرس هستند، با این حال اگر به خستگی مزمن مبتلا هستید که با استراحت کافی و تغذیه مناسب از بین نمی‌رود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با انجام آزمایش‌های لازم از سالم بودن خود مطمئن شوید. گاهی اوقات کم خونی، اختلال در عملکرد غده تیروئید، هپاتیت، دیابت، افت قند خون هم از دلایل ابتلا به خستگی‌های مزمن است که باید توسط پزشک بررسی و درمان شود. آلرژن‌ها یا‌‌ همان ترکیبات حساسیت زا نیز از عواملی هستند که سیستم خواب و بیداری افراد را مختل می‌کنند و خستگی و خواب آلودگی‌های را به دنبال دارند. پیاز و سیر از داروهای طبیعی هستند که عملکردی مانند آنتی هیستامین‌ها دارند. پیشنهاد می‌شود یک وعده غذایی ضد آلرژی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

قسمت انتهایی کف دست را در جهت عقربه‌های ساعت به طرف ستون فقرات حرکت دهید این روش باعث کاهش استرس و خستگی می‌شود

سوپ جعفری و پیاز هم برای مواقعی که احساس خستگی و رخوت می‌کنید، گزینه مناسبی خواهد بود. برای تهیه سوپ جعفری یک عدد پیاز را با یک حبه سیر در آب جوشیده قرار دهید، پس از ۵ دقیقه، یک فنجان گزنه و یک فنجان ساقه کرفس خرد شده، نصف فنجان هویج خرد شده را در قابلمه ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه ظرف محتوای مواد را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید، فلفل سیاه، زردچوبه و نمک و در صورت تمایل نصف فنجان عصاره مرغ و مقداری کره را به سوپ اضافه کرده و میل کنید.

رفع خستگی با تکنیک بازتاب‌شناسی

از تکنیک‌های مقابله با استرس و خستگی که در چند دهه اخیر طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است می‌توان به رفلکسوژی یا بازتاب‌شناسی اشاره کرد. دراین تکنیک رفع خستگی‌های بدن، با فشار آوردن به نقاط معینی از کف دست و پا حاصل می‌شود. در این روش، بهبود گردش خون حاصل می‌شود و سیستم ایمنی تقویت خواهد شد. به عقیده محققان درکف دست و پا مناطقی وجود دارد که به طور مستقیم با غدد و ارگان‌های بدن در ارتباط است بنابراین با ماساژ این نواحی به شیوه صحیح امکان کاهش درد‌های مزمن و دردهای ناشی از خستگی و جراحت با تاثیر گذاری برعملکرد اعصاب حاصل می‌شود. یکی دیگر از فواید تکنیک ماساژ کف دست و پا سم زدایی بدن است. در اثر رسوب کلسیم و اسید اوریک و به دنبال آن ورم دست و پا اعصاب تحریک شده و بدن دچار خستگی و درد بیشتری خواهد شد. رفلکسولوژی در بازگشت سموم و رسوبات به سیستم گردش خون موثر بوده و با تقویت عملکرد غدد لنفی، امکان تصفیه خون و دفع مواد زائد را فراهم می‌سازد. در این نوع ماساژ ترشح هورمون اندروفین که‌‌ همان هورمون ضد استرس است در بدن فراهم شده و علاوه بر بدست آوردن انرژی دوباره، احساس نشاط و تندرستی به فرد باز خواهد گشت. تکنیک‌های صحیح این نوع ماساژ را می‌توانید از طریق مراجعه به سایت‌های اینترنتی، خرید کتاب‌های مربوط به بازتاب‌شناسی یا ثبت نام در کلاس‌های ماساژ فرا گیرید. اما به صورت ابتدایی در خانه این کار را با ماساژ دادن ماهیچه‌ها و مفاصل اطراف مچ دست یا پا آغاز کنید. از وارد کردن فشار بیش از اندازه به مناطق حساس به درد تا جایی که امکان دارد خودداری کنید. در مراکز ویژه بازتاب‌شناسی یا رفلکسولوژی ارتباط میان هر یک از ارگان‌ها با قسمت‌های مختلف کف پا یا دست و شیوه ماساژ این نواحی به منظور کاهش درد و استرس آموزش داده می‌شود. برای نمونه ارگانی مانند کبد که در قسمت راست اندام‌های گوارشی و قفسه سینه قرار دارد با قسمت‌هایی از کف پای راست در ارتباط بوده و ماساژ باید در این نواحی انجام بگیرد. یا بهبود عملکرد کلیه‌ها با ماساژ نواحی مرکزی کف پا ار تباط مستقیم دارد.

ماساژ سر

یک راهکار ساده برای مهار کردن استرس، خستگی‌های مزمن و حتی تخفیف درد و حتی بی‌خوابی، بهره گرفتن از ماساژ کف سر و پیشانی است. هنگام ماساژ کف سر محیطی آرام و دور از هرگونه تنش و استرس را انتخاب کنید. ماساژ را از نواحی اطراف گوش‌ها آغاز کنید و با حرکت دورانی انگشتان دست این حرکت را تا اطراف شقیقه‌ها ادامه دهید. باید توجه داشته باشید حرکات با ریتمی یکنواخت و یکسان انجام بگیرد و از انجام حرکات پر از تنش و فشار آوردن به پوست سر و مناطق رشد مو‌ها جلوگیری شود. از برآمدگی انتهایی کف دست به طرف مچ برای تسکین و تخفیف استرس گردن استفاده کنید. قسمت انتهایی کف دست را در جهت عقربه‌های ساعت به طرف ستون فقرات حرکت دهید این روش باعث کاهش استرس و خستگی می‌شود. ازحرکت دورانی انگشتان شصت یا اشاره هم می‌توانید برای ماساژ نواحی پایینی گوش و شقیقه‌ها کمک بگیرید.

روغن گیاهانی مانند صندل وود، شمعدانی، رزماری گریپ فروت و بادام برای انواع تکنیک‌های ماساژ یا بخور دادن مناسب بوده و باعث رفع خستگی و اضطراب در افراد می‌شود

یادتان نرود انجا م مراحل انواع ماساژ و تن آرامی که به منظور رفع خستگی و استرس توصیه می‌شود به شرایط روحی فرد و موقعیت محیطی که در آن ماساژ انجام می‌شود در ارتباط است. توصیه می‌شود قبل از انجام حرکات تن آرامی نور اتاق را تنظیم کرده به طوری که بیش از حد تاریک یا روشن نباشد. از یک موسیقی ملایم استفاده کنید تا فضا برای از بین رفتن استرس مهیا شود.

رایحه‌های معطر

ه‌مان طور که گفته شد نمی‌توان نقش روغن‌های ماساژ و رایحه آن‌ها را در کاهش استرس و خستگی‌ها از بدن نادیده گرفت. با چند روش ساده خانگی می‌توان شادابی رایحه‌های آرام بخش گل‌ها و گیاهان را جایگزین استرس و خستگی‌های یک هفته تلاش کرد. روغن گیاهانی مانند صندل وود، شمعدانی، رزماری گریپ فروت و بادام برای انواع تکنیک‌های ماساژ یا بخور دادن مناسب بوده و باعث رفع خستگی و اضطراب در افراد می‌شود. برای تهیه روغن ماساژ، یک قاشق از گیاه مورد نظرتان مانند دارچین، زنجبیل، رزماری، شمعدانی، اسطوخودوس یا نعنای کوهی را آسیاب کنید. یک فنجان از روغن پایه مانند روغن زیتون یا بادام را درون تابه ریخته گیاهان را به آن افزوده و به مدت ۵ دقیقه روی شعله کم اجاق گاز قرار داده یا به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروویو تحت حرارت قرار دهید. سپس روغن را به مدت ۳۰ دقیقه در محیطی سرد قرار داده و برای ماساژ استفاده کنید. |شبکه ایران|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها