شب‌ها دیر به خانه می‌آید. دیگر حتی حوصله سلام و احوال پرسی با همسرش را هم ندارد. هیچ کدام از کار‌هایش را در خانه، انجام نداده است. بعد از پایان کارش یا در ساعت فراغتش، ساعت‌ها با دوستانش بوده است و اگر او را ببینید فکر می‌کنید هنوز مجرد است. مزیت‌های داشتن دوست خوب بر هیچ کسی پوشیده نیست اما «رفیق بازی» از آن قبیل رفتارهایی است که چه در دوران تجرد و چه تاهل آسیب‌هایی به همراه دارد.
کد خبر: ۶۳۸۹۵۴

اگر برای مراوده و رفت و آمد با دوستان به خصوص در دوران تاهل محدودیت‌هایی در نظر گرفته نشود، ممکن است باعث اختلافات زناشویی و حتی در برخی موارد طلاق عاطفی بین زوجین شود، این موضوع اهمیت دانستن نکاتی بیشتر در این زمینه را می‌رساند.
جام جم سرا: عبدالحسین ترابیان، مشاور خانواده در گفت‌و‌گو با خراسان اظهار می‌کند: وقتی فردی ازدواج می‌کند و باز هم یک سری رفتارهای مخصوص دوره مجردی‌اش را انجام می‌دهد، این رفتار می‌تواند بیانگر اختلال در رشد شخصیتی وی باشد. وی همچنین در این گفت‌و‌گو به دلایل و آسیب‌های رفیق بازی اشاره می‌کند که در ادامه می‌خوانید:

تاهل و تعهد لازمه هم هستند

افرادی که متاهل می‌شوند باید بدانند که با تاهل، انجام تعهد هم به مسئولیت آن‌ها افزوده می‌شود. یعنی یک پسر یا دختر با ازدواجش، متعهد هم می‌شود. افرادی هستند که آدم‌هایی خوب و از خانواده اصیلی هستند ولی با جایگاه و شخصیت متاهلی فاصله دارند. این افراد قبل از اینکه به رشد شخصیتی برسند یعنی قبل از اینکه درک کنند ازدواج یک نوع تعهد می‌آورد، ازدواج می‌کنند و معمولا هم زندگی مشترکشان با مشکل مواجه می‌شود.

شاید شما مقصر رفیق بازی همسرتانید

فردی که در زندگی مشترک در انجام وظایف زناشویی و همسرداری کوتاهی می‌کند خواسته یا ناخواسته باعث می‌شود که همسرش بیشتر از گذشته اوقات فراغت خود را با دوستانش سپری کند. در این حالت ممکن است مرد یا زن رشد یافته باشند اما چون همسرشان در ایفای نقش همسری ضعف‌هایی دارد، فرد با بودن بین دوستانش احساس می‌کند آرامش بیش تری دارد. در واقع وقتی یک مرد یا زن نتواند نقش آفرینی صحیحی در خانه داشته باشند، کانون خانواده سرد می‌شود و یکی از زوجین ترجیح می‌دهد نیاز عاطفی‌اش را در جمع دوستانش و‌گاه متاسفانه با نشاط‌های کاذب تامین کند.
البته کوتاهی همسر تنها یکی از دلایل رفیق بازی است به عبارت دیگر این رفتار نادرست می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

آسیب رفیق بازی والدین بر فرزندان

والدین باید بدانند که بزرگ‌ترین آسیبی که در سایه رفیق بازی آنان به فرزندانشان وارد می‌شود، این است که ممکن است آنان گرفتار برخی اختلال‌های شخصیتی شوند. شاید یک بچه به دلیل رفتارهای اشتباه والدینش پرخاشگر یا دروغگو شود ولی این مشکلات راه حل‌هایی دارد و برطرف می‌شود اما اگر بچه‌ای در خانواده‌ای در اثر غفلت والدین از نظر هوشی یا روانی رشد نکند، این مشکل تا پایان عمر گریبان او را خواهد گرفت و به راحتی برطرف نمی‌شود.

اولین قدم: اصلاح رابطه خود

همسری که تلاش می‌کند عادت ناپسند رفیق بازی را از سر همسرش بیندازد ولی موفق نمی‌شود، به این دلیل است که ارتباط بین آن‌ها کمرنگ شده است. در این مواقع ممکن است زن یا شوهر به دلیل دلسوزی‌های زیادی که به هم دارند با شریک زندگیشان، با جملات امری یا دستوری برخورد کنند. این نوع صحبت کردن به طور خاص با روحیات جنس مذکر به هیچ وجه سازگار نیست. خانم‌ها باید بدانند در صورتی که به خاطر عمل اشتباه شوهرشان، مرتب به او دستور بدهند، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه فاصله عاطفی آن‌ها از هم زیاد می‌شود.

استفاده از جملات محبت آمیز را فراموش نکنید

فرض کنید مردی به خانه دیر می‌آید. همسرش هم نگران شده و به خاطر دلسوزی می‌گوید «باز که دیر آمدی و خبر ندادی؟» یا «تو همیشه دیر می‌آیی». این گونه جمله‌ها با اینکه توهین نیست ولی به مرد شوک وارد می‌کند و ممکن است مرد هم در جواب بگوید «اصلا خوب کاری کردم، که دیر آمدم» یا «از این به بعد دیر‌تر هم خواهم آمد!» همین طور که می‌بینید استفاده از جملاتی نظیر این جمله‌ها، ممکن است باعث قطع ارتباط عاطفی زوجین شود. حالا اگر خانم به همسرش بگوید «نگرانت بودم» یا «دلتنگت شده بودم». این جملات برای مرد‌ها یک بار عاطفی دارد و باعث می‌شود آن‌ها درباره این عملشان بیشتر فکر کنند و درباره آن تصمیم جدیدی بگیرند. استفاده از جملات مثبت، یکی از مهارت‌های ارتباط مطلوب است. این را هم بدانید که اگر این مشکل برطرف شد، باید خاطرات آن را در زباله‌دان تاریخ زندگیتان بیندازید و هیچ وقت نه به آن‌ها فکر و نه آن روز‌ها را یادآوری کنید.

یک توصیه به آن‌ها که هنوز متاهل نشده‌اند

دختران و پسران قبل از ازدواج یا حداکثر در دوران عقد باید کارگاه‌های مهارت زندگی را بگذرانند تا مشکلاتی از این قبیل بینشان پیش نیاید. اگر هم بین زوجی این چنین مشکلاتی پیش آمد باید قبل از اینکه به تنش یا حتی طلاق عاطفی منجر شود به یک مشاور خانواده مورد اعتمادشان مراجعه کنند و هرچه سریع‌تر مشکل را برطرف کنند.

رفیق بازی در مرد‌ها بیشتر از خانم‌ها

هرچند خانم‌هایی هستند که بیشتر اوقات فراغتشان را به جای اینکه در خانه و کنار همسر و فرزندانشان باشند با دوستانشان سپری می‌کنند ولی با توجه به تعداد مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره می‌توان گفت در مجموع این رفتار بین آقایان بیشتر وجود دارد.

دوست خوب غنیمت است، از دستش ندهید

دوست خوب غنیمت است و ارتباط سالم با دوستان می‌تواند بسیار مفید باشد، البته این موضوع یک شرط دارد و آن هم اینکه این ارتباط دوستانه، آگاهانه و با اولویت زندگی مشترک باشد. یعنی اگر ارتباط با دوستان در روابط زناشویی مشکلی ایجاد کند، آن ارتباط معیوب است و باید در آن بازنگری شود. اگر شما قصدتان از ارتباط با دوستان یا هم کلاسی‌‌هایتان دید و بازدید باشد این کار مشکلی ندارد. اما وقتی یک فرد متاهل می‌شود باید به همسر و فرزندانش متعهد باشد. اگر پسر یا دختری تصمیم به ازدواج می‌گیرد، باید آن قدر به لحاظ شخصیتی رشد یافته باشد تا بتواند از رفتارهای مخصوص دوران مجردی خداحافظی کند. اگر یک زوج جوان از «من» بودن به «ما» بودن برسند، حرف یکدیگر را بهتر می‌شنوند و همین باعث می‌شود یکدیگر را بهتر درک کنند. زوج‌های جوان بدانند که وقتی ازدواج می‌کنند، از لحاظ شخصیتی یک پله بالا‌تر رفته‌اند. بنابراین باید دوستانی هم که انتخاب می‌کنند باید هم سطح خودشان باشند. |سلامت نیوز|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها