قاتل و مقتول قبلا به اتهام قتل و جاسوسی به اعدام محکوم شده بودند

نظامی سابق، متهم به قتل هم‌سلولی

یک نظامی سابق به اتهام قتل بهترین دوست خود در جمهوری دموکراتیک کنگو در انتظار چوبه دار است.
کد خبر: ۶۳۸۱۳۴

جاشوا فرنچ همراه دوستش جوستولو مولاند سال 2009 به اتهام جاسوسی و قتل در کنگو به مرگ محکوم شدند، اما اجرای حکم آنها متوقف شده بود و هر دو در زندان به سر می‌بردند. اکنون جاشوا، سرباز سابق بریتانیایی به اتهام قتل جوستولو بهترین دوست و هم‌سلولی‌اش، دوباره محاکمه خواهد شد.

این دو نفر پس از محکومیت در سال 2009 اعلام کردند بی‌گناه هستند، اما دادگاه تجدیدنظر در سال 2010 دوباره آنها را محکوم کرد.

به پرونده سنگین جاشوا فرنچ، اکنون اتهام قتل نیز اضافه شده است. چند ماه پیش جسد بهترین دوست او، در سلول‌شان کشف شد.

سازمان‌های حقوق بشری در نامه‌ای به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا از دولت این کشور خواسته‌اند دولت کنگو، پرونده این متهم را از دادگاه نظامی به دادگاه معمولی بفرستد.

پیشتر قرار بود این سرباز سابق بریتانیا به زندانی در نروژ منتقل شود اما اتهام جدید، روند انتقال را با مشکل مواجه کرده است.

مادر متهم گفته است: جاشوا بهترین دوست خود و پنج سال از عمرش را از دست داده و حالا با اتهام واهی قتل رو به روست. او چقدر دیگر باید زجر بکشد تا دولت بریتانیا دخالت کند؟ فرزند من بی‌گناه است.

یک منبع آگاه گفته آزمایش‌هایی که پلیس کنگو و نروژ به صورت مشترک روی جسد مولاند انجام داده‌اند، تائید کرده که مرگ او بر اثر خودکشی بوده و اتهام قتل بی‌اساس است.

پدر مولاند نامه‌ای خطاب به مقامات کنگو نوشته و از آنها خواسته که اتهام قتل علیه جاشوا فرنچ را لغو کنند، اما به این نامه هنوز پاسخ داده نشده است.

فعالان مخالف اعدام بریتانیایی گفته‌اند دولت بریتانیا برای نجات جان جاشوا تعلل کرده است. یکی از آنها می‌گوید: این اتهامات واهی است و نخست‌وزیر باید هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی و از حقوق این شهروند بریتانیایی حمایت کند. پرونده او در یک دادگاه نظامی رسیدگی می‌شود و ممکن است با مجازات اعدام روبه‌رو شود. در این صورت همه امیدها برای زنده خارج شدن او از زندان به باد خواهد رفت.

جاشوا فرنچ و دوستش مولاند سال 2009 و زمانی که دیگر نظامی نبودند، متهم به قتل راننده کنگویی خود شدند که قرار بود آنها را به مقصدی برساند. او بر اثر اصابت گلوله به سر، جانش را از دست داد، اما دو سرباز این اتهام را نپذیرفتند و گفتند یک مرد مسلح ناشناس به راننده‌شان شلیک کرد. برخی منابع می‌گویند هیچ مدرکی مبنی بر این‌که این دو بریتانیایی مرتکب قتل شده‌اند، وجود ندارد. گفته شده جاشوا فرنچ تحت شکنجه اعتراف کرده و پس از اعدام صوری و کتک خوردن شدید، به قتل دوستش نیز اعتراف کرده است.

دادستان نیز گفته مولاند پیش از مرگ نامه‌ای نوشته و اعتراف کرده که برای جاسوسی به کنگو آمده و عامل مرگ راننده نیز خودش است، اما این نامه هیچ‌وقت در اختیار وکلای مدافع او قرار نگرفته است. گفته شده متهمان در محاکمه قبلی خود به مدت شش ساعت در گرمای بالای 40 درجه سرپا ایستاده بودند.

جاشوا فرنچ که اصالتا بریتانیایی است، برای ارتش نروژ خدمت می‌کرد. او با مولاند در ارتش آشنا شد. هر دوی آنها سال 2007 ارتش را ترک و به‌عنوان محافظ شخصی کار می‌کردند.

منبع: دیلی‌میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها