خوشنویسی افجه‌ای در موزه متروپولیتن

موزه متروپولیتن نیویورک که از معروف‌ترین موزه‌های جهان است، خوشنویسی نصرالله افجه‌ای، هنرمند ایرانی را خرید. این خوشنویسی مربوط به یکی از کارهای اخیر افجه‌ای است که سال گذشته آن را روی بوم آورده است.
کد خبر: ۶۳۷۵۸۷
خوشنویسی افجه‌ای در موزه متروپولیتن

 افجه‌ای در این اثر 160 در 160 سانتی‌متری، سوره حمد را به صورت نقاشیخط و به سیاق کارهای اخیرش که ریزنویسی است، تصویر کرده است.

این هنرمند باذوق کشورمان در خلق این اثر درخشان، از رنگ قهوه‌ای سپیا و سبک اکرلیک روی بوم استفاده کرده است.

افجه‌ای در این باره به جام‌جم می‌گوید گرچه فارغ‌التحصیل خوشنویسی است اما هرگز هیچ کاری را به صورت خوشنویسی سنتی محض، نفروخته است و در کارهای اخیرش به ریزنویسی در نقاشیخط علاقه‌مند است.

اثر استثنایی نصرالله افجه‌ای، از طریق مشاوران هنرهای زیبای ٢٨، نماینده انحصاری فروش آثار این هنرمند به گنجینه ارزشمند موزه متروپولیتن نیویورک فروخته شده است.

این گروه اثر افجه‌ای را از یک مجموعه‌دار خصوصی در خارج از کشور تهیه کرده به موزه متروپولیتن فروخته‌اند.

نصرالله افجه‌ای از چهره‌های ماندگار هنر نقاشیخط و از پیشکسوتان خوشنویسی کشور است. او موفق شده نشان درجه یک فرهنگ و هنر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کند.

افجه‌ای اکنون در آستانه هشتاد سالگی است. چندی پیش هم یکی از تابلوهای ریزدانه‌اش به قیمت 190 میلیون تومان در حراج تهران به فروش رسید.

آثار این هنرمند در بسیاری دیگر از حراج‌های معتبر جهانی از جمله کریستیز با استقبال خریداران و مجموعه‌داران مواجه شده است.

اکنون راه یافتن اثری از این هنرمند به موزه متروپولیتن افتخاری برای جامعه هنری کشور محسوب می‌شود زیرا موزه متروپولیتن نیویورک از بزرگ‌ترین و مشهورترین موزه‌های جهان است که مرکز شهر نیویورک و در مجاورت ضلع شرقی سنترال پارک قرار دارد.

این موزه که سال ۱۸۷۲ میلادی افتتاح شد مجموعه بزرگ و نادری از تاریخ اسلام و ایران باستان را داراست؛ به عنوان مثال لباس رزم ایرانی متعلق به قرن ۱۵ میلادی، تندیس سر یک شاهزاده سلجوقی متعلق به قرن 12 میلادی، مجسمه تکوک شیر غران مربوط به دوران هخامنشیان و قالی اصفهان ساخته شده از پنبه ابریشم و فلز متعلق به قرن 17 میلادی، تنها بخشی از آثار ایرانی است که در این موزه نگهداری می‌شود. سالانه چهار میلیون نفر از این موزه دیدن می‌کنند.

سجاد روشنی ‌-‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها