به گفته یک جراح پلاستیک، تنفس دهانی یک اتفاق غیر طبیعی است و اگرچه برای خیلی‌ها عادت شده، مشکلی است که اثرات نامطلوب چون خستگی مغز و عصبانی شدن افراد را در پی دارد.
کد خبر: ۶۳۶۲۴۹

به گزارش جام جم سرا، دکتر محسن نراقی می‌گوید: «بینی با تنظیم عبور هوا باعث اکسیژن رسانی به ریه می‌شود. ولی افرادی که تنفس دهانی دارند، اکسیژن رسانی دچار اختلال است. علاوه بر این هوایی که از بینی عبور می‌کند، تقریبا ۷۵ تا ۹۵ درصد از رطوبت اشباع می‌شود. چون بینی سیستم مرطوب کننده خیلی قوی دارد. این اتفاق باعث می‌شود ریه‌ها از عفونت محفوظ بمانند.»
به نوشته سلامانه، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می‌کند: با این مرطوب سازی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها از بین می‌رود. به هر حال ریه خشک مستعد برونشیت و عفونت‌ها می‌شود. پس افرادی که تنفس دهانی دارند، این مشکل را بیشتر تجربه می‌کنند. مساله بعدی تنظیم و تعدیل دمای هوا توسط بینی است. به طوری که ما وقتی در هوای خیلی سرد تنفس می‌کنیم، این هوا می‌تواند با ورود به ریه ۲۰ درجه افزایش دما داشته باشد. علاوه بر اینکه فیل‌تر کردن و تصفیه فیزیکی ذرات توسط بینی نیز یکی از عملکردهای مهم است. یعنی ذرات و آلودگی‌های هوا در بینی فیل‌تر می‌شود. بینی از هر فیل‌تر دیگری طبیعی‌تر عمل می‌کند. کسانی که تنفس دهانی دارند بخصوص در آلودگی هوا سم موجود در هوا را بیشتر وارد بدن می‌کنند.
وی تاکید می‌کند: غیر از تصفیه فیزیکی، مساله پنجم، عمل دفاعی بینی است. عمل دفاعی بینی به این محدود نمی‌شود که نقش فیلترکننده داشته باشد بلکه ترشحات طبیعی که در بینی هستند، موادی دارند که ضد باکتری و ضد ویروس عمل می‌کنند یعنی بینی نقش فعال ایمونولوژیک هم دارد.
دکتر نراقی در ادامه توضیح می‌دهد: در فردی که تنفس دهانی دارد اولا چون اکسیژن کافی به ریه نمی‌رسد، مغز استراحت نمی‌کند و فرد خواب راحتی شب‌ها ندارد. در طی روز هم این افراد معمولا خسته و کسل و عصبی هستند. گاهی ممکن است پرخاشگر هم بشوند. این افراد راندمان کافی لازم را در محیط کار ندارند. حتی تنفس دهانی در روابط اجتماعی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. مشکل دیگر این افراد این است که دهانشان خشک می‌شود. با این اتفاق پوسیدگی دندان در این افراد زیاد می‌شود.
وی خاطر نشان می‌کند: بوی بد دهان و تنفس یکی از عمده مشکلات این افراد است. خشکی دهان گلو را هم درگیر می‌کند و آن‌ها مستعد گلودرد و التهاب لوزه‌ها می‌شوند. با پیشرفت خشکی دهان حنجره هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مستعد لارنژیت و مشکلات حنجره می‌شود به طوری که تن صدای این افراد تغییر می‌کند. مبتلایان به تنفس دهانی کم کم با ادامه یافتن تنفس دهانی مستعد برونشیت و عفونت‌های قسمت‌های تحتانی‌تر راه تنفسی هم می‌شوند. در مطالعاتی که انجام شده، تنفس دهانی کیفیت زندگی افراد را به شدت پایین می‌آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها