مهندس ضرغامی: هنرمندان و تولیدات فاخر آنان سرمایه‌های کشور هستند

​ستاره​ها در​شب باشکوه تلویزیون

اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی جام‌جم دیشب با حضور مهندس ضرغامی، مدیران تلویزیون و چهره‌‌های هنری و فرهنگی و با قدردانی از خانواده شهدا، کارگردانان سریال‌های فاخر، هنرمندان برتر و برگزیدگان بخش‌های مختلف در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۶۲۱۱

مهندس عزت‌الله ضرغامی، رئیس رسانه ملی با تشکر صمیمانه از مهمانان سومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم درباره هنرمندان گفت: شما سرمایه و بیت‌المال مسلمین و کشور اسلامی هستید و چه سرمایه‌ای بالاتر از کارهای فاخر در حوزه‌های مختلف که مخاطبان زیادی دارد و مردم سال‌هاست با آنها زندگی می‌کنند؛ از برنامه‌های گفت‌وگومحور تا برنامه‌های نمایشی.

وی افزود: مدیریت افکار عمومی به دست شماست، من فرصت را مناسب می‌دانم که صمیمانه از همه شما تشکر کرده و همچنین قدردانی می‌کنم از حضور خانواده شهدا که صاحبان اصلی هنر هستند، امام بزرگوار فرمود شهادت هنر مردان خداست، شهدا راه را برای افتخارات ملت ایران باز کردند. از این‌که امشب در خدمت تعدادی از آنها هستیم، سپاسگزارم.

وی خاطر‌نشان کرد: در فرمایشاتی که رئیس‌جمهور در جمع هنرمندان داشتند درباره امید حرف زدند و از هنرمندان خواستند برنامه‌های خود را امیدوارکننده بسازند.

رئیس رسانه ملی ابراز کرد: بعد از مطرح شدن این موضوع بحث‌هایی مطرح شد، یکی از کارگردان‌های صاحب نام مصاحبه کرده و به رئیس‌جمهور اعتراض کردند که به این شکل بخشنامه‌ای و آمرانه با هنرمند صحبت کردن اشتباه است، انتقاد کرده بودند که نگاه درستی نیست و هنرمند باید آزاد باشد و با سلیقه فردی خودش برنامه بسازد.

ضرغامی ادامه داد: من در این مقام این را بهانه کردم و به دفاع از رهنمود رئیس‌جمهور عرض می‌کنم، این طور نباید باشد که وقتی موضوعی به صورت بسیط مطرح می‌شود، برداشت‌های مختلف از آن شود و هرکسی هر طور می‌خواهد سنگر بگیرد. یادم می‌آید که در اوایل انقلاب بحثی شد در فضای سیاسی فکری جامعه که آیا فقه پویا خوب است یا فقه سنتی. طرفداران هر کدام به گونه‌ای استدلال و صف‌بندی ایجاد می‌کردند. حضرت امام با جمله‌ای این مساله را حل کردند. ایشان فرمودند فقه سنتی جواهری ما در ذات خود پویاست، مگر کسی می‌تواند فقه سنتی را از پویایی تهی بداند.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: مساله امید جزو اولویت‌های رسانه ملی است، منتقدان سخن رئیس‌جمهور می‌گفتند باید هنرمند آزاد باشد، کسی نمی‌تواند اجباری به او بکند، اگر اجبار باشد انگیزه هنرمند از بین می‌رود. بعضی از کارها که به عنوان سفارشی مورد نقد واقع می‌شود سبب می‌شود کارهای خوب کنار گذاشته شود.

وی یادآور شد: برخی از دعوت به امیدآفرینی این‌گونه برداشت کرده‌اند که هنرمند نباید واقعیت‌های جامعه و مشکلات مردم را ببیند یا آسیب‌ها را رصد کرده و در یک برنامه متعهد هنری به تصویر بکشد.

امید همه چیز انسان است

ضرغامی عنوان کرد: حتما منظور کسانی که می‌گویند کار امیدوارانه انجام بدهند این نیست که در اثر هنری نقد نباشد و آسیب‌های جامعه از نظر هنرمند مورد غفلت قرار بگیرد، بلکه سخن اصلی اینجاست که اینها باید در بستری از امید تولید شده و به مردم عرضه شود، امید همه چیز انسان است و اگر امید نباشد هیچ چیز دیگری نیست. هنرمند باید به شکلی اثرش را خلق کند که مخاطب بعد از دیدن اثر یک قدم به امیدواری نزدیک شود. وی ابراز کرد: برخی می‌گویند هنرمند باید آنچه که خود به نتیجه می‌رسد، انجام دهد. در پاسخ به این می‌توان گفت اصل انگیزه، اصل رسیدن به یک موضوع روشن در دل و جان یک هنرمند برای خلق اثر چیزی نیست که مورد اختلاف باشد، یک اثر هنری خلق می‌شود و هنرمند باید با همه وجود احساس کند که انگیزه خلق اثر را دارد.

ضرغامی بیان کرد: بنابراین باید شرایطی به وجود بیاید تا هنرمند احساس کند چیزی در جامعه مورد نیاز است و با توجه به احساس خود اثر هنری خلق کند، نکته اینجاست که آیا صرف انگیزه شخصی، صرف تشخیص یک اولویت فردی در دنیایی که پر از موضوعات پیچیده است واقعا کفایت می‌کند یا دیگران هم می‌توانند کمک کنند یا مشاوره بدهند.

برخی خط قرمز‌ها را باید کنار گذاشت

وی ادامه داد: کاری که مدیران ما در بخش‌های هنری انجام می‌دهند کاری اداری نیست، اگر مدیرانی هستند که همفکر شما هستند و به شما کمک و مشاوره می‌دهند همه حلقه‌های یک زنجیر هستند.

ضرغامی در دفاع از مدیران فرهنگی بیان کرد: در تعارفات و حق‌شناسی‌ها جایگاه‌ها را باید خوب بشناسیم. در برخی از اثرها اگر مشاوره از اول داده می‌شد آنها با مشکل روبه‌رو نمی‌شدند، البته بعضی از خط قرمزها بی‌خود است، یک مقدار شجاعت و شهامت می‌خواهد تا آنها را کنار بگذاریم.

وی با اشاره به این‌که در جاهایی اولویت‌بندی درست صورت نمی‌گیرد، گفت: توان ما و امکانات نظام محدود است.

به گفته وی، امروزه علم و پیشرفت بشری گواهی است بر این‌که کار تیمی موفق‌تر از کار انفرادی است. اکنون نمی‌توان اسطوره‌‌ها را با ستاره‌ها مقایسه کرد، چون اسطوره‌ها با تکیه بر مهارت خود موفق شده‌اند، اما ستاره‌ها در کار جمعی خلق می‌شوند. در واقع هنرمند اگر مشاوره بگیرد کار تاثیر‌گذارتری می‌سازد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به این‌که آثار ماندگار وقتی خلق می‌شود که هنرمند با تمام وجود آن‌را انجام داده است، بیان کرد: اثر باید اولویت‌بندی و هدایت شود، تصمیم‌گیری برای کار باید مشورت شود، افزون بر این هنرمند پس از مساله یابی برای پرداخت آن باید مشورت، تحقیق و بررسی کند. وی یادآور شد: مشورت و همفکری لازم است و این نگاه آمرانه نیست، اگر رئیس‌جمهور می‌گوید امید باشد منظور این نیست که شما مجیزگوی دولت باشید، ایشان معتقد به آزادی بیان و اندیشه هستند، در واقع آثار باید در بستری از امید ارائه شود.

در این مراسم با حضور رئیس رسانه ملی با اهدای لوح تقدیر از همسر شهید یعقوبی، همسر شهید شاطری،‌ مادر شهید زین‌الدین، خانواده شهید کشوری و شهید شیرودی قدردانی شد.در بخش قدردانی از کارگردانان سریال‌های فاخر از کیانوش عیاری کارگردان سریال روزگار قریب، محمدحسین لطیفی کارگردان سریال نردبام آسمان، سیدضیاءالدین دری ‌کارگردان سریال کلاه پهلوی، حسن فتحی کارگردان سریال مدار صفر درجه، داوود میرباقری کارگردان سریال مختارنامه، یدالله صمدی سازنده سریال شوق پرواز، ‌مسعود جعفری‌جوزانی کارگردان سریال در چشم باد و فرج‌‌الله سلحشور سازنده سریال یوسف پیامبر تجلیل شد.

در بخش هنرمندان برتر لوح تقدیر به سروش صحت، شقایق دهقان، بهنام تشکر، هومن برق‌نورد، حسین یاری، پوراندخت مهیمن، آتیلا پسیانی، سالار عقیلی، مسعود بهبهانی‌نیا، علی نصیریان، مهدی فخیم‌زاده، پرویز شیخ‌طادی، سیروس گرجستانی، اقبال واحدی، ابوالقاسم طالبی، ‌دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و دکتر اسماعیل منصوری‌لاریجانی اهدا شد.

مهدی فرجی، دبیر جشنواره جام‌جم در مراسم اختتامیه گفت: خوشحالیم از این که توفیق پیدا کردیم تا سومین دوره جشنواره جام‌جم را در هفته وحدت برگزار کنیم.

وی افزود: ما در تدارک برگزاری جشنواره بودیم که حادثه‌ای ناگوار باعث از دست دادن پنج نفر از هنرمندان در جریان ساخت سریال معراجی‌ها شد. ما برای خانواده‌های این عزیزان، آرزوی صبر داریم.فرجی با اشاره به این‌که دبیرخانه دائم جشنواره شکل گرفته است، افزود: امسـال جــشنواره به صورت بین‌المللی برگــزار شد و ما میزبان هنـــرمندانی از 18 کشور دنیا از جمله قطر، ترکیه، انگلستان، آلمان، لبنان، کانادا، استرالیا، آمریکا، اردن و نروژ بودیم.

دبیر جشنواره در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: خوشبختانه در بخش‌های مختلف شاهد آثار متنوعی بودیم و این نشان‌دهنده فعالیت پویای برنامه‌سازان ما در سازمان صداوسیماست. ما این جشنواره را با هدایت‌های معاون سیما و رهنمودهای رئیس سازمان صداوسیما برگزار کردیم.

تلویزیون حرف پنهان ندارد

علی دارابی، معاون سیما هم در اختتامیه جشنواره جام‌جم ضمن گرامیداشت جان‌باختگان معراجی‌ها در شهرک دفاع مقدس گفت: این عزیزان در جریان تصویربرداری سریال معراجی‌ها، معراجی شدند و به خیل یاران همسنگرشان پیوستند. ما یاد این عزیزان را گرامی می‌داریم و برای خانواده‌ها و بازماندگانشان صبر و شکیبایی آرزو می‌کنیم.

وی در ادامه ضمن خوشامدگویی به مهمانان خارجی جشنواره گفت: من به شما دوستان خوشامد می‌گویم که به سرزمین فرهنگ، هنــر، تمدن، سرزمین امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای آمده‌اید.

معاون سیما عنوان کرد: جشنواره فرصتی برای تضارب آرا، بستری برای توسعه فعالیت‌ها، جذب استعدادها و انتقال تجارب است. جشنواره جام‌جم جشن بزرگی است و سازمان صداوسیما با برگزاری جشنواره جام‌جم، صاحب جشنی منظم و بابرنامه شده است و امسال با آثاری که از 18 کشور در این جشنواره حضور داشته‌اند، لباس بین‌المللی پوشید.

معاون سیما با اشاره به هیات داوران گفت: در بخش داوری سعی کردیم از نظر صاحب‌نظران بهره ببریم تا آرای داوران استقلال کامل داشته باشد. امیدوارم این جشنواره در منطقه و جهان اسلام به رخدادی بزرگ تبدیل شود. دارابی یکی از اهداف بزرگ جشنواره جام‌جم را ارتقای کیفی تولیدات تلویزیون دانست و تاکید کرد: ما همواره دنبال شفاف‌سازی و حمایت از تولیدات مناسب هستیم. ما در تلویزیون حرف پنهان نداریم. ما صریح و شفاف عمل می‌کنیم و دنبال خلق آثار ارزنده هستیم.دارابی ادامه داد: بیش از 1300 عنوان فیلم تلویزیونی از سال 1383 تاکنون پخش شده است، که بالغ بر هزار عنوان از این آثار در معاونت سیما تولید شده است. همچنین از سال 83 تا امروز 441 سریال تولید و پخش شده است. با تولید آثار تلویزیونی توانسته‌ایم یک‌میلیون و 300 هزار نفر را صاحب شغل کنیم که بالغ بر 15 هزار خانوار سالانه از محل تولیدات رسانه زندگی‌شان تامین می‌شود.

در میان آثار تولید شده 145 تله‌فیلم و 62 سریال در حوزه انقلاب و دفاع مقدس تولید شده است. همچنین در بخش برنامه‌های گفت‌وگو محور و ترکیبی بالغ بر 152 هزار ساعت برنامه تولید و پخش شده است ما همیشه سلایق مخاطبان را در نظر گرفته و تلاش کرده‌ایم برنامه‌های متنوعی تولید کنیم و شبکه‌های مختلف نیز راه‌اندازی شوند.

وی تاکید کرد: اگر اعتبارات لازم تامین شود، آماده راه‌اندازی ده شبکه تخصصی دیگر هستیم.

معاون سیما با اشاره به بهره‌مندی از نظر استادان، هنرمندان و صاحب‌نظران گفت: چراغ راه ما در برنامه‌ها این عزیزان هستند و از حضورشان در شوراهای راهبردی و برنامه‌سازی استفاده می‌کنیم. امروز تلویزیون در کشور ما یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌هاست و تاثیرات بسیـار زیادی بر خانواده‌ها می‌گذارد. امروز تلویزیون ما وسیله‌ای برای جمع کردن خانواده‌هاست. تلویزیون ما مسئولیت خطیری دارد و به جناح خاصی وابسته نیست. تلویزیون ما متعلق به همه است و برای همه اقشار برنامه می‌سازد.دارابی با اشاره به جدیدترین نظرسنجی گفت: میزان مدت تماشای تلویزیون در ایران روزانه بیش از سه ساعت است. ما مدیران و برنامه‌سازان باید قدر این مساله را بدانیم و آثار فاخری را برای مردم تولید کنیم.معاون سیما در پایان صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های یکی از برنامه‌سازان نروژی گفت: تلویزیون ایران صدای بیدار دنیاست، زیرا به شکل درستی به مسائل غزه و فلسطین می‌پردازد.

 

برگزیدگان بخش مجموعه‌های تلویزیونی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

هیات داوران بخش مجموعه‌های نمایشی سومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم اعلام می‌کند، آنچه در ارزیابی 34 اثر شاخص و ماندگار در بخش مجموعه‌های نمایشی سومین جشنواره بین‌المللی تلویزیونی جام‌جم ارزیابی شد، توان و داشته‌های بیکران هنرمندان و سازندگان این آثار را در بعد مضمون و محتوا مهر تائید می‌زد و قضاوت درباره آنها را با ظرافت‌هایی مواجه می‌کرد.

هیات داوران با اعلام خرسندی از حسن انتخاب سیاستگذاران جشنواره در ارزیابی مجموعه‌های نمایشی تولید شده با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، در راستای ارتقا و تعالی این‌گونه آثار و تبیین و گرامیداشت بنیان‌های فکری،‌ آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران و فرهنگ دفاع مقدس، نکاتی را یادآور می‌شود.

در مجموعه‌های نمایشی تولید شده با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، همچنان جای خالی تبیین پهنه درگیری ایران اسلامی با دنیای استکبار احساس می‌شود.

در این آثار دشمنان افرادی ساده‌لوح و بی تدبیر فرض می‌شوند که نتیجه آن چیزی جز کم ارزش جلوه دادن مبارزه ملت ایران در سال‌های انقلاب و دفاع مقدس نیست.

هنوز هم در مجموعه‌های نمایشی با مــوضوع انقلاب اسلامی، ابعاد فساد و وابستگی رژیم پهلوی به بیگانگان روشن نیست.

تبیین آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و نمایش دستاوردهای برآمده از این آرمان‌ها در قالب یک اثر نمایشی جذاب، منطقی و اقناع‌کننده مغفول مانده است.

امید مـــی‌رود بـــــا رعایـــت این موارد سال‌های آینده شاهد آثار درخــشان‌تری با مضمون دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باشیم.

بهترین بازیگر مکمل مرد: هیات داوران ضمن تشکر از آقای هدایت هاشمی به سبب بازی در سریال پروانه، پرویز فلاحی‌پور را به عنوان بهترین بازیگر مکمل مرد برای بازی در سریال گل‌های گرمسیری معرفی می‌کند.

بهترین بازیگر مکمل زن:جایزه بهترین بازیگری مکمل زن مشترکا به سودابه بیضایی برای بازی در سریال ارمغان تاریکی و آفـــــرین عبیسی بـــــرای بازی در سریال رقص پرواز اهدا می‌شود.

بهترین بازیگر نقش اول مرد:هیات داوران با احترام و سپاس از مهدی هاشمی برای بازی در سریال رقص پرواز، آرش مجیدی را به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در سریال ارمغان تاریکی معرفی می‌کند.

بهترین بازیگر نقش اول زن: هیات داوران ضمن تحسین حضور موثر خزر معصومی در سریال یک مشت پر عقاب، جایزه این بخش را به لیلا زارع برای بازی در سریال ارمغان تاریکی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن اهدا می‌کند.

بهترین فیلمنامه: هیات داوران جایزه بهترین فیلمنامه را به جلیل سامان برای نگارش فیلمنامه مجموعه ارمغان تاریکی اهدا می‌کند.

بهترین کارگردانی: هیات داوران خسرو معصومی را برای کارگردانی مجموعه بچه‌های بهشت به عنوان بهترین کارگردان معرفی می‌کند.

بهترین اثر: هیات داوران جایزه بهترین اثر را به مجموعه تلویزیونی ارمغان تاریکی به تهیه‌کنندگی آقای سید احمد کاشانچی اهدا می‌کند.

در این بخش مجموعه رقص پرواز به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان به عنوان اثر بـــرگزیده در حوزه دفاع مقدس معرفی می‌شود.

بهترین تدوین: هیات داوران با تشکر از رضا بهارانگیز برای تـــدوین سریال‌های پــروانه و ارمـــغان تاریکی جایزه این بخش را به محمدرضا موئینی بـــرای ســـریال یک مشت پر عقاب اهدا می‌کند.

بهترین تصویربرداری: هیات داوران ضمن تشکر از آقای محمد افسری، تصویربردار مجمموعه پروانه، جایزه بهترین تصویربرداری را به محمدتقی پاک‌سیما برای مجـموعه رقص پرواز اهدا می‌کند.

بهترین موسیقی متن: هیات داوران ضمن تشکر از آقایان حسین کاج برای آهنگسازی سریال بانو و فرید سعادتمند برای سریال‌های پروانه و ارمغان تاریکی، جایزه این بخش را به فردین خلعتبری برای سریال یک مشت پــر عقاب اهدا می‌کند.

بهترین طراحی صحنه و لباس: هیات داوران با قدردانی از امیرحسین اثباتی برای مجموعه تلویزیونی یک مشت پر عقاب، غفار رضایی و مه‌لقا ناقد را برای طراحی صحنه و لباس سریال ارمغان تاریکی به عنوان بهترین در این بخش معرفی می‌کند.

بهترین تیتراژ: هیات داوران ضمن تشکر از ساسان توکلی‌فارسانی برای سریال ارمغان تاریکی، جایزه بهترین تیتراژ را به بابک صاحبقرانی برای ساخت تیتراژ سریال گل‌های گرمسیری اهدا می‌کند.

بهترین گریم: هیات داوران جایزه بهترین گریم را به جلال‌الدین معیریان برای سریال‌های ارمغان تاریکی و پروانه اهدا می‌کند.

بهترین جلوه‌های ویژه میدانی: هیات داوران جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به زنده‌یاد جواد شریفی برای سریال گل‌های گرمسیری اهدا می‌کند.

* (این انتخاب قبل از واقعه تاسف‌بار درگذشت ایشان و همکارانشان صورت گرفته بود)

بهترین صدابرداری و ترکیب صدا: هیات داوران جایزه بهترین صدابرداری و صداگذاری را به جواد مقدس و آرش قاسمی برای صدابرداری و صداگــــذاری سریال پروانه اهدا می‌کند.

جایزه ویژه هیات داوران: هیات داوران جایزه ویژه خود را به دلیل نگاه توام با واقعیت، خلاقیت و هوشمندی متعهدانه و شناخت صحیح از فضای داستان و ساخت باورپذیر سریال‌های پروانه و ارمغان تاریکی به آقای جلیل سامان اهدا می‌کند.

همچنین هیات داوران جایزه ویژه خود را برای تلاش مسئولانه و هنرمندانه جهت شناخت و معرفی نقش استعماری آمریکا در سریال یک مشت پر عقاب به آقای بهروز خوش‌رزم اهدا می‌کند.

مجموعه روح‌الله به‌دلیل خلاقیت و نگاه لطیف به معرفی ساده و صمیمی حضرت امام خمینی (ره) از سوی نویسنده سعید نعمت‌الله و کارگردانی مجموعه راما قویدل از نگاه هیات داوران مغفول نمانده و شایسته قدردانی و توجه می‌داند که به این وسیله از آنها تشکر می‌شود.

 

برگزیدگان بخش فیلم‌های تلویزیونی

هیات داوران بخش فیلم‌های تلویزیونی سومین جشنواره جام‌جم، پس از بحث و بررسی درباره فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه، به اتفاق آرا نتایج را به شرح زیر اعلام کرد:

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین تیتراژ فیلم، جایزه بهترین تیتراژ را به پژمان ابوالقاسمی برای فیلم «خراش» اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین تصویربرداری ضمن قدردانی از تصویربرداری فیلم نیلا زنده است، جایزه بهترین تصویربرداری را به هاشم مرادی برای فیلم‌های زمانی برای ایستادن و یک روز سرد اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین تدوین ضمن قدردانی از تدوین فیلم عملیات کرکس جایزه بهترین تدوین را به نازنین مفخم برای فیلم تعبیر خواب اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین بازیگر مرد ضمن قدردانی از رضا بهبودی برای فیلم آبروی از دست رفته آقای صادقی و سیروس همتی برای فیلم رقص روی یخ، جایزه بهترین بازیگر مرد را به بیژن امکانیان برای فیلم آبروی از دست رفته آقای صادقی اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین بازیگر زن ضمن قدردانی از غزل شاکری برای فیلم حتی اگر شب باشد و معصومه میرحسینی برای فیلم یک روز سرد، جایزه بهترین بازیگر زن را به شبنم مقدمی برای بازی در فیلم قصه من و دوچرخه بابام اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین فیلمنامه، جایزه بهترین فیلمنامه را به آیدا پناهنده و ارسلان امیری برای فیلمنامه فیلم آبروی از دست رفته آقای صادقی اهدا کرد.

هیات داوران از میان نامزدهای بهترین کارگردانی، جایزه بهترین کارگردانی را به آیدا پنـــاهنده برای فیلم آبروی از دست رفته آقای صادقی اهدا کرد.

هیات داوران از مـیان نامزدهای بهترین فیلم، جایزه بهترین فیلم را به مهدی شفیعی برای فیلم آبـــروی از دست رفــته آقای صادقی اهدا کرد.

هیات داوران با توجه به ارزش‌های قابل توجه فیلم‌های عملیات کرکس و قصه‌های من و دوچرخه بابام به دلیل توجه به نگاه مسئولانه و واجد امید به کودکان و نوجوانان، جایزه ویژه هیات داوران را به غلامرضا رمضانی برای فیلم عملیات کرکس و فیاض موسوی برای فیلم قصه‌های من و دوچرخه بابام اهدا کرد.

 

برگزیدگان بخش پویانمایی

در بخشی از بیــــانیه هیــات داوران بخش انیمیشن آمده است:

انیمیشن و محصولات و صنایع فرهنگی مرتبط با آن، به دلیل تاثیرگذاری فراوان بر مخاطب، توانمندی بی‌نظیر در انتقال پیام بویژه بر مخاطبان حلقه اول، یعنی خردسالان، کودکان و نوجوانان دارد.

بنابـــراین واجب است این آثار در اولویت بالا و راهبردی قرار گیرد و موضوع راهبردی هنر ـ صنعت انیمیشن در فراز و نشیب‌های برنامه‌ای و بودجه‌ای قرار نگیرد تا ایجاد قطب انیمیشن دینی و پاک، هدفی ممکن و دست یافتنی شود.

بهترین کـارگردانی اثــر کوتاه : اجل معلق (شیوا ممتحن)

بهترین کارگردانی مجموعه و سریال: پهلوانان 2 (سیاوش زرین‌آبادی)

بهترین کارگردانی اثر بلند و نیمه‌بلند: آقای مهربان (علیرضا گلپایگانی و بهنام دلداده)

بهترین اثر بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: مهربان (سیاوش زرین‌آبادی و علیرضا گلپایگانی)

بهتریــن کارگردان میان‌برنامه: گزارش‌های اوتی (علی درخشی)

بهترین فیلمنامه بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: داستان سامرا(حسین سلطانی، وحید چالاک)

بهترین طراحی شخصیت در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجمـــوعه و سریال: یاور و دوستان (حامد کمالی و مهدی علی‌بیگی)

بهترین طراحی فضا در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: افسانه سرزمین گوهران (مهدی موحد، حسین صافی و نوروز عباسی)

بهترین انیمیت در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: رستوران جنگل (محمد غلامی و ابوالفضل جعفری)

بهترین موسیقی در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: آقای مهربان (پیروز ارجمند)

بهترین صداسازی و صداگذاری در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: افسانه موزه‌ها (فرشید جلیلی)

بهترین دستاورد فنی و هنری در آثار بلند، نیمه‌بلند، مجموعه و سریال: تولد آفتاب (حامد کاتبی)

 

برگزیدگان بخش مستند

هیات داوران بخش مستند جشنواره جام‌جم، برگزیدگان خود را به شرح زیر اعلام کرد:

جایزه بهترین صدابرداری تعلق گرفت به هادی ساعدمحکم برای صدابرداری مستند «سیاه‌چمانه» از شبکه مستند.

ضمن قدردانی از ابوذر حیدری، تدوینگر مستند خزندگان ایران، جایزه بهترین تدوین تعلق گرفت به حمید نجفی‌راد برای تدوین مستند «زیرگنبد مینا» از شبکه یک.

جایزه بهترین تصویربرداری تعلق گرفت به محمد رسولی برای تصویربرداری مستند «خانه‌ای در مه» از شبکه مستند.

ضمن قدردانی از ایرج طهماسب، جایزه بهترین گویندگی تعلق گرفت به شهرام درخشان برای گویندگی مستند «غبار سرخ» از شبکه چهار و مجموعه نریشن‌های دیگر وی در مستندهای تلویزیون.

ضمن قدردانی از هاشم زهی، پژوهشگر مستند عروسی چاه بهار از مجموعه مستند عروسی اقوام(شبکه مستند)، جایزه بهترین پژوهش تعلق گرفت به عبدالحمید ارجمند برای پژوهش مستند «سعدی کارنو» از شبکه مستند. ضمن قدردانی از حسن نقاشی برای کارگردانی مستند نخل، میراث کهن، از مجموعه راسخون (شبکه چهار)،جایزه بهترین کارگردانی تعلق گرفت به محمدحسین مهدویان برای مستند «آخرین روزهای زمستان» از شبکه یک.

ضمن قدردانی از سیروس حسن‌پور، تهیه‌کننده مستند الفبای معجزه‌گر(شبکه دو)، جایزه بهترین مستند تعلق گرفت به جواد ظهیری برای مستند «اگر عزت به قهوه‌خانه نیاید»، از شبکه مستند.

ضمن قدردانی از سعید نبی برای مجموعه هیرکان(شبکه مستند) و عبدالحمید ارجمند برای مجموعه جستجوگران پارسه(شبکه یک)، جایزه بهترین مجموعه مستند تعلق گرفت به فتح‌الله امیری برای مجموعه «خزندگان ایران» از شبکه مستند.

 

برگزیدگان برنامه‌های گفت‌وگومحور

هیات داوران بخش برنامه‌های گفت‌وگومحور، ضمن خرسندی از توجه و اهمیت به این قالب مهم و تاثیرگذار تلویزیونی در سومین جشنواره جام‌جم، اعلام می‌کند رسانه ملی اکنون به بلوغی قابل قبول در تولید برنامه‌های گفت‌وگومحور رسیده است.

جذب مخاطب انبوه، تاثیرگذاری بالا و تبدیل شدن برخی برنامه‌های گفت‌وگومحور به نشان رسانه ملی، همگی از روند رو به رشد و تعالی این‌گونه برنامه‌ها حکایت دارد.

با این حال به نظر می‌رسد اهتمام بیشتر در تعامل با مخاطب، توجه به پژوهش و طراحی محتوای مناسب، استفاده از مجریان کارآمد، توجه به مجری‌محوری و تلاش برای تبدیل کردن مجریان به نشان و مشخصه این‌گونه برنامه‌ها، استفاده از مهمانان متخصص و ایجاد بستر مناسب جهت حضور تمامی سلایق و دیدگاه‌های موجود در کشور در چارچوب قوانین جاری و رفتن به سمت برنامه‌های چالشی و چندصدایی و پرهیز از خودسانسوری، گامی موثر در استفاده هرچه بیشتر و بهتر رسانه ملی از این قالب مهم و اثرگذار تلویزیونی خواهد بود.

هیات داوران جایزه بهترین برنامه ورزشی را به برنامه «نود» اهدا کرد. جایزه بهترین برنامه علمی به برنامه آسمان شب اهدا شد.

هیات داوران برنامه پایش را به عنوان بهترین برنامه اقتصادی معرفی کرد و جایزه بهترین برنامه فرهنگی، هنری را به برنامه مجله تئاتر اهدا کرد.

جایزه بهترین برنامه اجتماعی به برنامه «ماه عسل» اهدا شد و برنامه «سمت خدا» به عنوان بهترین برنامه معارفی معرفی شد.

در بخش مجریان برنامه‌های گفت‌و‌گومحور جوایز جشنواره به شرح زیر اهدا شد:

برنامه ورزشی عادل فردوسی‌پور (نود)‌، برنامه علمی سیاوش صفاریان‌پور (آسمان شب)‌، برنامه اقتصادی مرتضی حیدری‌ (پایش)‌، برنامه فرهنگی، هنری، سید عباس سجادی (دستان)‌، محمدجعفر خسروی (زنده‌باد زندگی)‌، احسان علیخانی (ماه عسل)‌، محمدرضا شهیدی‌فر (پارک ملت)‌، ندا ملکی (آفتاب شرقی)‌.

 

برگزیدگان بخش بین‌الملل

در بخش بین‌الملل، هیات داوران جشنواره، با حضور چشمگیر آثاری فاخر با موضوع بیداری اسلامی و مقاومت روبه‌رو شد که نشانگر عمق نفوذ و تاثیر حرکت بیداری اسلامی و محور مقاومت در فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای هنرمندان مستقل و آزادیخواه جهان است؛تلاشی که بی‌گمان، سپر ضخیم سپهر رسانه‌ای نظام سلطه را کنار خواهد زد و افکار عمومی را برای احیای تمدن نوین اسلامی آماده خواهد کرد.

با این حال امید می‌رود در سال‌آینده با حضور چشمگیرتر رسانه‌های مستقل جهان و آثار ایرانی در این بخش، رشد و ارتقای این آثار در تمامی قالب‌های نمایشی، مستند و پویانمایی را شاهد باشیم.هیات داوران، جوایز خود را به شرح زیر اهدا می‌کند: جایزه بهترین برنامه مستند با موضوع بیداری اسلامی به مستند «بحرین، فریاد در تاریکی» ساخته می‌یینگ ولش از قطر اهدا شد.در بخش تولیدات مستند با موضوع مقاومت، ضمن قدردانی از مستند «بچه‌های غزه» ساخته جزا نیومان جایزه ویژه هیات داوران به مستند «اشک‌های غزه» ساخته وی بکه لاکبرگ از نروژ اهدا شد.

جایزه بهترین سریال داستانی با موضوع مقاومت به سریال «تهاجم (الاجتیاج)»‌ ساخته شوقی الماجری‌ محصول متشرک اردن و سوریه اهدا شد.

در بخش سریال‌های داستانی با موضوع مقاومت ضمن قدردانی از سریال «جدایی» ساخته علی اونرتان از ترکیه، جایزه ویژه هیات داوران به سریال «الغالبون» تولید شبکه تلویزیونی المنار از لبنان اهدا شد.

همچنین هیات داوران ضمن قدردانی از تمامی آثار ر​سیده در حوزه مستند با موضوعات مقاومت و بیداری اسلامی بویژه مستند «عیون الحقیقه» جایزه کارگردانی بخش بین‌الملل سومین جشنواره جام‌جم را به مستند خرابی سوم «الخراب الثالث»‌ ساخته محمود دبوق از لبنان اهدا کرد.

در حاشیه

‌‌ رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیما به محض وارد شدن به سالن همایش‌های صداوسیما نزد پیشکسوتانی همچون داوود رشیدی رفتند و با آنها احوالپرسی کردند.

مهندس ضرغامی از محمدعلی کشاورز که باوجود بیماری در جلسه حاضر شده بود، تشکر کرد و گفت: به احترام ایشان و حالشان به دلیل طولانی شدن مراسم از ایشان خواستیم که برای استراحت به منزل تشریف بروند.

‌‌ پخش کلیپ طنز افتتاح شبکه قمر در کره ماه که وضعیت صداوسیما در 50 سال آینده را روایت می‌کرد با استقبال حضار مواجه شد.

‌ احسان علیخانی، زمانی که برادران دوقلوی صفاریان‌پور روی سن آمدند، با زبان طنز خطاب به آنها گفت: جالب است که این دو برادر ریزش موهایشان هم شبیه هم است.

‌‌ رئیس سازمان صداوسیما در بخشی از سخنانش به اظهارات یکی از هنرمندان سینما در نقد سخنان رئیس‌جمهور اشاره کرد و مطالبی در نقد آن گفت.اما در پایان با نام بردن از او (ابوالحسن داوودی) اعلام کرد چون ایشان در جلسه نیستند این فرصت برای ایشان در برنامه هفت فراهم است که سخنان بنده را نیز نقد کنند.

‌ محمد رسولی یکی از برگزیدگان بخش مستند که پایش در گچ بود، با عصا بسرعت به سمت سن رفت تا جایزه خود را دریافت کند.

‌ مهندس ضرغامی در ابتدای سخنانش از حضور دکتر ابراهیمی دینانی که همراه همسرش به مراسم آمده بود، تشکر و قدردانی کرد.

‌‌ ضرغامی در بخشی از سخنانش از علی نصیریان تجلیل و از وی به عنوان فردی منضبط و وظیفه‌شناس یاد کرد و گـــــفت: آقــای نصیریان هنرمندی توانا و مایه افتخار همه ماست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها