شورای عالی محیط‌زیست به ریاست رئیس‌جمهور دوشنبه هفته آینده با موضوع آلودگی هوا تشکیل جلسه می‌دهد

ظرفیت جمعیت تهران؛ فقط 4 میلیون نفر

معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران گفت: شورای عالی محیط‌زیست به ریاست رئیس‌جمهور دوشنبه هفته آینده با موضوع آلودگی هوا تشکیل جلسه می‌دهد.
کد خبر: ۶۳۶۱۶۷

به گزارش محمد رستگاری در نشست بررسی آلودگی هوا که در برج میلاد برگزار شد، افزود: کارگروه کاهش آلودگی هوا از سال 50 در تهران تشکیل می‌شود، اما دلیل اصلی آلودگی، تراکم بیش از حد جمعیت است. تهران برای زندگی تنها چهار میلیون نفر مناسب است، در صورتی که 14 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. اگر بهترین سوخت و خودرو را هم بیاوریم این شهر باز هم آلودگی دارد، زیرا پتانسیل ایجاد آلودگی در شهر وجود دارد.

به گفته معاون نظارت و پایش محیط‌زیست استان تهران، سال 79 برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که در آن سال گاز منواکسیدکربن مهم‌ترین عامل آلودگی بود. در سال 82، 164 روز ناسالم داشتیم که عامل اصلی آن منواکسیدکربن بود، اما امسال یک روز هم به علت منواکسیدکربن آلودگی نداشتیم.

وی اظهار کرد: اصل آلودگی هوا غیرقابل انکار است و حتی ما تا سال 89 نمی‌توانستیم ذرات معلق را اندازه‌گیری کنیم. در این سال برنامه ده ساله کاهش آلودگی هوا بار دیگر به تصویب رسید.

رستگاری ادامه داد: روزانه شش میلیون و 500 هزار لیتر گازوئیل در تهران توزیع می‌شود که تنها 5/1 میلیون لیتر آن استاندارد است؛ البته وزارت نفت قول داده است سال آینده تمامی سوخت‌ها به استاندارد یورو 4 افزایش یابد.

وی با بیان این ‌که معضل آلودگی هوا سال آینده هم حل نمی‌شود، عنوان کرد: خودروی صفر کیلومتر پس از سه سال از استاندارد یورو 2 خارج می‌شود و متاسفانه ما تعداد زیادی خودروی فرسوده داریم.

کاهش ضریب هوشی کودکان محدوده فرودگاه مهرآباد

سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بهره هوشی کودکانی که در اطراف فرودگاه مهرآباد زندگی می‌کنند، کمتر از دیگر کودکان شهر است.

به گزارش مهر، حشمت‌الله بسطامی در نشست بررسی آلودگی هوا که در برج میلاد برگزار شد، افزود: نوزادانی که در منطقه اطراف فرودگاه به دنیا می‌آیند، وزن کمتری دارند. افزون بر این، میزان تحصیلات در میان اهالی این منطقه بسیار کمتر از دیگر مناطق است.

وی اظهار کرد: باید از وزارت بهداشت پرسید چرا آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی‌شود، ما نمی‌خواهیم سیاه‌نمایی کنیم، اما نمی‌توانیم سرمایه‌های ملی را به دلیل آلودگی هوا از دست دهیم.

به گفته سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران، هیچ کس قصد سیاه‌نمایی ندارد و هوای شهر امروز خاکستری است، اما روزی می‌آید که این هوا سیاه شود.

وی تاکید کرد: میزان آلودگی خودروهای فرسوده 7/1 گرم در هر یک کیلومتر است این در حالی است که خودروی پیکان 40 گرم در کیلومتر آلودگی ایجاد می‌کند.

بر اساس آخرین تحقیقات خودروهای فرسوده 20 برابر دیگر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند.

به گفته بسطامی، کشورهای پیشرفته با بودجه و برنامه مشخص توانستند آلودگی هوا را برطرف کنند. شهر مکزیکوسیتی 12 سال قبل همانند ما اعلام آلودگی کرد، اما امروز هوای این شهر پاک است. در کشور ما با اولین بارش بهاری آلودگی تمام و شش ماه بعد دوباره به فکر آلودگی می‌افتیم. متاسفانه ما امروز آلودگی هوا را از تهران به شهرهای دیگر صادر کرده‌ایم.

وی یادآور شد: آلودگی هوا عزم ملی می‌خواهد و علاوه بر مسئولان، شهروندان نیز باید مطالباتشان را در این زمینه افزایش دهند. مردم باید سهم نفس کشیدنشان را بخواهند و این موضوع نباید تقابل تلقی شود.

سخنگوی مرکز کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این‌که کیفیت گازوئیل در کشور ما بسیار پایین است، تاکید کرد: بهتر است اگر نمی‌توانیم محصولی باکیفیت تولید کنیم، برای حفظ جان مردم این محصول را از خارج‌وارد‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها