چای‌های انبار شده با گذشت بیش از 3 سال از زمان تولید، قابلیت مصرف خوراکی ندارد

60 هزار تن چای انبار شده در کشور

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان گفت: 60 هزار تن چای انبار شده در گیلان داریم که قابل مصرف نیست.
کد خبر: ۶۳۶۰۸۳

محمدعلی یوسفی افزود: چای‌های انبار شده با گذشت بیش از سه سال از زمان تولید، قابلیت مصرف مستقیم انسانی ندارند، اما می‌تواند مصرف صنعتی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ‌اکنون بیش از 60 هزار تن چای سنواتی در انبارهای گیلان موجود است که ارزان قیمت بوده و برای مصارف صنعتی، کشورها ی خارجی به دنبال خرید آنها هستند.

یوسفی به ایسنا گفت: ترکیه، گرجستان، هندوستان و دیگر کشورهای حاشیه خزر از کشورهایی هستند که به خرید چای‌های سنواتی گیلان تمایل دارند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان با بیان این‌که چای سنواتی در مواد آرایشی و بهداشتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهای مهم دنیا در مصرف مواد آرایشی و بهداشتی است، اما به دلیل نبود امکانات لازم در استان، نمی‌توانیم از چای‌های سنواتی برای مصارف صنعتی استفاده کنیم.

وی افزود: وجود چنین امکاناتی در دیگر کشورها موجب شده است که مطالبه چای سنواتی از گیلان برای مصارف صنعتی بالا برود و از آن بهره‌های خوبی ببرند.

یوسفی تصریح کرد: چای، این روزها در دنیا گران است، اما به دلیل نداشتن امکانات لازم چای سنواتی را بسیار ارزان در اختیار دیگران قرار می‌دهیم.

وی با بیان این‌که بشدت کنترل می‌کنیم تا چای‌های سنواتی در بسته‌های چای استاندارد وارد بازار نشوند، از مردم خواست تا به طور جدی از خرید چای‌های کیلویی موجود در بازار که بدون درج هیچ برچسب شناسایی از مرکز تولید، در معرض فروش گذاشته می‌شوند، خودداری کنند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی گیلان گفت: صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به این اداره کل و با رعایت کامل ضوابط و مقررات مربوط به این قبیل چای‌ها، نسبت به صادرات چای‌های سنواتی تحت عنوان مصارف صنعتی اقدام کنند.

رئیس اتجادیه بنکداران موادغذایی نیز چندی پیش از آمادگی برای خرید چای‌های سنواتی با قیمت مناسب خبر داد.

قاسمعلی گفت: این کار را به منظور حمایت از کشاورزان انجام می‌دهیم تا یک بار برای همیشه، پدیده چای سنواتی حذف شود.رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی افزود: همه کسانی که چای سنواتی دارند، حتی چای ده سال را هم اعلام کنند تا برای خرید برنامه‌ریزی کنیم.

حسنی گفت: همه این چای‌ها را می‌خریم و با چای‌های موجود به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

وی میزان چای سنواتی را متغیر و از 18 تا 30 هزار تن اعلام کرد و گفت: این محصولات جزو ثروت‌های ملی است و باید به‌درستی استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها