خشکسالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجود به نشست زمین در برخی مناطق ساوه منجر شده و این روند شهرستان را با چالش‌های جدی کمبود آب مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۳۵۷۴۳

شهرستان ساوه یکی از مناطق مهاجرپذیر کشور محسوب می‌شود که سالانه با رشد 25 درصدی جمعیت ناشی از مهاجرت مواجه است و از دیگرسو از دو قطب کشاورزی و صنعتی برخوردار است.

نیاز به تامین آب برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی در سال‌های اخیر، حفر چاه‌های غیرمجاز، خشکسالی‌های متوالی، کاهش نزولات آسمانی و افت سریع سطح آب‌های زیرزمینی در ساوه، این شهرستان را با چالش جدی کمبود آب مواجه کرده است.

مدیر امور منابع آب ساوه در این باره به ایرنا گفت: در 20 سال اخیر سطح آب‌های زیرزمینی در این شهرستان 30 متر افت کرده است.

تقی بهجت افزود: در پنج سال گذشته افت سطح آب‌های زیرزمینی در دشت ساوه به طور متوسط دو متر در هر سال بوده است.وی علت این امر را خشکسالی‌های متوالی، اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز به دلیل نبود مکانیسم اندازه‌گیری دقیق از چاه‌های کشاورزی، یا صنایع وابسته به جهاد کشاورزی از منابع آبی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که در این خصوص وزارت نیرو به نصب کنتورهای هوشمند برای مهار اضافه برداشت چاه‌های مجاز اقدام کرده است، بیان کرد: هم‌اکنون 50 دستگاه کنتور هوشمند در دو سال اخیر در این شهرستان نصب شده است.

بهجت گفت: در سال جاری 15 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی و نسبت به پر کردن آنها اقدام شده است و با هرگونه حفر غیرمجاز برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اداره امور آب به عنوان متولی وزارت نیرو در این شهرستان تعادل‌بخشی در ورودی و خروجی منابع آبی را عهده‌دار است، زیرا در غیر این صورت شاهد افت منابع زیرزمینی و نشست زمین در سال‌های آینده خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها